Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Tag supergode notater – gratis

Når det gælder om at tage noter på pc, smartphone og tablet, er der intet, der slår Microsoft OneNote. Den er stærk, fleksibel og gratis, og opdateringer bliver synkroniseret på tværs af alle enheder. Med den kan man holde sig ajour med det, dert sker i ens verden – og dele det med andre.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Med OneNote kan man oprette og gemme stort set alt. En liste over ting, du skal købe; ferieforslag med billeder, noter, kommentarer, kort og weblinks; noter fra forelæsninger og møder med information og dokumenter, der hvor du skal bruge dem. Man kan også bruge applikationen til projekter med venner, slægtninge og kolleger – den er det ideelle samarbejdsværktøj. Jo mere man bruger OneNote, desto flere nyttige egenskaber opdager man. Lad os komme i gang.

1 Opret en notesbog

Når du første gang fyrer op under OneNote, vil du konstatere, at programmet allerede har oprettet en standard-notesbog til dig, men du kan tilføje så mange, du vil, ved at vælge menuikonet i øverste venstre hjørne. Et højreklik fremkalder en kontekstmenu, der giver mulighed for at synkronisere dine notesbøger, dele dem med andre via et weblink eller fastgøre en eller flere til Start-menuen.

2 Tilføj nogle kategorier

Du kan organisere dine noter under hver notesbog ved at tilføje kategori-faner under Båndet. Tilføj titler, og skift standardfarver, hvis du ønsker det. Du ændrer dine faners rækkefølge ved at trække og slippe til en ny placering, så følger alle de andre trop. Føj individuelle sider til hver kategori ved at klikke “+ Side” i menubjælken til venstre.

3 Tag en note

Klik på “+ Side” som i det forrige trin. I hovedvinduet kan du nu føje en titel til din note og begynde at tilføje, hvad du vil. Hvis du for eksempel vil oprette en indkøbsseddel [Billede A], skal du skrive de ting, du vil tilføje, på en liste og derefter vælge ikonet “Marker som opgave” (firkant med et rettetegn) under “Hjem.” Der er tjekbokse ved siden af hvert element, og dem kan du klikke i.

4 Arranger og skift størrelse

Hvis din liste er for lille eller ser for almindelig ud, kan du vælge teksten i den og bruge de næste værktøjer under “Hjem” til at friske den op. Du kan også flytte listen til et hvilket som helst sted på siden ved at trække i bjælken, og du kan ændre dens facon ved at trække i en af siderne. Du kan også slette, kopiere og indsætte ting i listen ved at højreklikke og dermed frembringe en kontekstmenu.

5 tilføj flere elementer

Da man kan flytte elementer rundt på siden, gør OneNote det nemt at tilføje masser af andre elementer – billeder, tegninger, weblinks og så videre. Hvad man til gengæld ikke kan, er at lave lyd- eller videooptagelser med desktopudgaven af OneNote. Det fungerer kun i den mobile version. [Billede B]. Heldigvis kan man lytte til dem eller se dem på sin pc, fordi de er synkroniseret i cloudtjenesten.

6 Snup nettet

En af de bedste ting ved OneNote er, at den giver mulighed for at hente websider eller dele af dem. Lad os prøve: Åbn Microsoft Edge, vælg den webside, du vil hente. Vælg så “opret en webnote”-ikonet. Nu kan du bruge OneNotes redskaber til at kommentere den, eller du kan bruge Klip-værktøjet til at hente en enkelt sektion. Når du er færdig, vælger du ikonet “Gem webnote” og føjer den til OneNote [Billede C].

Onenote-desktop

1. Noter

Klik eller tryk her og få en liste over alle dine notesbøger og tilføj nye. Her finder du også app-indstillinger og printerfunktioner. Her kan du få en liste over alle dine notesbøger og tilføje nye. Du kan også finde indstillinger og printerfunktioner.

2. Hjem

Det er her, du kan føje individuelle sider til dine notesbøger og tage noter med tekstfunktioner i Båndet. Du kan også tilføje billeder og videoer.

3. Indsæt

Med denne funktion kan du føje alt andet til dine notater – tabeller, relevante dokumenter og billeder. Plus weblinks.

4. Tegning

Hvis du vil kommentere dine notater, kan fanen Tegning hjælpe med en række tegneværktøjer.

5. Vis

Her får du mulighed for at ændre dine notaters udseende. 6. Notebook-faner Skab orden i dine notater ved at sortere dem under forskellige faner. Du kan ændre fanenavne, farver og fanernes rækkefølge.

7 tilføj dine dokumenter

Der vil uundgåeligt være tidspunkter, hvor det materiale, du skal bruge, er tilgængeligt andre steder – måske som et separat Office-dokument eller en pdf på din pc. Du kan sikre dig, at du ikke går glip af disse sager, ved at gå til “Bånd > Indsæt > Fil” og tilføje disse filer som en vedhæftet fil. Du kan dobbeltklikke på den i den relevante app [Billede D]. Du kan også indsætte pdf’ers indhold direkte.

8 lav en tabel

OneNote.

Gå til “Bånd > Indsæt > Tabel.” Her kan du med det samme oprette en tabel. Du kan tilføje en kolonne ved blot at trykke på tastaturets Tab-knap. Rækker laver du ved at trykke Enter ved slutningen af den sidste kolonne. Du kan skifte størrelse, som du vil, men OneNote er også kvik nok til automatisk at tilpasse kolonner og rækker, mens du skriver.

9 Frihåndstegning

Du behøver ikke skrive noter med tastaturet – skriv dem i frihånd med “Bånd > Tegn” i stedet. Vælg farve og linjetykkelse med de kontekstafhængige værktøjer, og brug mus, pegefelt eller en finger (hvis du har en touchscreen) til at tegne løs. Hvis du ikke duer til at tegne figurer, kan du vælge “Konverter til figurer”.

10 Deling

Hvis du vil have andre til at samarbejde på dit notat, skal du bruge funktionen “Del” foroven til højre. Når du klikker “Del”, fremkalder du Deling-feltet [Billede E], der beder dig invitere nogle til at arbejde på notatet, mens I bruger OneNote online eller på deres egen version af appen. Du kan også sende en ikke-redigerbar kopi.