Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Med HD Voice bliver samtalekvaliteten forbedret, idet du som bruger oplever, at baggrundsstøjen elimineres, og stemmerne bliver tydeligere. Det er for eksempel muligt at føre en normal samtale i et meget støjende miljø, hvor man ellers ville råbe til hinanden eller ikke høre hovedparten af samtalen.
Teknologien understøttes af TDC’s 3G-netværk, og teleselskabet har netop åbnet for HD Voice til privatkunder. »Vi giver nu vores privatkunder mulighed for at føre samtaler i en helt anden og forbedret kvalitet, end de er vant til. Det er en stor fornøjelse at føre samtaler på den måde, og jeg ved, at rigtig mange får glæde af det,« siger mobildirektør Johan Kirstein Brammer, TDC Privat.
For at opleve funktionaliteten og kvaliteten af HD Voice skal begge mobiler i en samtale være dækket af TDC’s 3G-net. Hvis man undervejs i samtalen bevæger sig hen et sted, hvor HD Voice ikke er tilgængeligt, vil samtalen gå over til almindelig lydkvalitet.
En anden forudsætning for at opleve HD Voice er, at begge parter i samtalen er udstyret med en telefon, som har HD Voice-teknologi indbygget og aktiveret. I dag understøtter de allernyeste telefoner fra Nokia og SonyEricsson HD Voice.
HD Voice koster ikke ekstra, men omfattes af det eksisterende abonnement.