Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Viewsonic VG2860MHL-4K

Masser af pixel.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

For blot få år siden ville tanken om en TN-pc-skærm til denne pris have virket absurd. Men det var dengang. I dag rummer Viewsonic VG2860MHL-4K langt flere kræfter, end vi havde troet muligt.

Vi begynder med det herlige 4K-pixeltal på 3840 x 2160 pixel eller i alt 8.294.400 af de søde små prikker. Læg hertil hver RGB-subpixel, og så kan man tredoble det tal. Fantasien stejler.
G2860MHL-4K måler også 28" på tværs og har en fod af høj kvalitet, der kan tilte, svinge og justeres i højden. Føj hertil lidt ekstra såsom MHL-displayinput, og man har en stærk pakke, også selvom den bliver hæmmet af middelmådig billedkvalitet fra TN-skærmen.

Det vil sige: Det passer ikke. Som andre 28"-4K-skærme bringer VG2860MHL-4K TN-teknikken op på et helt nyt niveau. Den halter stadig markant efter IPS, når det gælder synsvinkler, men farver og kontrast er stærke for en TN-skærm. Den allerbedste farvenøjagtighed kræver stadig en IPS-skærm, men vi ville sagtens kunne leve lykkeligt med de mættede farver og den solide kontrast, som denne skærm leverer. Spildetaljerne fra disse otte millioner pixel skal ses for at tro på dem.

Hvis vi skal nævne en hage, hænger den sammen med bagsiden af 4K-medaljen. For spilfolket består problemet i at køre alle disse pixel ved en fornuftig framerate. Det er meget forlangt af den eksisterende grafikhardware, selvom vi forventer en ny generation af 4K-venlige gpu'er senere på året. For alle andre er problemet Windows 10's stadige mangel på evne til at håndtere skalering virkelig tilfredsstillende. Det betyder, at man kan vælge mellem at køre ved 100 procent dpi-indstilling og leve med bittesmå skrifttyper og ikoner eller skrue skaleringen en tand eller to op og leve med slørede bitmaps. Uanset hvad man gør, er det ikke ideelt.