Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Technics SU-G30: Hi-fi-ikon bliver genfødt – og går på nettet

Panasonic har i relativ stilfærdighed rundet sine første 100 år og tror på, at der stadig er et publikum, som forstår at værdsætte audioudstyr i den høje ende. Hi-fi-ikonet Technics er som genfødt. Her tester vi en moderne 2-kanals forstærker med indbygget netværksopkobling.

Af Knud Søndergaard, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Ifølge den officielle skabelsesberetning for den kæmpekoncern, vi i dag kender som Panasonic, startede det hele med, at en ung mand i Osaka, Konosuke Matsushita, begyndte at fremstille elektriske tilbehørsdele. Han begyndte med en pærefatning, der også kunne fungere som strømudtag og fik efter nogle svære år sit gennembrud med en batteridrevet cykellygte.

Mr. K, som han blev omtalt internt, havde ingen formel uddannelse, og hans største naturtalent var nok ledelse med et menneskeligt ansigt. Længe inden socialt ansvar og bæredygtighed kom på den generelle agenda i alverdens industrivirksomheder, indgik disse og andre bløde begreber i Panasonics DNA, og stifterens tanker i bogen ”Not for bread alone” var obligatorisk læsning for folk, der ville gøre karriere i koncernen.

Historien om Technics

I dag er Panasonic bedst kendt for produktfamilier som Viera-fjernsyn og Lumix-kameraer. Men hi-fi-ikonet Technics er stærkt tilbage. Det begynder i 1965, og her i Europa blev mærket lanceret i 1973. Dengang var hi-fi megastort, og ethvert hankønsvæsen med respekt for sig selv måtte simpelthen eje et par højttalere på 100+ liter, en blæret udseende forstærker og gerne en spolebåndoptager, der hver for sig nemt kunne koste en håndværkers månedsløn.

Panasonic ville selvfølgelig have en bid af denne kage, men da koncernens National-lydprodukter var bedst kendt for lave priser, opfandt man navnet Technics til det dyrere og mere amerikansk udseende hi-fi-grej.

Det gik fint, indtil gassen gik af hi-fi-ballonen i løbet af 1990’erne. I 2000 blev det meste Technics-grej stuvet af vejen i en mølpose, men dog ikke helt glemt, og i 2014 genopstod det traditionsrige hi-fi-mærke på et nyt og højere niveau.

Den drivende kraft

Nogle husker nok Technics for at fylde fronten på deres dyre effektforstærkere med store viser-instrumenter. De var meget sjove at se på, hvis man ikke kunne høre, hvor højt man spillede.

De allermest geniale produkter i Technics-sortimentet var efter vores mening de direkte drevne pladespillere, hvor pladetallerkenen var en del af en langsomt roterende motor. Denne teknologi blev finpudset i årenes løb og overlevede længe i dj’enes favoritværktøj, den uopslidelige SL-1200, som er produceret i millionvis og bare kører, kører, kører...

Sådan nogle pladespillere er der naturligvis blevet plads til i det nye sortiment, og topmodellen SL-1000R til omkring 125.000 kroner komplet med SP-10R værk, tonearm og plint – men uden pickup! – nedstammer i lige linje fra den legendariske SP-10MK3, som i øvrigt blev denne skribents sidste vinylmaskine.

Avancerede forstærkere

Det genfødte Technics satser stærkt på 2-kanals hi-fi-forstærkere (surround, nej tak!) i de højere luftlag. Her har vi testet en SU-G30 med netværksopkobling, men uden viserinstrumenter, til den nette sum af 28.999 kroner.

Designet leder tankerne i retning af Braun Classic fra Technics’ barndom. En alufront, som er 8 mm tyk og ser ud til at være massiv, samt tillidsvækkende metalplader og -profiler er med til at bringe vægten op på 11,5 kilo, hvad der er ganske meget i forhold til en nominel udgangseffekt på 2 x 50 W i 8 ohm og det dobbelte i 4 ohm.

Nærbetjeningen kan vanskeligt være enklere. På fronten er der knapper til tænd/sluk, volumen og indgangsvalg. Til visuel hjælp er der et display, som virker underligt lille og gammeldags.

Udvalget af tilslutninger er også overskueligt. I det analoge domæne kan man tilslutte en pladespiller med MM-pickup, en kilde på linjeniveau, en hovedtelefon og et sæt højttalere. Milevidt fra tidligere tiders udstyrsorgier. Til gengæld mangler der intet på den digitale front, som er udbygget til at klare USB-A, USB-B, optiske og koaksiale indgangssignaler, LAN, Wi-Fi og Bluetooth.

Hvad angår digitale audioformater, kan SU-G30 håndtere alt, hvad man kan finde på at kyle efter den. Forstærkeren understøtter internetradio plus streamingtjenester som Spotify og Tidal. Fra en pc via USB-B rækker digitalsektionen op til 384 kHz/32-bit LPCM og 11,3 MHz DSD. Via LAN (DLNA) og USB-A er overgrænsen halveret til 192 kHz/24-bit LPCM og 5,6 MHz DSD, hvad der er helt normalt.

Spændende teknologi

I klassisk stil bruger Technics oceaner af plads på at beskrive de teknologiske raffinementer. På firmaets hjemmeside kan man læse om bl.a. JENO (Jitter Elimination and Noise-shaping Optimization), en hurtig GaN (galliumnitrid) FET-driver i effekttrinnet og LAPC (Load Adaptive Phase Calibration).

Den sidste feature regulerer samspillet mellem forstærkeren og det tilsluttede højttalersæt – og vel egentlig også de anvendte kabler, som kan være vanskeligt at forudsige for en Klasse-D-forstærker med forholdsvis store spoler og kondensatorer i lavpasfilteret i udgangen. Technics løser dette problem med en testfunktion, der registrerer de faktiske forhold i brugerens hi-fi-system og gør det muligt at korrigere for niveau- og fasefejl. En særlig knap på fjernbetjeningen starter testen og kan derefter slå LAPC til og fra.

Særpræget app

Vi har målt og lyttet med og uden LAPC i forbindelse med et sæt ganske krævende KEF XQ20 2-vejs standerhøjttalere. Vi kan bekræfte, at funktionen giver en lille forskel på frekvenskurven og dermed også fasekarakteristikken, men vi tør ikke tage et væddemål på, at vi vil kunne høre forskellen i en blindtest.

Naturligvis hører der en app til de nye Technics-produkter. Ligesom displayet på forstærkeren virker den lidt gammeldags, men lille er den absolut ikke. Den tilhørende User Guide er på 88 sider.

Technics Music App er tilgængelig til iOS- og Android-enheder, og i hvert fald på den sidste platform kommer den i forskellige versioner til smartphones og tablets.

Vi foretrækker klart tablet-versionen på grund af det stærkt forbedrede overblik, og det behøver ikke koste alverden, for appen kan køre på enheder med Android 4.1.2 fra 2013. Det har endnu en gang udsat en Samsung Galaxy Tab 2’s tur til genbrugspladsen.

Efter vores mening er app-betjeningen mest relevant i forbindelse med streaming, og samarbejdet med Spotify fungerer heldigvis eksemplarisk. Man er i gang på ingen tid, og Wi-Fi-bitstrømmen har bare fungeret i vores miljø.

Kurven viser, at Technics’ avancerede højttalertilpasning virker. Uden LAPC (grøn kurve) er frekvensgangen ifølge vores målinger linealret. Med LAPC (rød kurve) dæmpes niveauet en brøkdel af en dB i diskantområdet, og fasekarakteristikken korrigeres til den aktuelle belastning.

Afslørende forstærker

Hi-fi-entusiaster, som foretrækker bløde og musikalske rørforstærkere, bør gå langt uden om SU-G30. Denne Technics-sag spiller som sit design – rent, klart og skarpt. Men hvis man lægger vægt på at kunne høre hver eneste detalje, kan den varmt anbefales. Eksempelvis er det ret nemt at høre forskel på komprimerede Spotify-musikfiler og de samme album på cd eller SACD.
Noget muskelbundt kan SU-G30 ikke siges at være.

Der er et godt ”bundtræk” kombineret med en dejlig lethed i gengivelsen, når forstærkeren trækker vores små referencehøjttalere med moderat følsomhed. Ifølge vores laboratoriemålinger leverer forstærkeren 52 W/kanal i 8 ohm og lige knap det dobbelte i 4 ohm, og det rækker ikke til at spille tordnende højt.

Det overskuelige bagpanel fortæller, at forstærkeren primært fokuserer på digitale kilder, men til genfødte vinyl-entusiaster er der en analog phono-indgang med tilhørende stelskrue.