Home » Erhverv » Partnerskab er godt – men omtanke er bedre
Partnerskab er godt – men omtanke er bedre

Partnerskab er godt – men omtanke er bedre

Share

Rigtig mange opstartsvirksomheder inden for fintech og insurtech byder de etablerede aktører op til digital dans. Men et godt partnerskab kræver omtanke, og kun sjældent er begge parter tilfredse. Det dokumenterer en ny undersøgelse

I en verden, hvor digitale løsninger i stadig højere grad kommer til at spille en rolle i vores hverdag, er det kun naturligt, at de traditionelle virksomheder både er nødt til aktivt at gøre en indsats for at implementere den digitale transformation i deres organisation og indgå samarbejde eller partnerskab med de opstartsvirksomheder, der skyder op inden for f.eks. fintech og insurtech.

Udviklingen går så stærkt, at ingen af de etablerede virksomheder uanset størrelse kan tillade sig at ignorere, hvad der sker uden for murene. Ikke fordi opstartsvirksomhederne som sådan udgør en alvorlig trussel, men fordi det meget hurtigt kan blive et konkurrenceparameter at indgå samarbejde med de rigtige, inden konkurrenterne gør det.

For nyligt arrangerede det store forsikringsselskab If en såkaldt speeddating event, hvor man gik i dialog med en stribe af de opstartsvirksomheder, der med succes har etableret sig i insurtech-branchen, og i den finansielle sektor er man ligeledes for længst begyndt at indgå partnerskaber med opstartsvirksomheder.

Se også:  Fremtiden gemmer sig i skyen

Noget blandt andre Danske Bank arbejder seriøst med. Umiddelbart kan det da også lyde besnærende at indgå partnerskaber, hvor solid muskelmasse opbygget gennem årelang aktivitet i et kendt marked parres med opstartsvirksomhedens innovative tanker om nye forretningsmodeller. Problemet er blot, at det kun sjældent lykkes i en grad, så alle er glade.

Langt mellem succeshistorierne

En netop offentliggjort rapport fra Boston Consulting Group dokumenterer, at på europæisk plan er det kun i 5 pct. af de indgåede samarbejder, at begge parter reelt oplever dem som en succes. 95 pct. af de indgåede samarbejder er altså at betragte som helt eller delvise fiaskoer. Ganske enkelt fordi det ikke har været muligt at finde frem til det fælles sweetspot, hvor man reelt kan sige, der er tale om gensidig forventningsafstemning.

Se også:  Byerne skal være højteknologiske

Det er noget som Tue Krabbe Juelsbo, der er chef for entreprenørskab og innovation i Alm. Brand, er endog ganske meget klar over. Alm. Brand blev etableret som forsikringsselskab i 1792, men er i dag, det man kan kalde for et fullservice finanshus, der ud over forsikring også byder på pensionsopsparing, bank og leasingselskab samt muligheden for at handle aktier og obligationer.

”Derfor siger det sig selv, at vi skal med på den digitale vogn, men vi skal tænke os rigtig godt om, hvordan vi gør det, og det er slet ikke sikkert, at vi på alle områder og funktioner skal have næsen helt fremme i det digitale spor”, siger Tue Krabbe Juelsbo. Han tilføjer, at nogle af produkterne i porteføljen såsom forsikring og opsparing ikke rummer den store kunde-kontakt, mens f.eks. bank og netbank stort set giver daglig kundekontakt.

TAGS
alm. brand
fintech
innovation

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S