Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Tesla Model 3 Long Range: Kan Tesla klare en familietur til Jylland?

Den nye Model 3 er betydelig billigere end tidligere Tesla'er, men baseret på samme topsmarte teknologi. Men hvordan er rækkevidden? Vi har testet om en eldreven, smart bil kan få familien fra København til Aalborg uden opladning undervejs.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Den største barriere for at springe fra din gamle benzinsluger til en moderne elbil er formentlig usikkerheden om, hvorvidt rækkevidden er tilstrækkelig til at dække dit transportbehov i bare nogenlunde omfang – sådan at du ikke ender med at spendere timevis på triste ladestationer bare for at komme en lille tur over Bæltet.

Det er en helt legitim tvivl, for det ér her, elbilerne har haft deres største svaghed. Rækkevidden har været begrænset og ladetiden lang. Men der er sket enorm udvikling i batteriteknologien de seneste år og Tesla har været i front. Med den nye Model 3 rammer Musks elbiler et særdeles interessant punkt mellem pris, toptjekket bilteknologi og ikke mindst batterikapacitet, som gør den til et fuldgyldigt alternativ til benzinbilen.

Vi testede Long Range-versionen, som lover op til 560 kilometer på en opladning. Vores testmission var at se, om bilen kunne bringe os, en familie på tre med fuld oppakning, fra København til Aalborg på en enkelt opladning.

Lynhurtig luksusbil

Det er en yderst elegant bil. Med afrundede kurver og store dæk udstråler den fart og overskud. Men det er faktisk også en rigtig rummelig bil. Der er god plads i kabinen, både for og bag. Man kan snildt sidde op til fem personer uden at møve sig sammen. Bagagerummet er overraskende stort og giver plads til klapvogn, kufferter og meget mere. Der er endda også bagageplads foran, med hanke til indkøbsposer, så dine nyindkøbte varer ikke triller rundt efter shoppingturen.

Det er absolut en bil i luksusklassen, på trods af at den koster det halve af Model S. Den er selvsagt mere skrabet i både design og features, men man har valgt at skære de rette steder, så man ikke føler mærkbare kompromisser.

Der er tale om en firhjulstrukket bil med dobbelt elmotor. Et køretøj med mildest talt voldsom power. Oplevelsen, når du trykker speederen i bund, er ulig noget, vi har mærket i en bil før. Du får et sug i maven som en rutsjebanetur i Tivoli. Den går fra 0 til 100 km/t. på 4,6 sek., en fremdrift svareren-de til cirka 0,8 i g-kraft.

Et sjovt adrenalinsus, hvis man har maven til det, men for dem med tendens til køresyge eller for små børn, der ikke har helt så meget at stå imod med, kan den heftige acceleration fremkalde knap så fornøjelige reaktioner. Vi havde en halvandenårig dreng på bagsædet, som blev syg og kastede op.

Lad assistenten tage over

Der har været meget postyr om Teslas autopilot. Hvis du køber bilen i USA, kan den mere, men den danske Model 3 er umiddelbart ikke mere selvkørende end så mange andre nyere biler. Under visse forhold kan du slippe rat og pedaler og lade bilen tage over (du bliver dog meget hurtigt mindet om at få hænderne tilbage på rattet, hvis du slipper det).

En fart-assistent sørger for, at du holder en bestemt hastighed, hvis der er fri bane, eller en vis afstand, hvis der er forankørende, mens en vejbane-assistent holder dig inden for vejstriberne. Når begge er slået til, er bilen i princippet selvkørende, men det fungerer bedst på lige strækninger med god afmærkning. Autopiloten skal således tænkes som en assistent, der letter det monotone arbejde, når du kører ud af en kedelig motor- eller landevej.

Man lærer hurtigt at sætte pris på den, omend risikoen er, at man bliver en smule doven og glemmer at holde sine køreevner ved lige. Man kan tilkøbe en større opdatering til Model 3, som giver autopiloten evnerne til at skifte bane, tage afkørsler m.m., men om den er de 50.000 kroner værd, skal vi ikke kunne sige.

En kørende computer


Der er intet instrumentbræt, kun en stor touchskærm, hvor du tilgår stort set alle funktioner i bilen.


Alt der har med din kørsel og bilens indstillinger at gøre, ser du på den store 15" touchskærm. Det er også her, der er adgang til bilens navigationssystem, det avancerede klima-anlæg samt musiksystemet med indbygget Spotify, alverdens radiostationer via TuneIn og adgang til indhold på din smartphone. Der er desuden en indbygget browser, så du kan gå på nettet.

Bilen er koblet direkte op på det mobile internet via en indbygget 4G-forbindelse. Vi oplevede en enkelt gang, at bilen ikke kunne finde forbindelse. Så er man lidt fortabt. Du kan godt køre, men mange funktioner er utilgængelige. Det er ret befriende kun at have den store skærm at forholde sig til. Det gør det hele ret overskueligt, og man lærer hurtigt bilen at kende, da det er nemt at få overblik over funktionerne. Vi savne-de på ingen måde det klassi-ske instrumentbræt.

Teslas app er ikke bare din nøgle til bilen, men rummer også mange andre funktioner.

At Musk og hans team har humor – godt nok den platte af slagsen – finder man også ud af, når man piller i de forskellige indbyggede apps, der gemmer sig i skærmen. Her finder man ikke bare fornøjelige retro-spil skabt i samarbejde med Atari, men også en pejseskærm med lummer musik og en pruttefunktion, der gør det muligt at placere pruttepuder på bilens fire sæder. Dumt, men sjovt.

Bilen er i bund og grund en stor supercomputer, og som enhver anden computer kan den således også opdateres. Det sker via skærmen, hvor du vil få en meddelelse, når der er ny software klar. Med et par tryk kan du således få en næsten ny bil.
De fleste reparationer vil også kunne klares digitalt via en onlineservicering.

Simpel betjening

Betjeningen af bilen er utrolig nem. Du har to pedaler, et rat og et par kontrolstænger. Resten sidder i den 15” store touchskærm, placeret i midten foran de to forsæder. En del kan faktisk også styres fra din smartphone. Den udgør blandt andet din bilnøgle. Bare du har den i lommen, vil dørene låse op, når du tager i et håndtag.

Når du sætter dig i bilen første gang, kan du justere sæde og rat, som det passer dig. Indstillingerne kan du gemme i din profil. Det kan alle brugere gøre individuelt. Bilen ser, hvilken smartphone der åbner døren og justerer automatisk sæde og rat til brugerens indstillinger.

Fra appen kan du desuden fjernbetjene adskillige funktioner som lås, horn og lys, og det er muligt at se diverse info for batteri m.m. Musik og ruteplaner kan desuden sendes fra din mobil til bilen via Spotify og Google Maps.

Batteri til en Danmarkstur

Vores tur tog sin begyndelse på Vesterbro i København; destinationen var Frejlev i udkanten af Aalborg. En tur på 408 kilometer, når man tager den over Fyn, som vi valgte at gøre på vejen ud. Trafikken var, hvad man kan forvente på en lørdag i starten af august. Pænt pakket på motorvejen, en lille smule kø, men også strækninger, hvor man frit kunne køre 130 km/t. Vi gjorde intet for at spare på batteriet. Vi kørte så vidt muligt det maksimale, vi måtte, og holdt ikke igen med hurtige overhalinger.

Da vi nåede vores destination viste batterimåleren 6 procent. Missionen fuldført – med nød og næppe. Vi opnåede således ikke de 560 kilometer, der loves, men det er, som det nu er med den slags, et meget optimistisk estimat, der vist kun kan opnås med vinden i ryggen, nedad bakke, ad en snorlige vej uden trafikale hindringer af nogen art.

Sæt stikket i din bil, og betaling for opladning trækkes automatisk på din Tesla-konto. Vores tur til Aalborg kostede 167 kroner.
Der er sjældent kø ved Teslas ladestationer, som ligger jævnt fordelt langs de danske og europæiske motorveje.

Men ikke desto mindre fik Tesla’en transporteret os fra de to yderste"storbyer" på Danmarks-kortet, uden behov for opladning. Turen hjem gik over Aarhus-Odden, og der var intet problem med at nå i mål, da vi selvfølgelig havde opladt bilen inden.

Bilen regner selv Teslas egne SuperCharger-stationer ind, når den laver ruter til dig. Ladesta-tionerne er spredt jævnt ud langs motorvejsnettet, så det er nemt at køre ind og fylde strøm på. På en halv time har du cirka 80 procent. De resterende procent går langsommere, så der er sjældent grund til at blive hængende længere.

Almindelige offentlige opladere kan også bruges. En TurboCharger fra E.On eller Clever lader bilen på cirka en time. Det er også muligt at få installeret en ladestation derhjemme, så bilen er fuldt op-ladet hver morgen.

Du kommer ikke til at kede dig. Der er masser af underholdning indbygget i Tesla'en. Ud over en webbrowser er der adskillige spil samt fjollede funktioner som pruttepude og en pejs med lummer musik.

https://www.instagram.com/p/B1GWyNRljON/?utm_source=ig_web_copy_link

En Tesla til masserne

Den testede bil med det store batteri og lidt ekstra lir koster tæt på en halv million, men Model 3 fås fra 375.000 kroner. Det er ikke en voldsom pris, når du sammenligner med benzinbiler i samme klasse. Og her får du altså noget ganske særligt på såvel performance som features.

Rækkevidden er ikke helt sammenlignelig med en Diesel-bil, men fuldt tilstrækkelig for de fleste, og opladningen er ingen sag, når først man får omstillet sit hoved til at tænke i ladestandere fremfor benzinstationer.