Nu ruller it-virksomheden Supporters et helt nyt koncept ud. Virksomheden vil tilbyde små og mellemstore virksomhedskunder at overtage en it-medarbejder og samtidig spare den enkelte kunde for 20 procent af de faste lønudgifter til it og løbende support.
Det foregår ved, at Supporters overtager medarbejderen og alle forpligtelser herunder lønnen. Kundevirksomheden vil herefter kunne få løst helt de samme opgaver som hidtil, men altså med en omkostning, der er en femtedel lavere.
Supporters betaler medarbejderens fulde løn, men fakturerer kun virksomheden for de 80 procent.
”Vi er jo vant til traditionel outsourcing. Men der findes en anden vej, hvor man kan reducere it-udgifterne uden at skulle sige farvel til medarbejdere og dermed tabe vigtig viden. Corona har banket på døren, så nu er det tid til at se ens forretningsmodel i et nyt lys,” forklarer teknisk ansvarlig i Supporters Jesper Jønsson og tilføjer:
”Vi ønsker samtidig at række hånden ud til virksomheder, som har it-medarbejdere, men som ikke har turdet tage det fulde skridt ud i it-outsourcing.”
Han forklarer, at der bestemt er fordele ved at have en intern it-support. For eksempel befinder it-medarbejderne sig på arbejdspladsen hver dag, og de er uvildige. Til gengæld løber man risikoen for overkapacitet, manglende knowhow om markedet i bred forstand, og man risikerer en kultur, hvor tingene står lidt stille.
”Vi leverer normalt en fast prisaftale, men dette er en ny og mere sympatisk prismodel og en trædesten for virksomheder, der har egne it-folk,” siger Jesper Jønsson.
Jesper Jønsson er teknisk ansvarlig og har deltaget i udviklingen af det nye koncept inden for support.
De slipper for at skulle fokusere på it og ansættelser inden for området, hvis de vokser. De skal heller ikke tænke på fravær under sygdom og ferie, påpeger han.