• Home »
  • Energi »
  • Den Store Batteridyst [TEST]: Der er stor forskel på AAA-batterier
Den Store Batteridyst [TEST]: Der er stor forskel på AAA-batterier

Den Store Batteridyst [TEST]: Der er stor forskel på AAA-batterier

Share

I foråret afslørede Datatid TechLife, hvor forskellige alkaliske AA-batterier kan være. Nu har vi testet 18 batterier i den mindre AAA-størrelse, og konklusionen er den samme: Der kan være stor forskel på, hvor længe batterierne kan køre, og endnu større forskel – op til over faktor 7 – på prisen for en amperetime strøm

Batterier er et produkt, som vi alle bruger. Til fjernbetjeninger, lygter, fotoudstyr, musikafspillere, legetøj, vejrstationer og masser af andre uundværlige dimser.

Men har du nogensinde tænkt over, hvad du egentlig får for dine penge, når du slipper X antal kroner for nogle almindelige, ikke-genopladelige batterier i kiosken, supermarkedet, onlinebutikken, eller hvor du ellers handler?

Hos batteriproducenterne får du ikke megen hjælp. På føde- og drikkevarer skal der være detaljerede deklarationer, så du kan se, hvor meget du synder. Et batteri kan hedde noget med Super, Plus, Ultra, High, Power, Heavy Duty, Eco eller lignende, men hvor meget strøm det egentlig kan levere, får du intet at vide om – medmindre du da læser et testmagasin som Datatid TechLife. Så vil du opdage, at der kan være kæmpestor forskel på, hvor længe batterier kan holde en elektrisk bil kørende, og hvor meget strøm de giver for pengene.

Se også:  Vind 6 måneders forbrug af Duracell-batterier
Testen simulerer virkeligheden

I princippet kan et batteri testes ligesom enhver anden beholder, der rummer et eller andet. Hæld indholdet over i et målebæger og se, hvor meget der er. Dette er nemt nok med væsker, men selvfølgelig noget sværere med strøm.

Vi kunne selvfølgelig sætte en batteridrevet kanin til at tromme og bruge en smartphone som stopur, men hvorfor ikke gøre det muligt at komme frem til direkte sammenlignelige Ah-værdier? Derfor har vi valgt en metode, som kan realiseres med eksisterende instrumenter i vores testlaboratorium. Den tekniske forklaring ser du på næste side.

Vi udsætter batterier for en belastning, der svarer til drift af lettere strømtørstige apparater som mindre bærbare radioer, lygter, fotoudstyr og legetøj. Testen er baseret på de samme principper som den test af AA-batterier, vi gennemførte i foråret, men vi har denne gang taget højde for den lavere kapacitet i AAA-batterier og valgt en mindre hård belastning.

Brugssituationen for AAA-batterier simulerer vi ved hjælp af en præcisionsmodstand på 5,8 ohm (5,822 ohm – for nu at være helt nøjagtig), som vi slutter til et batteri under test, hvorefter vi registrerer afladningsforløbet under denne konstante belastning, indtil batteriet er tomt.

Se også:  Guide: Sådan undgår du at løbe tør for strøm på rejsen

Batteritesten er udført ved stuetemperatur. Hvis batterier skal bruges udendørs, for eksempel i cykellygter, aftager deres kapacitet ved lave temperaturer. Derfor anbefaler vi, at man ikke efterlader lygter på sin cykel i den kolde årstid, men transporterer løse lygter i en lomme eller taske. Så undgår man også, at lygter forsvinder fra en parkeret cykel.

Registreringen af afladningsforløb har vi foretaget med en analog Brüel & Kjær Type 2307 Level Recorder – en kurveskriver, som bruger blæk og papir i ruller. Denne antikvitet indeholder en mekanisk gearkasse, der minder om Jens Olsens verdensur på Københavns Rådhus, og som gør det muligt at føre kurvepapiret meget langsomt frem.

Ved en papirhastighed på 0,01 mm/s svarer en time til 36 mm, og så rækker en bane på 250 mm til næsten 7 timer (6,94) – perfekt til vores formål. Skriverens præcision har vi tjekket undervejs med et absolut nutidigt Tektronix TBS 1052B digitalt storage-oscilloskop.

Den antikke Brüel & Kjær Level Recorder Type 2307 i Datatid TechLifes hi-fi-laboratorium kan også registrere batteriafladning med høj præcision. Det tager næsten 7 timer at udskrive den røde kurve på papiret.

Del denne