Styr bilen med tankerne

Styr bilen med tankerne

Share

Selvom samme ekstreme fokus rettes mod kost, korrekt fysisk træning og det optimale gear, negligeres ét afgørende forhold ofte – mental træning. Evnen til at fokusere målrettet med hjernen har Renault udfordret ved at lave et eksperiment, hvor et tre-mands team skulle køre bil kun ved hjælp af tankens kraft

Flere og flere danskere dyrker fysisk og psykisk krævende sportsgrene som triatlon og ultraløb, og de senere år er denne slags ekstreme sportsudfoldelser næsten blevet nationalsport i Danmark. I en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget på vegne af Renault, svarer omkring 20 procent af de adspurgte danskere eksempelvis at de i øjeblikket træner op til triatlon, maraton eller ironman eller andre ”endurance” løb.

Mens 30 procent af danskerne svarer, at det rette udstyr er et vigtigt element, når de træner, mener hele 78 procent at en stærk motivation og mental styrke er afgørende for at nå resultater med træningen. Alligevel, prioriterer kun de færreste at sætte tid og fokus af til at forbedre den mentale styrke – og det kan have stor betydning for vores præstation:

”Mens de fleste, som gerne vil i form, prioriterer en ekstra time på løbebåndet, så overser størstedelen betydningen af den mentale del af træningen. Din mentale sundhed har ekstremt stor indflydelse på din præstationsevne og overskud, så det er mindst lige så vigtigt at prioritere de mentale muskler lige så højt som resten af kroppen,” fortæller personlig træner, Jacob Søndergaard.

Tungen på vægtskålen i en larmende hverdag

Undersøgelsen fra Renault viser, at kun er 6 procent af danskerne har en rutine med mentaltræning. Det tal skal meget gerne højere op, hvis man spørger Jacob Søndergaard, da mentaltræning kan være sidste skridt på vejen til at nå sit mål, uanset om målet er at tabe sig, komme i form til et ekstremløb eller være i stand til at fokusere på dagligdags udfordringer og løse dem bedst muligt.

Se også:  Førerløse lastbil-konvojer vil indtage Europas veje

”For at lykkes med det, man har sat sig for, kan det være afgørende, at man træner hjernen til at fokusere på de ’rigtige’ tanker og udelukker ’støjen’ i den arbejdende hjerne. For professionelle atleter er det en naturlig del af træningen, men alle os andre, vi glemmer meget let at prioritere den mentale styrketræning,” fortæller Jacob Søndergaard.

For at understrege betydningen af ’mental styrketræning’ har Renault kastet sig ud i et eksperiment sammen med personlig træner Jacob Søndergaard, som har til hensigt at undersøge hvordan viljestyrke og evnen til at kontrollere vores tanker, kan være et utroligt kraftfuldt værktøj i en travl og præstationsorienteret hverdag.

Eksperimentet forløb ved, at et team af tre personer ved hjælp af den rette mentale styrketræning skulle manøvrere en bil rundt på en testkørebane kun via tankens kraft. Ved at hvert holdmedlem kontrollerede hhv. venstre, højre og hastighed, kunne de sammen navigere en specialdesignet bil rundt på banen ved at holde strengt fokus på opgaven foran dem.

”Det som eksperimentet har vist, er lige præcist hvad vi rent faktisk formår, når vi har de rigtige værktøjer og træningen til at kunne kontrollere vores tanker og lukke støjen ude. Gennem mentaltræning udnyttes hjernens potentiale til at hjælpe dig med at performe, imens du opnår en højere grad af bevidsthed om, hvilke tanker der styrer dig. Og det er værd at have med sig hele vejen rundt – fra træning til arbejdet, blandt venner og hjemme hos familien”, fortæller Jacob Søndergaard.

Jacob Søndergaards fem tips til mental styrketræning:

1. Forestil dig en fysisk egenskab, som du ønsker at forbedre. Det kan være at sparke til en bold. Placer dig selv et roligt sted, hvor du ikke forstyrres, og skab så et indre billede af situationen. Tal dig selv igennem hvad der sker, og imens forestiller du dig at du er med i din egen film. Gør det ofte, gerne flere gange dagligt, f.eks. lige inden træning.

Se også:  Er samfundet klar til biler uden fører?

2. Optimer din fysiske kapacitet ved at træne dine øjne, og hjernens evne til at afkode de signaler som øjnene modtager. Øvelsen du skal lave består i bevidst at stille skarpt på forskellige objekter omkring dig, f.eks. din tommelfinger, bordet, håndvasken. I det hele taget, så prøv at være mere bevidst fokuseret på ting omkring dig. Gør det på 5-10 elementer, og giv derefter slip. Udfør øvelsen 3-5 gange dagligt. Det vil mindske smerter, og øge din bevægelighed.

3. Uanset hvad du ønsker at blive bedre til, så er det væsentligt at du gør det dagligt. Den daglige fokus på at koncentrere dig om en given opgave, vil skabe strukturelle ændringer i din hjerne, som vil give dig ro og afstresning. Så husk, hvis det er vigtigt for dig, afsæt tid til daglig mental styrketræning.

4. Download en app, der kan hjælpe dig med at rette din mentale opmærksomhed på en given opgave. At blive talt igennem en proces kan være gavnligt, da mental træning ellers kan være en smule diffust, med mindre man har prøvet det mange gange. Jeg sværger til Headspace, men der er flere gode derude.

5. Skab udvikling i din mentale kapacitet ved at finde på nye udfordrende tankeeksperimenter. Hvis du hver dag laver den samme visualisering, vil din hjerne blive vant til det, og fremgangen vil stoppe. Derfor, når du øver dig, så hav fokus på en simpel udfordring. Og når du mestrer den, så øg sværhedsgraden. Jo tættere på den reelle situation du er i, f.eks. foran bolde klar til at skyde et straffespark. Jo større overførbarhed har det til virkeligheden.

Del denne