Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Når vi kommer ud på den anden side af pandemien, skal virksomhederne til at finde deres egne ben igen, og det er ikke nødvendigvis de samme, som før hele verdenen blev taget i et jerngreb af Corona-pandemien.
Teknologien har i høj grad spillet en stor rolle for at sikre virksomheder igennem pandemien, og den bliver afgørende, specielt for små og mellemstore virksomheder, hvis de skal vækste når først pandemien forlader os igen.
Ifølge firmaet Xero, der udvikler cloudbaseret regnskabsprogrammer, tror mange mindre virksomheder på, at den rigtige teknologi er nøgle til at sikre dem et konkurrencemæssigt forspring efter pandemien.
Mange penge klar til at blive brugt
I en rapport oplyses det, at forbrugere har sparet mange penge op i løbet af pandemien, hvor det ikke har været muligt at bruge så mange penge som almindeligvis. I januar alene vurderer Xero at forbrugere har sparet 25,5 milliarder dollar op, som bare venter på at blive brugt.
Xero mener at specielt små og mellemstore virksomheder er i en god position til at kapitalisere på situationen. Forbrugerne ønsker personlig interaktion, og derfor bør de, ifølge Xero, fokusere på at skabe relationer, opbygge fortrolighed og skabe stærke bånd til deres kunder – alt sammen noget som teknologi kan sikre.
Xero råder til, at virksomheder fokuserer på at vælge de rigtige digitale værktøjer, herunder cloudværktøjer. Samtidig viser undersøgelse, at 27 procent flere virksomheder har planer om at fokusere på et øget onlinesalg efter pandemien.