Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
3 gjorde det tidligere på ugen, og nu gør Telia det også. Dropper at prissætte deres abonnementer efter, hvor meget du taler, for i stedet at fokusere på den mængde data du forbruger.
Ifølge telestatistikken for 1. halvår 2012 bruger danskerne næsten 3,5 gange mere data med smartphones end for blot et par år siden. Til gengæld er forbrug af tale faldende. Datatrafikken via smartphones i Telias net er således steget 309 procent., mens den samlede stigning i Danmark er 240 procent. Og snart vil der være sim-kort i mange flere devices. Det er anledningen til at man nu opgør prisen efter dataforbruget. Således vil tale fremover blive indregnet på lige fod med fri sms/mms, som vi længe har set i abonnementerne.
”Vi kan se, at vi får flere og flere sim-kort i flere og flere enheder i hjemmet. Et par smartphones, en tablet og mobilt bredbånd er efterhånden fast inventar i mange danske hjem, og om ikke så længe vil vi også have sim-kort i vaskemaskinen og kaffemaskinen, så vi kan starte dem på vej hjem med vores smartphone. Vores biler vil også kunne tale sammen og advare om uheld og vise vej til ledige parkeringspladser i byen. Alt bliver connected, og datanetværket er det fundament, som ligger til grund for det hele,” siger Søren Abildgaard, adm. direktør i Telia Mobility Services.
Netværket afgørende for kundeoplevelsen
Hos Telia er man overbevist om, at satsningen på 4G og det store arbejde, der er lagt i at bygge Danmarks bedste netværk, vil bære frugt.
”Sim-kort og data er intet værd uden et stabilt og hurtigt netværk med bred dækning. Vi har satset stort på 4G, hvor vi har landets bedste dækning, og i løbet af de næste år får vi også Danmarks mest fintmaskede 3G-netværk. Det skaber ideelle forhold, når vi taler om data og flere sim-kort i flere apparater. Vi lancerer i dag nye og knivskarpe abonnementspakker, der sammen med Danmarks bedste 4G netværk skal sikre vores kunder en rigtig god oplevelse,” siger Søren Abildgaard.
Telia dækker i dag 192 byer med 4G, hvilket svarer til 75 procent af befolkningen, og i løbet af det næste år udvides den nuværende 3G dækning, som er 98,7 procent, med hele 40 procent flere 3G master. Det er det netværk, som skal være med til for alvor at sætte data i centrum sammen med de nye pakker, som Telia i dag lancerer. Arbejdet har stået på et stykke tid, men nu sættes talen for alvor fri i Danmark.
Læs mere om de nye pakker, hvor Telia giver fri tale, her: http://telia.dk/mobil/abonnement