Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: TomTom GO 6200: GPS med smartphone – ikke omvendt!

En rigtig GPS er stadig et godt alternativ til smartphone-navigation – for slet ikke at tale om mange bilers fabriksmonterede systemer.

Af Knud Søndergaard, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Aldrig har det været nemmere at komme fra punkt A til punkt B. Næsten ligegyldigt hvor man er i verden, og hvor man vil hen, ligger adresserne let tilgængeligt på et digitalt kort, og så klarer en GPS resten.

Men hvilken GPS? Den traditionelle skærm med en sugekop på bilens forrude er udfordret på alle fronter. Mange nye biler kommer med indbygget GPS med betjening via en touchskærm eller sågar stemmestyring, og ellers kan langt de fleste menneskers navigationsbehov fint dækkes af en gratis smartphone-app.

Derfor er det ikke så mærkeligt, at en GPS-markedsleder som TomTom år efter år melder om faldende efterspørgsel efter bærbare enheder. Dette firma holder dog stadig skruen i vandet i kraft af salg til bilindustrien, elektroniske kort, trafikovervågning og professionelle løsninger.

Opkoblet GPS

Efter denne skribents mening har det største GPS-fremskridt i mange år været enheder med indbygget simkort, der konstant holder dem på internettet, så de kan modtage opdaterede trafikmeldinger og anonymiseret rapportere status til en gigantisk database.

Det har også hjulpet, at selv de billigste GPS’er har fået gratis kortopdateringer – lifetime-kort, selv om det kan være ret besværligt at downloade og installere den nye software.

Dette problem klarer TomTom nu ved at udstyre deres bedre modeller med Wi-Fi, så man slipper for bøvl med kabler, konti og koder. Dog kan det ikke anbefales at bruge mobilens dataforbindelse til kortopdatering, da en kortpakke nemt kommer op på 6 – 8 GB, som det kan tage nogen tid at downloade, plus at installationen tager det meste af en time. Så længe er det ikke smart at være offline i trafikken.

En MyDrive Cloud-app gør det muligt at indlæse destinationer på en smartphone og overføre dem til GPS’en, når man sætter sig ind i bilen. MyDrive løser også et problem, som længe har irriteret trofaste TomTom-brugere – overførsel af kontakter til en ny enhed. Tidligere krævede det manuel indtastning af hele kartoteket, men nu sker det automatisk ved opsætningen af den nye enhed.

I lande med fast placerede fotofælder eller stærekasser er det muligt at blive advaret via GPS’en. Det får vi også nogle få steder i Danmark her i 2018, men ellers bliver politiet ved med at flytte rundt på deres fotovogne, så man aldrig kan føle sig sikker.

På en TomTom kan man rapportere fotofælder, men det er så tilpas kompliceret, at det kan sammenlignes med at sende en sms under kørslen, hvad der kan koste en bøde. Så er det bedre at have en Saphe trafikenhed og supplere med Fartkontrol.nu.

Fart på GPS’en

Flere AOD-kolleger kører i biler med fabriksmonteret GPS. Det afholder dem ikke fra at have en TomTom parkeret i en såkaldt beanbag-holder på instrumentbordet. GPS’en i en blot nogle få år gammel bil, som aldrig er blevet kortopdateret, er reelt værdiløs. Den løbende trafikinformation via simkortet er endnu et argument, og endelig bliver GPS’erne også hurtigere for hver generation.

Den testede GO 6200 er rundt regnet dobbelt så kraftig som forgængeren GO 6100 med blot to år på klokken. GO 6200 er oppe at ringe med en quad core A7 1,3 GHz CPU, 512 MB ram og 16 GB lager. Den starter da også markant hurtigere og bruger nærmest ingen tid på at beregne både almindelige ruter og alternativer omkring trafikpropper.

TripAdvisor

TomTom nøjes ikke med at tilbyde de sædvanlige interessepunkter. Road Trips leverer forslag til køreture, og denne tjeneste er nu udbygget med TripAdvisor. Det betyder, at man ikke alene får information om restauranter, hoteller og seværdigheder, men også kan læse andres anmeldelser. Samarbejdet med TripAdvisor blev annonceret umiddelbart inden deadline, og tjenesten kan også tilgås på en computer.

Denne GPS kan fås i en GO Professional 6250-version med ruteplanlægning og interessepunkter til kassevogne og store køretøjer med eller uden anhænger. Denne udgave er 800 kr. dyrere og værd at overveje, hvis man vil navigere med en autocamper eller skal slæbe rundt på en campingvogn eller stor trailer.