Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Creative Sound BlasterX Katana: Lydbar til gaming, musik og film

Creative flirter med naturlovene for størrelse, lydkvalitet og pris. Den nye Sound BlasterX Katana lydbar/subwoofer-kombination kan spille både højt, dybt og rent – en gevinst for enhver fladskærm med flad lyd.

Af Knud Søndergaard, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Gaming-lyd forbindes normalt med voldsomme hovedtelefoner, hvis kapsler omslutter ørerne og trykker ind på kraniet, så brugeren både kan isolere sig fra omverdenen og undgå at forstyrre andre.

Vi lydnørder kan tilføje, at det, der kommer ud af de mikroskopiske højttalere i langt de fleste fladskærme og alle de computerskærme, vi har oplevet, ikke ligefrem forbedrer en spil- eller musikoplevelse – nærmere det modsatte.

Lydbar med subwoofer

Lydkortopfinderne hos Creative i Taiwan har i snart mange år designet højttalere og forstærkere, der kan gøre pc-lyd udholdelig og mere til. Nu adresserer man gaming-folket med en lydbar, som skal placeres under skærmen, og en subwoofer, der kan stå diskret under bordet. Denne løsning er døbt Katana, som på japansk står for et traditionelt samuraisværd. Creatives lyd kan også blive knivskarp, men prisen for deres Katana er mikroskopisk i forhold til et antikt sværd.

Selve lydbaren er fremstillet i børstet aluminium. Den arbejder i stereo og er i hver kanal bestykket med en forholdsvis stor, fremadrettet diskant på 34 mm og en opadvendt mellemtone på 64 mm. Den tilhørende subwoofer er ganske kompakt og indeholder en 133 mm basenhed, som får hjælp af en fornuftigt dimensioneret refleksport.

Bortset fra strømforsyningen, som er ekstern, er al elektronikken samlet i lydbaren. Der bruges en forstærker til hver af de fem højttalerenheder. Udgangseffekten opgives til 45 W RMS til diskanter og mellemtoner plus 30 W RMS til subben – i alt 75 W RMS eller 150 W Peak papirwatt.

Digitalt trylleri

Katana er velforsynet med tilslutninger. Der er en optisk digitalindgang plus USB-A til et flashdrev, microUSB til en computer og analog AUX IN til alt andet. Hvis et gamer-headset tilsluttes, er der også en indgang til dets mikrofon. Desuden kan lyd streames via Bluetooth 4.2. Til tv-lyd ville det være godt med HDMI.

Creative lover surroundlyd med både 5.1 og 7.1 virtuelle kanaler. Et mere nøgternt bud er nok en vis rumvirkning i kraft af digital signalbehandling.På undersiden af lydbarens kabinet sidder en stribe lysdioder, som i stil med Philips’ Ambilight kan give skærmbilledet en ekstra dimension og vise lysmønstre i bevægelse i 16,8 mio. farver.

Nemt at komme i gang

Forbind enhederne i kassen, slut en kilde til lydbaren, tænd og vælg den tilsvarende indgang på nær- eller fjernbetjeningen. Mere kræves der ikke for at få lyd fra Katana. Hvis det kan lade sig gøre, bør en computer tilsluttes via micro-USB-terminalen.

Dette giver ikke alene den højeste kvalitet, fordi signalerne ledes uden om pc’ens audiokredsløb. Samtidig bliver det også muligt at skræddersy gengivelsen med Sound Blaster Connect eller BlasterX Acoustic Engine software. Disse apps downloades fra Creatives website og kører kun under Windows.

God lyd og masser af den

Lyden fra BlasterX Katana har været en overraskelse – og én af de gode. Vi havde forestillet os et Dr. Dre-klangbillede med oceaner af bas og ikke alverden andet, men Creatives system kan meget mere end det. Det kan faktisk det hele – musik, film og tale.

Hvis vi starter fra bunden med subwooferen, er dens refleksport afstemt til lidt under 60 Hz, og den begynder at levere ægte bas fra 40 Hz. Dens klang er ret neutral, og skal lyden være federe eller slankere, kan basniveauet hæves eller sænkes, ligesom der er forvalg til spil, koncert, film, nat og neutral at lege med.

Selve lydbaren kunne have lidt mere fylde i mellemtonen, hvad der især bemærkes i forbindelse med stemmer. Det er trods alt begrænset, hvad 64 mm-enheder kan udrette – med eller uden digital assistance.

Via microUSB-indgangen er diskanten ren og behagelig, indtil der skrues op over forstærkernes smertetærskel, som er meget høj. Et optisk signal, som har været igennem computerens audiosektion, kan i diskanten virke lidt ”fnidrende” og være svært at lokalisere.