Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Styr computeren med kroppen

Glem touch-styring. Nu behøver du slet ikke at have fysisk kontakt med dine apparater. I stedet skal du styre computere, spillekonsoller og tv-apparater med dine bevægelser og din stemme.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Teknologien har været over et år undervejs, men nu er den endelig ved at sive ud på markedet. Project Natal var dæknavnet, før den så for nyligt blev introduceret med sin officielle titel, Kinect.

Der er tale om Microsofts revolutionerende kontrolenhed til Xbox-konsollen, som markerer en helt ny måde at spille computer på. Det bliver imidlertid ikke kun spillefolket, der får glæde af den nye teknologi. Apparater som computere og tv får også bevægelsesstyring

Wii banede vejen

Nintendos Wii tog verden med storm, da den dukkede op i 2006. Pludselig var computerspil ikke længere så nørdet. Alle køn og aldersgrupper syntes, det var sjovt at svinge med armene og hoppe rundt på gulvet, når de spillede de tilforladelige og familievenlige spil.

Folkene hos Playstation og Xbox måtte se misundeligt til, mens Nintendo skovlede penge ind på en konsol, der teknisk set var underlegen deres. Producenten havde fanget, hvad hd-grafik og kraftige processorer ikke havde magtet – den umiddelbare spilleglæde og fysiske indlevelse.

Det gik selvfølgelig ikke upåagtet hen. Sony er klar med deres Move controller til Playstation 3, der ligesom Wii centrerer sig om en controller, du holder i hånden.

Microsoft har imidlertid taget skridtet videre med deres Kinect, der ligesom Wii og Move lader dig deltage fysisk i spillet men uden at være bundet til en controller. I stedet er det dine bevægelser, dit ansigt og din stemme, der er dine styreredskaber.

Interaktivitet på et helt nyt plan

Kinect består af en aflang bar, som drejer rundt på en lille sokkel. Indbygget i baren er et kamera, en dybde-sensor og en retningsfølsom mikrofon. Tilsammen opfanger de hele din krop i 3D samt din ansigtsmimik og din stemme.

Kameraet er udstyret med infrarød sensor så dine bevægelser opfanges i hvilket som helst lys. Det kan endda kalibreres til at tage højde for omgivende møbler. Seks personer kan registreres på en gang, hvor af to kan spille aktivt. Mikrofonerne kan spore din placering og bortfiltrere omgivende støj, så du kan spille eller chatte uden headset.

Teknikken er skabt i et samarbejde mellem Microsoft og de Israelske softwareudviklere PrimeSense og fungerer helt grundlæggende ved at udlede lokaliseringsinformationer i 3D fra et kontinuerligt projekteret infrarødt mønster.

Kinect opfanger således dine bevægelser og dine ord mere eller mindre, som vi mennesker oplever dem hos hinanden, og selvom vi ikke har at gøre med et tænkende væsen, kan du kommunikere med Xbox på mere eller mindre samme facon.

Computerspillene får således en helt ny interaktiv dimension, hvor du bruger hele din fysik til at navigere. Har du set filmen »Minority Report« har du en god indikation af, hvad der er på spil.

Teknologien vil sprede sig

Meget tyder på, at du ikke nødvendigvis skal investere i en Xbox for at få glæde af teknologien. Den licenseres nemlig også til til pc- og tv-producenter, for at de kan implementere den i deres produkter. Som du kan læse andetsteds i artiklen "Windows 8: her er hvad vi ved", tyder det samtidig også på, at teknologien vil blive implementeret i det kommende Windows 8.

Før vi kan forvente at se andre apparater med teknologien på markedet, skal Kinect formentligt lige nå at have lidt tid til at nå sit publikum og dække Microsofts investeringer ind. Men måske vi får den at se i den næste generation af fladskærme, når 3D-markedet engang er mættet.