Home » AOD Pro » 50.000 arbejdstimer sparet – robotterne ordner administrationen i region
50.000 arbejdstimer sparet – robotterne ordner administrationen i region

50.000 arbejdstimer sparet – robotterne ordner administrationen i region

Share

Region Midtjylland har sparet personaleressourcer og får dermed mere patienttid til plejepersonalet ved at lade software-robotter varetage administrationen

Der følger meget administration med sygepleje, og det betyder, at en stor del af plejepersonale får reduceret deres patienttid. Men ved at indføre Robot Process Automation, RPA, har Region Midtjylland formået at spare 50.000 timer, der sendes tilbage til forretningsenhederne, som kan bruge den opsparede tid direkte på patienterne.

Ifølge Jesper Lund Hansen, områdeleder for CoE for RPA hos Region Midtjylland, er det det rutinemæssige arbejde, der er blevet langt ud til RPA-systemet.

”For eksempel er det sådan i dag, at der kan være behov for tolkebistand i forbindelse med indlæggelser. Før var det sekretæren, der tjekkede op i økonomisystemet og i journalsystemet, men nu er det en robot der gør dette, og hvis der er noget, som ikke stemmer, så er det først der, sekretæren bliver underrettet,” siger Jesper Lund Hansen til AOD PRO.

Til regelbaserede opgaver

Det suppleres af Per Christian Sølvager, som er regional vice president nordics hos UiPatch, virksomheden, der har leveret robotterne til Region Midtjylland:

”Det er typisk regelbaserede og repetitive opgaver, som du kan programmere en robot til at lave for dig. Mantraet i dette er, at robotterne frigør medarbejdernes tid til mere værdibaseret arbejde.”

Se også:  En fremtidsverden af robotdyr

Per Christian Sølvager fremhæver dog også, at man ved at bruge kunstig intelligens kan rykke barrieren for, hvornår processer automatiseres.

”Processen behøver ikke være 100 procent regelbaseret, men du kan bruge machine learning-modeller til at simulere menneskelig intelligens og kun involvere mennesker, når robottens konfidensniveau ikke er høj nok.”

Kører på eksisterende systemer

Fordi disse robotter er ren software, så kræver det ikke specielle systemer eller computere, og i Region Midtjylland bliver de brugt både på eksisterende computere og på virtuelle computere.

”Robotterne kan afvikles på vegne af den enkelte bruger direkte på eksisterende maskiner, og så har vi også nogle, som afvikles på faste tidspunkter på virtuelle maskiner. Den første type kalder vi for ”attendede” robotter og den anden for ”unattendede” robotter,” forklarer Jesper Lund Hansen.

”Principielt er det bare software, der skal installeres, men af sikkerhedsmæssige årsager vælger kunder tit at lave modifikationer til deres it-infrastruktur. Robotter der afvikles på slutbrugeren egne maskiner kan betragtes som personlige assistenter, som laver opgaver for dig, når du beder om det. De andre kører automatisering i baggrunden,” forklarer Per Christian Sølvager.

At får disse softwarerobotter til at køre i Region Midtjylland var ikke nogen specielt kompliceret opgave.

Se også:  Sådan får du det smarteste sommerhus

Både Per Christian Sølvager og Jesper Lund Hansen fortæller, at det som udgangspunkt er let at få det til at spille, så længe man har fundet ud af, hvilke forretningsprocesser man vil have automatiseret gennem en robot.

Af samme grund var det heller ikke en opgave tog lang tid. Faktisk husker Jesper Lund Hansen, at grundsystemet var etableret i løbet af 2-3 uger.

I drift efter to til fem uger

”Men efterhånden som efterspørgslen på robotter er vokset, har vi udvidet setuppet og sikret, at vi ikke har udfald. Hvad angår robotter bliver de udviklet på to til fem uger, og så sat i drift, men det afhænger igen af kompleksiteten af den enkelte robot,” siger Jesper Lund Hansen.

Per Christian Sølvager pointerer at det kan variere meget, lige fra uger til måneder. Men at udfordringen kun sjældent er den tekniske del.

”Udfordringen ligger tit i den menneskelige del – change management-delen – hvor du skal have brugerne til at lære om og bruge den nye robot-teknologi og vænne sig til at gøre tingene anderledes end de gjorde før,” beretter Per Christian Sølvager.

Foto: Tonny Foghmar.


TAGS
administration
robot
Softwarerobot
sygehus

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S