Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Stort set alle er vilde med den offentlige selvbetjening

9 ud af 10 borgere er tilfredse med borger.dk og trygge ved at bruge portalen, viser ny brugertilfredshedsundersøgelse.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Når borgerne skal ansøge om at få udbetalt indefrosne feriemidler, søge boligstøtte eller melde flytning på borger.dk, så sker det med en meget høj grad af tilfredshed og tryghed.

Det viser den årlige brugertilfredshedsundersøgelse af borger.dk, der blev gennemført som en pop up-spørgeskemaundersøgelse over 4 dage i slutningen af november 2021. Her svarede knap 5.000 borgere på spørgsmål om bl.a. tilfredshed og tryghed ved at bruge portalen, kvaliteten af indholdet og hvorvidt det er let at finde det, man leder efter.

Tryghed på tværs af aldersgrupper

Undersøgelsen viste, at 92 pct. af borgerne er tilfredse med borger.dk, og at 91 pct. føler sig trygge, når de bruger portalen. Det er 5. år i træk, at andelen af borgere, der er tilfredse med borger.dk og trygge ved at bruge portalen er på over 90 pct.

Dykker man lidt ned i tallene, kan man se, at både tilfredsheden og trygheden er høj i alle aldersgrupper. Hos samtlige aldersgrupper er over 90 pct. af de adspurgte tilfredse og trygge ved at bruge borger.dk.

Massiv besøgsrekord i 2021

Brugertilfredshedsundersøgelsen kommer på baggrund af et år, hvor borger.dk havde flere besøg end nogensinde før. I alt blev portalen besøgt 70,7 millioner gange i løbet af 2021. Det er en stigning på lidt over 20 pct. sammenlignet med de 58,7 millioner besøg i det hidtidige rekordår 2020.

I løbet af de seneste 5 år siden 2017 er antallet af årlige besøg på borger.dk blevet mere end fordoblet.

God oplevelse på alle platforme

Brugertilfredshedsundersøgelsen viser en høj grad af tilfredshed på tværs af elektroniske apparater. Der er ikke forskel på, om borgerne går på borger.dk via pc, tablet eller smartphone – tilfredsheden er lige høj på tværs af platforme.

85 pct. af mobilbrugerne oplever, at borger.dk er hurtig og virker, som det skal. Det samme gør sig gældende for 86 pct. af computerbrugerne og 87 pct. af tabletbrugerne.

Borgernes oplevelse bliver understøttet af den faktiske oppetid for borger.dk, som i 2021 var over 99,99 pct.

"Borger.dk spiller en vigtig rolle for os alle sammen, når vi skal klare vores gøremål med det offentlige digitalt. Det gælder fx ansøgning om udbetaling af indefrosne feriemidler, hvor i alt 2,3 mio. lønmodtagere i 2020 og 2021 ansøgte om udbetaling af indefrosne feriemidler for i alt 87 milliarder kroner. Her er det afgørende, at borger.dk er en teknisk solid platform, der samtidig er intuitiv og tryg at benytte for borgerne," siger kontorchef i Kontor for borger.dk i Digitaliseringsstyrelsen Helle Junge Nielsen og fortsætter:

"Vi arbejder videre med at udbygge den digitale service for borgerne, så man får vist endnu flere informationer om sig selv og løst sine digitale gøremål med det offentlige på en nem og tryg måde."

Fra Min Side til Mit Overblik

I slutningen af 2020 skiftede Min Side på borger.dk navn til Mit Overblik. Her bliver de væsentligste data om hver enkelt borger – på tværs af den offentlige sektor – samlet og vist bag login. Også her viste brugertilfredshedsundersøgelsen en høj tilfredshed: 88 pct. af borgerne er tilfredse med indholdet på Mit Overblik.

Deler du denne oplevelse? Er du også glad for borger.dk? Skriv din kommentar herunder ...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere