Home » AOD Pro » To ud af tre nordiske smv’er ramt af cyberangreb inden for det seneste år
To ud af tre nordiske smv’er ramt af cyberangreb inden for det seneste år

To ud af tre nordiske smv’er ramt af cyberangreb inden for det seneste år

Share

Nordiske smv’er under angreb og mister millioner af kroner ved databrud, afslører en ny undersøgelse. Gennemsnitsprisen for et databrud ligger på 1,65 millioner kroner

Små og mellemstore virksomheder føler sig mere udsatte for cyberangreb end større virksomheder og har generelt mindre tillid til deres eget cyberforsvar. Det viser en ny rapport fra sikkerhedsvirksomheden Eset, Digital Security Sentiment Report 2022, som tager temperaturen på 1200 it-sikkerhedsbeslutningstagere og oveni kortlægger, hvor dyrt det kan blive for mindre virksomheder, hvis de rammes af databrud.

Mere end to tredjedele af de adspurgte smv’er har oplevet et cyberangreb inden for de seneste 12 måneder, hvor gennemsnitsprisen for et databrud i nordiske virksomheder ligger på 1,65 millioner kroner.

Databrud er største bekymring

Nordiske smv’er er mest bekymrede for, hvad databruddet vil få af økonomiske konsekvenser (68 procent), tab af data (68 procent) og tab af kundernes tillid (59 procent).

På trods af bekymringer om konsekvenserne ved et cyberangreb erkender 71 procent af de adspurgte virksomheder, at deres investering i it-sikkerhed ikke har holdt trit med de seneste operationelle ændringer i organisationen, herunder hybrid- og hjemmearbejde, der har stillet større krav til virksomhedens enheder og sikkerhed.

Se også:  Virksomhederne omfavner open source – men måske er det ikke sikkert alligevel

Hele 83 procent af de adspurgte virksomheder mener desuden, at cyberkrigsførelse, for eksempel som følge af krigen i Ukraine, er en reel trussel, der kan påvirke alle virksomheder. Det betyder, at de stadigt voksende trusler i væsentlig grad påvirker beslutningstagerne i mindre virksomheder. Derudover mener 76 procent af de adspurgte nordiske smv’er, at de generelt er langt mere udsatte overfor cyberangreb end større virksomheder er.

Mistet tillid fra kunderne

”Selvom de økonomiske konsekvenser af et databrud kan virke svimlende høje for nogle mindre virksomheder, er det i særdeleshed de mistede data og den mistede tillid fra kunderne, der påvirker virksomhederne mest. Det kan være enormt svært at opbygge kundernes tillid igen efter en cyberhændelse, og det er derfor uhyre vigtigt, at danske virksomheder får tjekket op på deres cyberforsvar, inden de bliver ramt,” udtaler Leif Jensen, der er CBO og nordisk direktør hos Eset.


Ransomware dominerer

Ransomware har domineret den globale scene som en af de største trusler i mange år og er forsat den største trussel mod virksomheder. Og spørger man de nordiske smv’er, hvilke cybertrusler de er mest bekymrede for de næste 12 måneder, fordeler listen sig således:

Se også:  Eksperter: Zero trust – så hårde er konsekvenserne

1 Ransomware: 66 procent
2 Malware: 57 procent
3 Sikkerhedsproblemer med tredjepart: 61 procent
4 Webangreb: 57 procent
5 Distribuerede denial-of-service-angreb (DDoS): 55 procent
6 Remote Desktop Protocol-angreb: 55 procent


Eftersom kun 32 procent af de nordiske respondenter hævder at være ”moderat eller meget sikre” omkring deres cyberrobusthed, er det ikke overraskende, at tilliden til deres egen sikkerhed over de næste 12 måneder er lav.

På trods af det seneste års geopolitik i Europa og en pandemi, der med hjemmearbejde har øget risikoen for cyberangreb væsentligt, er de største udfordringer for it-sikkerhedsbeslutningstagerne i de adspurgte virksomheder medarbejdernes manglende bevidsthed om it-sikkerhed og manglende cyberhygiejne (79 procent).

Herefter kommer risikoen for nationalstatsangreb (78 procent), sårbarheder i partner/leverandør-økosystemet (72 procent), fortsat hybridarbejde (73 procent) og brug af Remote Desktop Protocol (79 procent) – ifølge rapporten fra Eset.


TAGS
malware
ransomware
sikkerhed
smv

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S