Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Tag en slapper mens du kører

Om få år kan bilerne køre, styre og bremse selv – og så kan du tage en ekstra morgenblunder, mens du kører på arbejde. Vi kigger ind i bilernes selvkørende fremtid.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Egentlig er den her allerede: den autonome personbil, der helt uden førerens indgriben selv tager initiativer. Du kan i dag købe en bil med fartpilot, med baksensor eller med automatisk opbremsning, hvis der er fare forude. Men det er kun begyndelsen. År for år vil bilen kunne mere og mere på egen hånd, og en dag kan du slippe rattet helt, læne dig tilbage og blunde, mens du kører på arbejde eller er på vej til familien i den anden ende af landet.

Teknikken er ganske enkel. Ved hjælp af lysrefleksion og kameraer er det ikke svært at få biler til at finde ud af, hvor på vejen de befinder sig og samtidig holde øje med andre biler foran og bagved. Det svære er at bygge computere, der kan kombinere alle informationerne fra sensorer og benytte disse data til at træffe de rette beslutninger og derefter eksekvere dem ved at bremse, speede op eller dreje rattet.

Men i Stuttgart har ingeniørerne hos Mercedes-Benz arbejdet på at løse denne udfordring i mange år, og de første forsøg på offentlige veje er for længst overstået. Klik på QR-koden i artiklen og se på en video, hvordan en af de tyske prestigebiler drøner ud af motorvejen, mens chaufføren læner sig tilbage og rattet drejer af sig selv. Bilen skifter vejbaner, bremser op og foretager overhalinger – alt sammen takket være især radarsensorer, som holder øje med afstribningen midt på og ude i siden af vejen, og kameraer med afstandssensorer, der kigger efter andre køretøjer og forhindringer.

Teknikken er så langt fremme, at den i de kommende år vil blive indbygget i flere S-Class- og E-Class-modeller fra den tyske bilproducent.

Kræver ny lovgivning

Ifølge amerikanske undersøgelser vil selvstyrende biler reducere antallet af bilulykker betragteligt. Alligevel vil biler af denne type møde et alvorligt problem: juraen. For færdselsloven eller andre love tager ikke højde for biler uden fører. I de fleste lande må de slet ikke køre på offentlig vej, og hvem skal også bære ansvaret, hvis bilen kører galt: personer i bilen eller bilfabrikken?

Et er altså, at automatiske biler er teknisk mulige, men hvordan lovliggør man dem i et trafiksystem, som endnu har rester af lovgivning, som stammer fra hestevognenes tid?

Bilerne fra Mercedes er dog ikke ægte selvkørende biler. For føreren kan stadig gribe ind. Hvis bilcomputeren er i tvivl om, hvad den skal gøre i en given situation, gør den med et signal opmærksom på, at føreren skal tage fat i rattet.

Også producenter som GM, Audi, Nissan, BMW, Renault, Volvo og Tesla har annonceret, at de inden 2020 har sådanne semi-automatiske biler i produktion. Volvo forudsiger endda, at deres modeller vil være ”crashfree”, dvs. sikrede mod at støde ind i andre biler. Selv Google, der ellers mest opererer inden for søgemaskiner og it-løsninger, udvikler på et styresystem for selvkørende biler, som bilproducenter kan benytte.

Teknologien er dog endnu ret dyr, så man skal ikke forvente, at selvstyrende biler vil dominere landevejene allerede om få år. De vil gradvist bliver mere almindelige, især i personbiler. Og vi skal frem imod 2035-2040, inden 75 procent af alle biler på vejene er selvstyrende, forudser forskellige analyseselskaber.

Men det er da også en fantastisk tanke, at stå ved en af udfaldsvejene til de danske byer og opleve, at i de fleste biler er chaufføren ikke travlt beskæftiget med at holde øje med asfalten og medtrafikanterne, men at han måske sidder og binder slips, tjekker beskeder på sin mobile enhed eller har vendt sig om for at snakke med passagerne på bagsædet.

For at det sidste skal blive en sikker realitet, skal der dog stadig ske en del udvikling på området. Især arbejdes på at skabe ”vehicle-to-vehicle communication”, forkortet V2V, hvilket er trådløs radiotransmission af information såsom position, retning og hastighed bilerne imellem. For hvis alle biler ved alt om hinandens intentioner og placering, vil det være let for hver enkelt bils computersystem at holde sikker afstand.

Vi ejer ikke længere en bil

På et tidspunkt når den selvkørende bil derhen, hvor den næsten kan tænke selv. I cirka 2050 tilkalder du den med en app på din mobile enhed. Når du sætter dig ind i den, fortæller du, hvor du vil hen. Bilen starter selv, du blunder, og bilen bringer dig sikkert frem til din destination.

Før du forlader bilen, beder du den om at finde en parkeringsplads, og mens du går ind på din arbejdsplads, glider den mennesketom ud i trafikken, kommunikerer med en trafikcentral, der leder den hen til en parkeringsplads i nærheden.

Selvkørende biler kan ifølge eksperter også få den konsekvens, at vi holder op med at eje vores egen bil. I stedet tegner vi abonnement hos en slags taxitjenester og ”kalder” via en app på en bil, når vi har brug for den. Det er billigere end at eje bilen selv og billigere end at køre taxi i dag, hvor en stor del af prisen er betalingen af chaufføren. Og når køreturen er ovre, er bilens tilstand, p-problemer, optankning osv. ikke passagerernes problem. De forlader blot bilen, som kører hen til den næste kunde.

Flere bilproducenter tilbyder i dag ”lane centering”, hvor bilerne ved hjælp af kameraoptagelser, lys eller radar holder øje med vejafmærkninger og advarer, hvis bilen slingrer for meget eller passerer afmærkningerne. Det princip kan langt hen ad vejen gør biler selvstyrende, fordi data ikke blot kan bruges som informationer, men via en computer kan omformes til styresignaler.

Men lys- eller radiosignaler kan også udsendes omkring bilen, hvor de efter at have ramt andre biler eller forhindringer reflekteres tilbage til sensorer på bilen. Forsinkelsen af ekkosignalet kan af computere bruges til at beregne afstand og bevægelseshastighed.

Endelig vil vi inden for en årrække se udviklingen af den såkaldte V2V-teknologi, hvor biler kommunikerer direkte med hinandens computere og på den måde gør sikkerheden på vejene endnu større.

Din fremtidsbil kan også selv finde vejen frem til destinationen ved at udnytte den kendte gps-teknologi til selv at finde den korteste strækning, frakørsler, vejarbejde og fart-restriktioner.


[themepacific_accordion]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

I 2035-2040 vil 75 procent af alle biler på vejene være selvstyrende.

[/themepacific_accordion_section]
[/themepacific_accordion]