Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Den har delt vandene. Enten synes man det er det fedeste design længe, eller også synes man det værste skrammel man har set i mands minde. Det er de færreste, der bare synes at Cybertruck er "okay".
Uanset hvad man så måtte mene om designet, er det ikke lovligt. I hvert fald ikke ifølge EUs regulativer. Det kom allerede frem kort efter lanceringen. Cybertruck har dog indtil for nylig været tilgængelig for forudbestilling på Teslas danske hjemmeside, så et lille håb har der været om at den måske, med visse modifikationer, kunne komme til at rulle på vores veje.
Men det håb har Elon Musk nu slukket. I et interview til Automotive News fortæller den administrerende direktør, at Cybertruck ikke vil blive tilpasset alle markeder, og at den overholder meget få EU-regler.
For det første er Cybertruck konstrueret i rustfrit stål, der ikke er fleksibelt nok til at absorbere stød ved en kollision. Samtidig gør det kantede design, at det er svært at orientere sig og se ud gennem vinduerne. Og så er det bare en kæmpestor bil, der ikke matcher særlig godt med europæiske veje og parkeringspladser.
Mindre version til europæerne
Alligevel er der faktisk en mulighed for, at vi danskere kan få lov at trille rundt i en Cybertruck. Bare ikke lige den Cybertruck, der findes nu. På Twitter har Elon Musk nemlig bekendtgjort, at det er meget sandsynligt, at vi kommer til at se en mindre udgave af bilen, tiltænkt specifikt det europæiske marked.
Nærmere oplysninger om design og specifikationer findes ikke endnu, og vi skal formentlig et par år frem, før der er en chance for at se den på det danske marked. Cybertruck er planlagt til at gå i produktion i slutningen af næste år.
https://www.altomdata.dk/elbiler-stortest-fra-mini-til-suv-saa-forskellige-er-elbilerne/