Home » Gaming & Konsoller » Smugkig på Microsoft Access 2010
Smugkig på Microsoft Access 2010

Smugkig på Microsoft Access 2010

Share

Et større udvalg af database-skabeloner til stort set alle databaserede opgaver gør det lettere at komme i gang med at bygge databaser. Samtidig er det blevet meget lettere at dele databaserne på tværs af jeres organisation.

Databaser er normalt ikke noget, du sådan lige kaster dig over, fordi du har fået en god ide. Det er både svært og indviklet og kræver en masse logisk tænkning.

Men glem alle dine fordomme. Med Access 2010 er det endnu lettere at komme i gang med at bygge dine egne databaser.

Kom hurtigere i gang

Det er altid lettere at komme i gang med en ny database, hvis du har en skabelon at gå ud fra. Derfor er antallet af skabeloner udvidet betydeligt, så langt de fleste opgaver, hvor der er behov for at indsamle data, er dækket.

Her er alt lige fra et simpelt salgsstyringssystem over tidsregistrering til en database over indsamlede bidrag til velgørende formål.

Samtidig er det blevet muligt at udgive dine egne skabeloner på Office Online. Alle indsendte skabeloner bedømmes, og de bedste stilles til rådighed for alverdens Access-brugere, så de endnu hurtigere kan komme i gang med deres næste databaseopgave.

Så ligegyldigt hvilken opgave du står overfor, så er der næsten altid hjælp at hente til de første designskridt.

Bedre designmuligheder

Designværktøjet i Access har gjort det endnu nemmere hurtigt at udvikle og tilpasse databaser, så de passer til dine behov.

Du kan tilmed anvende Office-temaer i dine rapporter og formularer, så du opnår ensartethed i dit design på tværs af dokumenter, præsentationer og nu også databaser.

Makro-designeren er også forbedret, så du hurtigere kan skrive makroer. F.eks. sørger autofuldførelsen for, at du hurtigt får valgt de rigtige kommandoer og giver dig overblik over syntaksen, ganske som du kender det fra regnearksfunktionerne i Microsoft Excel.

[pt id=’2007457′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Du kan trække på et righoldigt udvalg af databaseskabeloner fra www.office.com direkte fra Microsoft Access 2010. Der er skabeloner til alle de mest almindelige databaseopgaver så du hurtigt kan komme i gang med din database.”‘]

Du kan trække på et righoldigt udvalg af databaseskabeloner fra www.office.com direkte fra Microsoft Access 2010. Der er skabeloner til alle de mest almindelige databaseopgaver, så du hurtigt kan komme i gang med din database.

Del databasen på SharePoint

Har du adgang til Microsoft SharePoint Server 2010, kan du udgive databasen som en webtjeneste via Access Services.

Se også:  Microsofts helt nye Windows udsat – men ændringer i Windows 10

Så kan dine kollegaer slå op i databasen direkte fra deres browser-program, ligesom de kan indsætte nye data i databasen via browserprogrammet. Først når de ønsker at ændre på designet af selve databasen, behøver de at åbne Microsoft Access.

Det gør det væsentlig nemmere at indsamle og dele informationer på tværs af jeres organisation og sikrer, at alle altid har adgang til den seneste opdaterede version af databasen.

Skulle forbindelsen til SharePoint-serveren gå tabt eller ikke være tilgængelig, gemmes databasen automatisk lokalt, og alle de ændringer du foretager i den, mens du er offline, synkroniseres automatisk med serveren, når du får forbindelse til SharePoint-serveren igen.

Endnu mere sigende rapporter

Som allerede nævnt kan du nu anvende Office-temaer til at formatere dine rapporter med, så de får samme udseende som dine øvrige dokumenter.
Men det er ikke alt.

Du kan også tilføje betinget formatering og datalinjer, som du kender fra Excel. Det gør det lettere at fremhæve tendenser og vigtige detaljer i rapporterne, især hvis de præsenteres som tabeller.

Alt i alt betyder det, at du har fået endnu lettere ved at skabe overskuelige og informative rapporter, der kan præsentere de informationer, din database indeholder, på en relevant og professionel måde.

[pt id=’2007458′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Du kan trække på et righoldigt udvalg af databaseskabeloner fra www.office.com direkte fra Microsoft Access 2010. Der er skabeloner til alle de mest almindelige databaseopgaver så du hurtigt kan komme i gang med din database.”‘]

Du kan trække på et righoldigt udvalg af databaseskabeloner fra www.office.com direkte fra Microsoft Access 2010. Der er skabeloner til alle de mest almindelige databaseopgaver, så du hurtigt kan komme i gang med din database.

Skab et bedre overblik

Du kan gøre rapporterne endnu mere informative ved at hente relevante informationer ind i rapporterne via eksterne dataforbindelser til andre databaser, eller fra de databaser I deler i virksomheden, via Access Services.

Se også:  Nyt gratis Microsoft-program redder dig, når det ser sortest ud

I praksis betyder det, at du kan mikse informationer fra forskellige databaser og præsentere dem samlet i én og samme rapport. Det giver læseren et meget bedre overblik over det, rapporten omhandler.

Det kan f.eks. være, at rapporten henter uddybende informationer om f.eks. produkter i rapporten, fra jeres firmas produktkatalog, eller at priser i forskellige valutaer altid omregnes til danske kroner baseret på den aktuelle valutakurs, der trækkes fra jeres banks kursliste på internettet.

Mikser du informationer fra forskellige kilder og krydrer med en relevant formatering og brug af f.eks. betinget formatering og datalinjer, er det nemt at bygge et raffineret beslutningsværktøj til brug for forretningskritiske emner.

Værktøjet kan efterfølgende deles på SharePoint via Access Services, så det er tilgængeligt for alle relevante medarbejdere.

Eksporter data til PDF og XPS

Access 2010 viderefører muligheden for at eksportere formularer, rapporter eller dataark, som PDF- eller XPS-dokumenter, direkte fra Access. Den har eksisteret siden Microsoft Office 2007 Service Pack 2.

Åbn den formular, rapport eller det dataark, du ønsker at eksportere, og vælg Eksterne data-fanen | PDF eller XPS. Så åbnes en dialogboks, hvor du kan vælge hvilket format, du ønsker at eksportere i.

Nyt filformat

Access 2010 introducerer en række nye funktioner, der ikke understøttes af tidligere versioner af programmet.

Det betyder, at databaser oprettet i Access 2010 ikke umiddelbart kan åbnes i tidligere versioner, bortset fra Access 2007 Service Pack 2 der kan vise og tillader begrænsede redigeringsmuligheder for de nye 2010-funktioner.


TAGS
Access 2010
Guide
Microsoft
Tips og trick
Windows

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S