Dårlige hardwareartikler er fulde af tågesnak som “din processor er maskinens hjerne” eller “det er en af de mest vitale dele af computeren”. I virkeligheden beskæftiger cpu’en sig ikke med tankevirksomhed, og stort set alle komponenter er vitale. Prøv blot at fjerne en enkelt diode. Det, der betyder mest i en gaming-pc, er, at processoren er hurtig nok til at hamle op med et moderne og hurtigt grafikkort – den anden “mest vitale” komponent.
Et dyrt højhastigheds-grafikkkort er spild af penge, hvis cpu’en ikke kan følge med. Høje framerates i spil kræver en superhurtig strøm af vertex-data til gpu’en uanset kortets kvalitet, og grafikkortet kræver en spil-engine der ikke er hæmmet af en haltende cpu.
Men hvor mange kerner har man brug for? Skal man satse på i5 eller i7? Og hvad er alt det med Skylake i grunden?
Er grafikkortet ikke stadig det, jeg skal bruge flest opgraderingspenge på?
I princippet jo, men hvis man for alvor sparer på processoren, får man ikke den fulde ydelse ud af sit grafikkort.
Ja, til en hurtig gaming-maskine. Men Intel er ikke så dominerende i den billige ende. Man kan få en AMD-chip med seks kerner for mindre, end Intels hyperthreaded dual core-chips koster. Hvis man virkelig skal spare, og man parrer den med en mainstream-gpu, mister man ikke megen gaming-ydelse, og man sparer en masse penge.
Ikke en til en, for de fleste spil-engines er stadig dybt afhængige af enkeltkerne-ydelse i stedet for at optimere fordelingen på flere kerner. Derfor er cpu-overclocking stadig en god metode til at vride lidt ekstra ydelse ud af en aldrende maskine.
Imidlertid begynder spil-engines at udnytte flere kerner, og vi har brug for et par stykker i testen for at vise, hvor det kan gøre en forskel. DirectX 12 lover også bedre skalering på tværs af cpu-kerner. Vi ser på, hvordan det fungerer, når der er mere end en enkelt DX12-benchmark at teste med.
Ordbog
Kerner/threads – en individuel processor-”kerne” er et fysisk stykke silicium. Intels hyper-threading-teknologi danner to threads pr. kerne.
TDP – processorens thermal design point angiver behovet for køling.
Produktionsproces – refererer til transistor-størrelse. Skylakes 14 nm-produktionsproces bruger de mindste transistorer, firmaet har brugt i udviklingen af processoren.