Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

StarCraft II: hævnens time er kommet

Raynor er blevet genforenet med sin kæreste, Sarah Kerrigan, men der hænger en mørk sky af hævngerrig stemning over hovedet på Kerrigan.

Af Kasper Nesager, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hun vil udradere sin ærkefjende, kejser Mengsk, én gang for alle, men denne hævn er uopnåelig uden hendes gamle Zerg-undersåtter. Heart of the Swarm er den længe ventede udvidelse til StarCraft II. Som udvidelse lever realtime-strategispillet op til grundforudsætningerne, men vi havde nok forventet lidt mere.

20 missioner i en ny historie-drevet kampagnedel. Nye enheder og enkelte nyheder i multiplayerdelen. Det er traditionen tro, hvad du kan forvente dig af en udvidelsespakke. Der er denne gang fokus på Zerg, mens du kan kontrollere Protoss og Terran i enkelte missioner.

Som altid har udviklerne sørget for et meget afbalanceret gameplay, hvor alle tropper har en modpol. Selve kampagnedelen er blevet lidt mere interessant, fordi du kontrollerer heltefigurer, blandt andet i form af Kerrigan og Raynor, i de fleste missioner. Men det er, som altid med StarCraft-serien multi-playerdelen, hvor spillets dybde for alvor viser sig.

Et nyt rangeringssystem er blevet introduceret sammen med nye baner, hvilke tager sin tid at forstå, men den mest interessante feature er introduktionen af en ny, kunstig intelligens, der lærer af din måde at spille på. Som du stiger i graderne, forsøger spillet at finde dine svagheder for at udnytte dem, hvilket er dejligt udfordrende, fordi du bliver tvunget til at skifte taktik fra spil til spil. Dette kan vendes til en fordel, når du spiller mod menneskelige modstandere online.

Som udvidelsespakke til StarCraft II-grundspillet leverer Heart of the Swarm varen. Det er mere af det samme, men med enkelte nye tiltag. Efter tre års ventetid havde vi set frem til et mere nytænkende spil – det fik vi ikke.