Home » Erhverv » SSD’ens fremmarch
SSD’ens fremmarch

SSD’ens fremmarch

Share

Alt om DATA satte en storage-ekspert stævne og bad ham om at nævne nogle af de største milepæle i udviklingen gennem de sidste 10 år. Ikke overraskende peger fremtiden iretning af flere og flere ssd’er

Kapacitet, hastighed og kryptering. Sådan omtrent lyder det, når Stephan Vigedal, som er Territory Sales Representative hos storage-producenten Seagate, skal bryde de sidste ti års udvikling ned i overskrifter.

Behovet for øget kapacitet følger naturligt af den voldsomme eksplosion af data, verden har oplevet i nyere tid, og som kun ser ud til at accelerere yderligere i fremtiden. Hastighed henviser til et øget brugerkrav om ikke at vente et nanosekund i interaktionen med en computer, mobil eller tablet.

Den moderne bruger kræver simpelthen lynhurtige responstider – ellers går det ud over den samlede brugeroplevelse. Endelig findes der flere og flere muligheder for kryptering via den indbyggede funktionalitet, der fungerer på både enterprise- og consumer-niveau. Men den procentdel, der rent faktisk krypterer deres indhold, er en helt anden historie.

Stephan Vigedal, tendensen er, at markedet kræver hurtigere og hurtigere enheder?

“Ja. Gartner har tidligere forudsagt, at i 2020 vil 20 procent af alle devices have et indbygget ssd. I dag ligger tallet på 14 procent. Det ser altså ud som om, at vi er på rette vej, men der er samtidig en indbygget selvmodsigelse i regnestykket. For hvis man skal nå 20 procent i 2020, så skal produktionen øges. Og volumen i produktionen kan først nås, hvis man bygger flere fabrikker. Men problemet er, at den investering, der ligger i at bygge nye fabrikker, ikke når at blive profitskabende allerede i 2020, for omkostninger og indtjeninger balancerer ikke på det tidspunkt. Så det er ikke logik, der driver udviklingen på storage-markedet lige nu. Det er behov,” forklarer Stephan Vigedal.

Han mener, at denne indbyggede modsætning mellem markedets behov og industriens forretningsvilkår allerede har fået flere ssd-producenter til at dreje nøglen om, fordi de ikke tjente nok på deres produkter.

Hvilke andre trends dominerer jeres marked lige nu?

“Der er et stort fokus på enterprise-virksomhederne. Det er der, den største vækst ligger. Analysen er, at storage er gået fra at være lokal til at foregå i skyen eller i virtuelle miljøer. Det er der, enterprise-ssd kommer i spil,” forklarer Stephan Vigedal.

”For nogle år siden havde alle ssd i alle typer af enheder: i serveren, i laptoppen, i desktoppen. Det er der ikke brug for. I et enterprise-miljø er der kun brug for at putte ssd’er i der, hvor trafikken er mest kraftig, og det er i datacenteret. Det er virksomhederne blevet meget mere opmærksomme på.”

Se også:  G-Drive Mobile Pro SSD [TEST]: Lynhurtigt drev til fotoentusiasten

“En anden stor faktor er kapacitet,” fortsætter Stephan Vigedal og fortsætter:

“For cirka fem år siden var en 500 GB harddisk en milepæl i udviklingen. Sidste år lancerede vi en 4 TB-model, og i år har vi lanceret en 6 TB-model. Udviklingen går så stærkt. Vi har lavet en måling, der viser, at den mængde af data, der blev genereret i hele perioden 2001-2006, svarer til den mængde af data, der bliver genereret på tre dage i dag. Seks år versus tre dage. Det er mind blowing.”

Større brugerfokus på storage

Stephan Vigedal fortæller, at han har kunnet mærke, at kunderne er begyndt at interessere sig mere og mere for, hvilken form for storage de køber i stedet for bare at købe en stor boks og ikke interessere sig for indmaden. Den udvikling hilser han meget velkommen.

“For bare halvandet år siden købte folk måske en NAS-boks og puttede alt muligt i den fra forskellige producenter. De var ligeglade. Men på et eller tidspunkt går det galt, teknologierne spiller ikke sammen, og det er folk blevet mere og mere opmærksomme på. De vil gerne gøre noget for at beskytte deres data og bruge ti dollars mere på at få et ordentligt produkt.”

Storage har ellers tidligere været et lavinteresseområde?

“Traditionelt set ja. Men i takt med at flere og flere private brugere og virksomheder ophober større og større mængder af data, er folk nødt til at gå mere op i det.”

Videoovervågning har vel også været med til at boome storage-markedet?
“I den grad. Mens salget af DVR-enheder er gået tilbage på grund af blandt andet streaming og online-tv, så er videoovervågning vækstet meget kraftigt. Systemerne er blevet billigere og billigere, og anvendelsesmulighederne flere og flere. Den udvikling vil fortsætte,” siger Stephan Vigedal.

Han forklarer, at det ikke kun gælder traditionel videoovervågning, men også den form for monitorering, som mere har karakter af forretningsskabende analyse ved hjælp af videodata.

Som den sidste store tendens i markedet, nævner Stephan Vigedal kryptering som et område, der virkelig har fået mediernes fokus, men som til gengæld kun langsomt influerer på virksomhedernes etablering af et fornuftigt it-forsvar mod uvedkommende.

“Vi er begyndt at se virksomheder, der bruger kryptering som standard – specielt på enterprise-niveau og specielt, når datacenteret vokser.”

Skulle det ikke også slå igennem på consumer-markedet?

“Jo. Hvis du spørger mig, er det dumt ikke at kryptere sine data. Jeg ved ærlig talt ikke hvorfor, der ikke er flere, der aktiverer det i deres enhed, når muligheden nu findes.”

Se også:  Samsung Portable SSD T7 Touch [TEST]: Lynhurtigt og supersikkert drev til lommen

“Hvorfor aktiverer industrien ikke bare kryptering som en default-indstilling, når produkterne sælges?

“Det er et godt spørgsmål. Jeg ved det ikke. Måske skyldes det, at vi ikke har været gode nok til at kommunikere teknologien. Ulempen ved kryptering er selvfølgelig data recovery, for det er besværligt med en krypteret harddisk. Men hvis man har en god backupløsning, der er sat ordentlig op, burde det ikke være et problem. Og det burde slet ikke være noget, der bremser udbredelsen af kryptering.”

Hybrid-drive bliver standard

Hvordan ser fremtidens storage-teknologi ud, hvis vi tager et kig ind i krystalkuglen?

“Vi kommer til at kigge mere og mere på nye medier at skrive til, blandt andet gummi og glas. Ikke fordi, det er for dyrt at gøre det på den måde, vi gør nu, men fordi vi på et vist tidspunkt ikke kan skalere mere. Med nuværende teknologi tror jeg, at 10-12 TB vil være maksimum for en harddisk. Ved en 1 TB skriver vi allerede i to lag på disken, så med mindre vi øger tykkelsen af pladerne betragteligt – hvilket er meget dyrt – vil der på et tidspunkt ikke være mere plads at skrive på. I dag er der maks. seks plader på et harddisk-drive, hvilket betyder 12 læsehoveder. Jo mere mekanik man bygger ind i disken, jo mere risiko bygger man også ind. Så med nuværende teknologi vil vi altså snart nå et maksimum,” forklarer Stephan Vigedal.

“Derudover vil de mobile enheder drive udviklingen frem i de kommende år. Trafikken fra mobiltelefoner giver i dag teleoperatørerne hovedbrud, fordi data overbelaster netværket. Det er der, flash kommer ind i billedet.

Her vil vi i langt højere grad se, at man tager ssd fra datacentermiljøet og bruger det i de enheder, hvor trykket opstår: smartphones og tablets.”
Som en sidste kommentar til udviklingen inden for storage, fortæller Stephan Vigedal, at han og resten af Seagate forventer et større salg af de såkaldte hybrid-drives. Her kombinerer man ssd og hdd for øget performance. At gemme eksempelvis film på et ssd-drev, kalder han spild af penge, fordi ssd hverken lagrer eller afspiller filmen bedre.

“Det handler om at øge performance, der hvor der er brug for det, så man kan få hurtige responstider, hvor det giver mening. Denne hybridtankegang er på vej ind i enterprise-miljøet nu for at håndtere de flaskehalse, der opstår. I fremtiden tror jeg slet ikke, at betegnelsen hybrid-drive eksisterer. Det vil være standard i alle enheder,” slutter Stephan Vigedal.


TAGS
lagerenhed
SSD

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S