Home » Andet » Tag flugten: Sådan slipper du helt ud af Googles kløer
Tag flugten: Sådan slipper du helt ud af Googles kløer

Tag flugten: Sådan slipper du helt ud af Googles kløer

Share

Vi har fodret Googles reklameplatform med vores data i over 10 år. Tiden er måske inde til at undslippe dette teknologimonopol

Selv før Google havde en ordentlig brugerflade eller anvendelige funktioner, var det bekvemmeligheden ved firmaets onlinetjenester, der lokkede os til at betro det alle mulige former for data. Og det i så høj en grad, at de internetgiganter, der var vært for foretagendet, kunne oprette en “virtuel identitet”, om end i afpersonliggjort udgave, ud fra vores korrespondance og vaner, når det gjaldt læsning, browsing og visninger.

Ganske langsomt begyndte de gratis tjenester imidlertid at indføre deres egne begrænsninger under dække af at vise os bedre reklamer eller fjerne irrelevant indhold: nedvurdering, shadow-banning og censurering af indhold og konkurrence. Man brugte sit omfang til at rive huller i nettets neutrale fremtoning.

Mange mener, at Google har misbrugt sit monopol på nettet, længe før man droppede opfordringen “Don’t be evil” (lad være med at være ond) fra fimaets adfærdskodeks en gang i 2018. Google er mildt sagt det mest succesrige internet-søgefirma, og det dominerer nu smartphone- operativsystemerne med Android, webbaseret e-mail med Gmail og hosting af onlinevideo med YouTube. Det har sine fødder solidt plantet i stort set alle de teknologier, der i dag er mainstream, eller som vil blive det i fremtiden.

Se også:  Snart kan amerikanske virksomheder handle med Huawei igen

I denne artikel taler vi med en fortaler for et åbent net i håb om at forstå, hvordan Google øger sin dominans for at samle og kapitalisere vores private information. Vi skal også se på nogle af de alternative tjenester og platforme, der lover at respektere vores privatliv.

Hvis vi skærer ned på vores afhængighed af mylderet af Google-tjenester og flytter til andre tjenester, der ikke opmuntrer til invasion af privatlivets fred og til overvågning, kan vi dræne Google (og dets ligesindede) for det brændstof, der får foretagendets mekanik til at fungere.

Er Google ond?

Når man vil rette en fejl, er det vigtigt at vide, hvad der gik galt, og hvor og hvordan det skete.

Det lader sig ikke nægte, at Google lever af at indsamle enorme mængde af brugerdata. Firmaet bruger mange millioner kroner på at inddrage sporingsmekanismer i sine onlinetjenester, apps og i sit operativsystem.

Se også:  Googles gaming-tjeneste åbner i dag

Branchens betegnelse for Googles sporingsmetoder er “aggregation” eller aggregering på dansk (metodisk indsamling af for eksempel data). Googles praktiske værktøjer er indrettet til at indsamle data om brugerne med henblik på at opbygge effektive profiler, som firmaet tjener penge på. En af dets mest berygtede tjenester, når det gælder privatlivets fred, er Gmail.

Fortalere for privatlivsbeskyttelse hævder, at selvom transport til og fra Googles servere bliver krypteret, henter firmaet data fra indholdet og endda også fra vedhæftninger. Hertil kommer tjenesten Google Accelerated Mobile Pages (AMP), der cacher data på Googles servere og sætter firmaet i stand til at dokumentere din færden på nettet, også selvom du henter en ressource over krypterede HTTPS-kanaler.

Endemålet for alle dine private oplysninger.

Googles brug af cookies er velkendt, og en anden tjeneste, der bruger cookies til at spore dine bevægelser, er Google Analytics. Fortalere for privatliv hævder, at disse cookies bliver tildelt unikke id’er, som gør det muligt for Google at registrere og linke al aktivitet til en profileret bruger. De hævder også, at selv Google Maps’ API sender data til Google Analytics-profilen.

1 2 3 4 5 6Næste

TAGS
alternativer
Google
overvågning

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S