Af Jan Skøt, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
En stor bid af vores kommunikation med andre mennesker sker ubevidst. Dine hovedbevægelser, ansigtsudtryk, åndedræt og mange andre ting fortæller mennesker omkring dig noget om, hvordan du har det.
Denne form for ubevidst livlighed mangler figurer i virtuelle verdener, hvad enten det er spil eller sociale verdener på internettet. En gruppe forskere fra Barcelonas Universitet har prøvet at afhjælpe det.
De har målt åndedræt, puls og hudens elektriske ledningsevne – det sidste kan fortælle noget om emotionel intensitet.
Målingerne har de brugt til at styre figurer i en virtuel verden, så de for eksempel trækker vejret i samme tempo, bevæger fødderne efter tempoet på pulsen og rødmer, når huden bliver elektrisk ledende.
Desværre viste brugerne af den virtuelle verden ikke nogen særlig reaktion på tegnene. Det kan måske skyldes, at der var for lidt bevægelse, og at den virtuelle verden ikke opfordrede til meget interaktion.
Alligevel kommer vi sikkert til at se mere af den slags, men måske er det ikke alle, der vil synes, at det er sjovt med en masse måleudstyr monteret på kroppen for at afsløre deres private oplysninger til andre.