Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
"Pr. dags dato kl. 12.30 er 110 butikker åbne, og genåbningen af 7-Elevens butikker fortsætter, så hurtigt det kan lade sig gøre", fortækker 7-Eleven i en pressemeddelelse.
7-Eleven politianmeldte hændelsen mandag morgen og samarbejder med politiet og eksterne IT-eksperter om at komme til bunds i sagen, så man kan vende retur til normal drift snarest muligt.
Målrettet ransomware-angreb
Der er tale om et såkaldt ransomware-angreb, hvor de kriminelle har tiltvunget sig adgang til netværket og låst systemerne. Sagen håndteres i samarbejde med politiet, og 7-Eleven kommer for nuværende ikke til at gå i yderligere i detaljer om efterforskningen, omfanget og konsekvenserne af angrebet.
7-Eleven har været i løbende dialog med interessenter, men der er intet, der tyder på, at kunder, samarbejdspartnere eller leverandører er ramt af hackerangrebet.
“Vores mål er at sikre trygge betingelser for alle - såvel kunder som medarbejdere. I disse dage er vi i kontinuerlig dialog med kunderne via Facebook, Instagram samt på telefon. Det fortsætter vi med, indtil alle butikker igen er åbne,” siger Jesper Østergaard, adm. direktør i 7-Eleven, og fortsætter:
”Jeg vil gerne allerede nu takke købmænd og medarbejdere i såvel butikkerne som på servicekontoret for deres enorme indsats og omstillingsparathed, samt den store støtte og forståelse vi har modtaget fra kunder, leverandører og samarbejdspartnere.”
7-Eleven Delivery er ikke påvirket af angrebet og fungerer som normalt.