Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Advarslerne fra cyklistforbundet og Havarikommisionen har været højlydte, alligevel vælger transportminister Ole Birk Oleson (LA) nu at gennemføre lempningen af lovningen for speed pedelecs. Det betyder, at man fra d. 1. juli må køre på de hurtige elcykler på danske cykelstier. Man skal blot være fyldt 15 år og bære cykelhjelm.
[irp posts="3097984"]
Tidligere skulle man køre på vejbanen, sammen med bilerne, have nummerplade, være fyldt 18 år og have kørekort til cyklen.
Kan betyde flere ulykker
Formålet med lempningen er, at flere vælger dette transportmiddel fremfor bilen, så vi får renere byer, uden så meget trængsel på vejene. Cyklistforbundet frygter dog, at effekten kan blive den modsatte. De hurtige elcykler kan ende med at skræmme eksisterende cyklister væk fra cykelstien. De danske cykelstier er nemlig ikke skabt til så hurtige køretøjer og undersøgelser har vist, at den øgede hastighed betyder flere ulykker.
Ole Birk Olesen understreger overfor DR, at der er tale om en forsøgsordning, som hurtigt kan føres tilbage, hvis det viser sig, at den medfører højere usikkerhed på vejene.
Du kan læse vores test af Mate S, som nu bliver blandt de elcykler, der kan køre lovligt på cykelstien, her: MATE.bike Mate S [TEST]: Kontroversiel dansk elcykel er slet ikke så skidt