Home » Erhverv » Strategisk superalliance
Strategisk superalliance

Strategisk superalliance

Share

Lenovo og NetApp har indgået et strategisk partnerskab, der ifølge de to producenter vil ryste posen og sætte en ny dagsorden på markedet for datacenterløsninger

For nylig offentliggjorde Lenovo, at man har indgået et globalt partnerskab med NetApp i en strategisk alliance, som skal forene NetApps storageforretning med Lenovos voksende serverdivision.

Det er en alliance, som også får stor betydning for de to aktørers rolle på det danske it-marked. På servermarkedet er Lenovo nemlig for første gang større end HP Enterprise. I hvert fald ifølge de seneste tal fra IDC, der dækker andet kvartal 2018.

Det betyder, at Lenovo nu har 32,4 % af markedet, svarende til en årlig vækst på 133 %, mens HP Enterprise har en markedsandel på 29,5 %. Samtidig har NetApp indtaget førerpositionen på markedet for All-Flash storage og står foran yderligere ekspansion. Samlet set betyder det, at man nu for alvor tager kampen op mod HP Enterprise og DellEMC på datacentermarkedet.

Se også:  Lenovo lancerer lette Thinkpads med kræfter af tungeste kaliber

Salgschef i Lenovo Data Center Group Danmark, Søren Koed, og Kim Wellendorph, der er landechef for NetApp, har begge store forventninger til det nye samarbejde, der blev annonceret officielt i midten af september. Ja, de er endda ikke blege for at sige, at det er et samarbejde, der kommer til at give rystelser i markedet. Således fortæller Søren Koed, at selv om Lenovo har en ganske stor fod inden for eksempelvis markedet for datacenterløsninger, har man ikke rigtig gjort noget væsen af sig i markedet for high-end storage.

Det kommer man så til nu qua samarbejdet med NetApp, der blandt andet har meldt sig klar med flashdiske på intet mindre end 30 terabyte. Det kommer derfor til at få stor betydning for den måde, man nu kan byde sig til overfor de helt store kunder.

Landechef for NetApp, Kim Wellendorph, og salgschef i Lenovo Data Center Group Danmark, Søren Koed, kommer til at rende hinanden en del på dørene i forbindelse med det nye samarbejde. Blandt andet fordi de to virksomheder rent fysisk holder til på samme adresse.

Tæt samarbejde giver bedre løsninger

”Vi kan nu arbejde sammen om både partner- og kundestrategier, ligesom vi sammen dækker hele spektret fra datastorage over datamanagement til cloud. På sigt vil der også blive tale om et egentligt udviklingssamarbejde, hvilket blandt andet skal ses i lyset af, at vi til de store cloudprovidere nogle gange leverer helt op til 34.000 servere ad gangen. Det siger sig selv, at jo tættere vi arbejder sammen, jo bedre løsninger kan vi levere til kunderne”, siger Søren Koed, som dermed tydeligt indikerer, at han føler, der er tale om det perfekte match.

Han har en klar ambition om at blive markedets nummer 1 på datacenterløsninger, og dybest set ser han større fordele i et strategisk samarbejde end, hvis der havde været tale om et opkøb.

”Det er jeg enig i. Jeg tror også, at vi som to selvstændige virksomheder bedre vil være i stand til at fokusere på og fastholde hver vores kernekompetence. Det vil være en klar fordel, for det er jo i bund og grund vores respektive kompetencer, der ligger til grund for samarbejdet”, siger Kim Wellendorph fra NetApp.

Han erkender, at virksomheden historisk ikke har været den største aktør på det danske enterprisemarked, men gennem de seneste år er dette markant ændret, og med samarbejdet med Lenovo, er dette yderligere forstærket. Internationalt set er NetApp imidlertid den hurtigst voksende SAN-spiller på markedet. Ifølge eget udsagn vokser man således 27 % mere end den nærmeste konkurrent på markedet. En af årsagerne hertil er givet af man har frigjort sig fra sin egen softwareplatform, hvorfor hardwaren kan tilpasses alle miljøer.


TAGS
Datacenter
lenovo
netapp

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 33 74 71 16
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S