Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Softwarerobotternes indtogsmarch

En robot til hver medarbejder er mantraet for UiPath, der vokser eksplosivt på markedet for virtuelle robotter.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Når talen falder på robotter, tænker man helt naturligt på robotter i industrien eller andre former for robotter, der kan aflaste os i det daglige arbejde. Men en robot behøver bestemt ikke være fysisk. Lige nu er softwarerobotterne nemlig på hastig fremmarch, en udvikling, der jo kun vil få ekstra næring af udviklingen inden for kunstig intelligens. I foråret var firmaet UiPath vært ved en international konference om Robotic Process Automation (RPA) i København, og her var der virkelig potentiale for at komme i dybden med mulighederne på området.

UiPath, som mange givet ikke kender, er på verdensplan med en gennemsnitlig vækst på 480 pct. over de seneste 3 år en af de førende aktører på området og slår dermed alle analytikeres forudsigelser om vækst med mange længder. Firmaet har 2700 virksomheder samt mere end 50 forskellige offentlige myndigheder som kunder og beskæftiger 2300 medarbejdere. Ifølge Per Sølvager, der er vicepræsident for den nordiske region, går virtuelle robotter allerede sin sejrsgang i danske virksomheder og hos offentlige myndigheder.

Per Sølvager fortæller, at UiPath i dag har 100 kunder alene i Danmark blandt virksomheder i alle størrelser og segmenter. Interessant starter kundekontakten typisk ikke som et it-projekt, men som et projekt, der er genereret rent forretningsmæssigt.

”Her er de primært anvendt til at overtage de kedelige manuelle opgaver, men meget snart kan de mere end det”, siger Per Sølvager og løfter en bid af sløret for, hvad UiPath vil diske op med af nye teknologier inden for den kommende tid. Automatisering i sig selv er der ikke så meget nyt i, men nu handler det altså om automatisering helt ud til den enkelte bruger, der via et enkelt tilgængeligt bruger-interface faktisk kan skræddersy sin egen personlige robot, der kan hjælpe individuelt med de arbejdsopgaver, som skal løses.

”Det er blandt andet derfor, vi har vores slogan ”A Robot for Every Person”, som jo er inspireret af Bill Gates fra Microsoft og hans udsagn “Put a Computer on Every Desk and in Every Home.” Dermed bevæger robotteknologien sig fra back-end til front-end forstået på den måde, at den ikke længere kun tager sig af de repeti-tive og trivielle rutiner, men rent faktisk også hjælper brugeren til at blive bedre til at udføre sine kerneopgaver via Drag & Drop AI”, siger Per Sølvager.

Fire grundpiller

Teknologien fra UiPath hviler på fire grundpiller, nemlig:

• Visual Understanding
• Document Understanding
• Process Understanding
• Conversational Understanding

Sidstnævnte punkt handler om integration til chatbots med henblik på at konvertere ustrukturerede data til strukturerede data.