Home » Andet » Smugkig på næste-generations-teknologi
Smugkig på næste-generations-teknologi

Smugkig på næste-generations-teknologi

Share

Vi kan se frem til en overflod af teknologiske højdepunkter i de kommende måneder. Vi løfter sløret for nogle af dem

Har du fulgt med i priserne på krystalkugler på det sidste? De er virkelig pebrede. Spåmænd har åbenbart penge nok, men vi it-journalister har ikke den slags ressourcer at falde tilbage på. Vi er henvist til at drive forskning, stille spørgsmål og undersøge sagerne. Og formålet med al denne møje er at afdække, hvad der kommer til at ske i løbet af de næste 12 måneder.

Hvis man kun ser på overfladen, burde det dog være relativt enkelt at forudsige, hvad vi får at se. Der kommer nye, hurtigere processorer, kvikkere grafikkort, laptops med længere batterilevetid og skærme med flere pixel, end der er stjerner på himlen.

Men når man graver sig ned i specifikationerne, bliver det unægtelig en anelse mere indviklet. Og det er endnu sværere at regne ud, hvilke motivationer og uudsagte betragtninger der ligger bag nye lanceringer.

Der findes også områder, hvor vi tidligere ikke har forventet de store fremskridt i form af noget nyt og interessant. Et eksempel er den pludselige opblomstring af virtual reality som et håndgribeligt produkt, der ser ud til at udvikle sig fra at være en enkelt, appetitvækkende enhed til at blive et stadig mere tætbefolket marked i fremtiden.

Vi kan også iagttage teknologi, der udelukkende bygger på fordums ideer. Gamestreaming er et eksempel. Naturligvis vil vi se de gamle kendinge lancere opdaterede udgaver af deres gamle produkter, men der kommer også en masse innovation i løbet af det kommende år.

Det har afgørende betydning for os pc-folk. Vi reparerer og opgraderer, og vi skal vide, nøjagtig hvornår (og naturligvis om), vi skal på jagt efter den næste større pc-opdatering. Skal vi for eksempel holde os til vores eksisterende cpu det næste år? Skal vi installere nyt grej nu eller vente på, at der kommer noget bedre til efteråret? Det er en tilbagevendende plage for pc-byggeren at vælge det rigtige tidspunkt til en opgradering.

Der er altid noget nyt i horisonten. Men hvis man tappert punger ud for at få “det nye” kan det være rent spild, hvis “det endnu nyere” kommer en måned senere.

Hvad venter vi så på? Lad os springe på hovedet ud i det og finde ud af, hvad der bør stå på ønskesedlen, når vi skal lave den perfekte pc.

Siliciumgiganten kan se frem til en tid med mange chips. Måske lidt for mange …

De næste 12 måneder bliver afgørende for Intel. Der kommer to meget store desktop-lanceringer i år: Den ene består i en proces-slankning til 14 nm for Broadwell-chips, og den anden er en ny mikroarkitektur, der fører slankningen endnu videre med Skylake. Det er lidt ejendommeligt at have to nye processorgenerationer, nemlig femte og sjette generation, som begge kommer i 2015. Det viser, hvor forsinket Broadwell-slankningen ender med at blive.

[pt id=’2035081′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Broadwell-K Skylake og Carrizo skal alle komme i år men vi må vente til 2016 på de virkelige lækkerier.”‘]

Broadwell-K, Skylake og Carrizo skal alle komme i år, men vi må vente til 2016 på de virkelige lækkerier.

Intel vil hævde, at man lancerede Broadwell i 2014, men for os er Core M simpelthen ikke den Broadwell-processor, vi har ventet på. Den rigtige Broadwell er ikke programsat før i “midten af 2015” ifølge en præsentation, som vi fik i forbindelse med lanceringen af den seneste række mobile chips i U-serien. Derfor venter vi til sommer på, at både quad core-laptopchips (14 nm) og K-seriens desktopdele kan komme på vores ventende Z97-bundkort.

Men nu bliver det kompliceret, for vi forventer også, at Skylake-processorerne kommer til sommer. Bundkortproducenterne har forberedt sig på at lancere deres nye Skylake-bundkort ved navn Z170 ved Computex i juni. De er ikke bagudkompatible, idet de er specielt lavet til Skylake-processorer, og nogle af dem vil omfatte ddr4-kompatibilitet.

Flere problemer

Alt det betyder, at vi burde få sjette-generationschips, samtidig med at Broadwell-K-enhederne kommer på markedet. Det tyder desværre på, at Skylake-chips i K-serien bliver holdt tilbage til næste år sammen med Broadwell-E chipsene (14 nm).

Nu vi er ved disse Extreme Edition-chips, ser det ud til, at vi snart får nye LGA 2011-kompatible sokler fra bundkortproducenterne. Efter at Asus’ OC Socket på X99-serien overraskede branchen, har Gigabyte tilsluttet sig med sin egen 2.038-pin-sokkel, der udnytter ekstra spænding og muligheden for ddr4-overclocking.

Hertil kommer, at Intel også forbereder lanceringen af en fascinerende lille Bay Trail-drevet enhed i år – Compute Stick. Med en Z3735F-chip i en enhed, der kun er ti centimeter lang, udgør Compute Stick en lillebitte pc, som man kan slutte direkte til en HDMI og dermed gøre stort set enhver skærm til en pc. Enheden omfatter Windows 8.1, 2 GB ram og 32 GB ssd-lager. Eftersom Bay Trail-chipsene er de første Atoms, der rummer rigtig HD-grafik, kan maskinen blive en fin gamestreaming-enhed.

Man skal ikke forveksle nye APU’er med krydrede spanske pølser eller New York Blues

AMD ser altid ud til at befinde sig i en eller anden form for overgang, men i øjeblikket sker der virkelig store ændringer. Efter udnævnelsen af Lisa Su som topchef sidste år og afskeden med John Byrne i år synes AMD at være i færd med at genetablere sig selv som et teknologi-firma, der bliver styret af ingeniører snarere end af sælgere.

Når det gælder teknologien, er AMD’s processor-halvdel i rivende udvikling. 2015 lægger op til nogle skelsættende lanceringer i 2016. Det er i det mindste det, der er meningen, men man ved som bekendt aldrig. Højdepunktet i 2015 kommer til at dreje sig om lanceringen af de nye Carrizo-APU’er, der bliver efterfølgerne til Kaveri-serien, som blev præsenteret i begyndelsen af forrige år. Der bliver tale om en ny Excavator-kerne og gpu-komponent, og det bliver den første komplette HSA 1.0-chip. Målet er at indføre helt transparent hardware, hvor applikationerne kan tilgå enhver del af teknologien direkte og uhæmmet, uanset om der er tale om cpu, gpu eller hukommelseskomponenter.

Excavator-kernen er den sidste forestilling fra den afgående Bulldozer-arkitektur, og den burde give Carrizo APU’erne et boost i ydelsen. Sandsynligvis op til ti procent for cpu’en. Gpu-komponenten kommer fra den Tonga-gpu, som vi kender fra Radeon R9 285. Desværre er Carrizo udelukkende en mobil enhed, der aldrig kommer til at forekomme på desktopmaskiner. Med den og med den strømsvage Carrizo-L med Puma-processor vil AMD konkurrere med Broadwell-U inden for ultratynde laptops.

I år forventer vi også at se fremkomsten af AMD’s Project Skybridge. Det er en tvekønnet platform, der enten kan fungere med et Puma-baseret x86-SoC eller med en ARM Cortex A57 med en integreret GCN-klasse-gpu. Her taler vi imidlertid igen om mobile enheder – AMD-desktop-aficionadoer må vente til 2016, hvis de vil have fat i en af de højtydende K12 Zen-processorer.

Hawaii, Caribien eller Pirat? Vi er ligeglade, blot de er hurtige

015 kan godt virke tyndbenet, når det gælder processorer til os desktop-pc-folk, men det kommende år bliver mere spændende for AMD’s grafikudbud. Firmaets strategi ser ud til at blive et tvedelt angreb på Nvidia. Det første bliver en opfriskning af de Hawaii-baserede grafikkort i toppen; det andet bliver lanceringen af den nye Caribbean Island-serie.

[pt id=’2035082′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Gpu’er ser ud til at blive ved 28 nm.”‘]

Gpu’er ser ud til at blive ved 28 nm.

Hawaii-opfriskningen vil sikkert give et lille ydelsesforspring i forhold til det eksisterende R9 290X, men det bliver i realiteten en lettere justeret Hawaii-kerne, der drager nytte af den udviklede produktionsproces, der giver mulighed for mere driftssikre og højere clockfrekvenser og mindre varme. Vi havde ventet, at denne opfriskning kom i slutningen af 2014, så AMD kunne give de nye Maxwell-kort noget konkurrence, men nu venter vi i stedet at se dem i år. Og da opfriskningen nu kommer i 2015, kan den i stedet få navnet R9 380X.

Caribbean Islands-kortene (der før hed Pirate Islands) kommer lidt senere, måske i juni. Hvis man skal tro rygtemøllen, ser det ud til, at det endelige silicium er begyndt at blive sendt rundt på kloden. Og så kommer vi nok til at se en masseproduktion af AMD’s næste gpu-generation.

Rygterne om specifikationer for den kommende Fiji XT-gpu – den chip, der muligvis skal drive R9 390X – siger, at den kommer til at rumme en 4.096 streamprocessor med en framebuffer på 4 GB. Det lyder måske ikke af meget, men videohukommelsen siges at være den første lancering af en gpu med den HBM-hukommelse (high bandwidth memory), som AMD har samarbejdet med Hynix om at producere.

HBM svarer til den 3D-stakkede hukommelse i Samsungs nyeste ssd’er, og den bruger TSV-forbindelser til at øge båndbredden gennem den stakkede videohukommelse. Det burde give AMD’s nye gpu’er enorme tal for båndbredde, måske tre gange så høje som hos GTX 980.

Der er mindre klarhed over produk-tionsprocessen. Når man erindrer AMD’s historisk varme og strømslugende GCN-gpu’er, vil man forvente, at AMD skal bruge 20 nm-litografi. Men de angiveligt ringe bedrifter fra dyre 20 nm-dele betyder, at vi måske ikke får nogen 20 nm-gpu’er at se fra nogen af firmaerne. AMD meddeler, at man producerer 28 nm- og 20 nm-dele i år og går til 16 nm i 2016. Carrizos lettere transistorbelastning skal være 20nm, og det ser ud til, at gpu’erne er nødt til at holde fast ved 28 nm.

Der lurer en Titan i mørket, parat til at slå til

Dette år bliver sandsynligvis et noget reaktivt år for Nvidia i grafikbranchen. Men det bliver også et travlt år med den nye mobile processor Tegra X1 med 256 CUDA-kerner. Der skal nu nok komme nogen bevægelse, når det gælder desktop-gpu’er. Vi har allerede fået mellemklasse-gpu’en Maxwell, og GTX 960 rummer en ny GM 206-gpu. Det bringer Nvidias nuværende generation i en tilstand, hvor man kan vente og se, hvad rivalerne gør, før man lancerer noget nyt.

[pt id=’2035083′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Venter du Nvidia på AMD’s næste træk?”‘]

Venter du Nvidia på AMD’s næste træk?

Sådan kommer resten af året formentlig til at forme sig. Nvidia venter i kulissen på AMD’s nye serie af R9 3xx-kort for at se, hvordan denne nye generation af gpu’er arter sig forhold til Nvidias egne. Når vi kender R9 390X’ kræfter til fulde, vil vi sikkert se, hvor stærk Maxwells grafik-arkitektur er.

Se også:  Samsung 870 QVO SSD [TEST]: Prisfornuftig ssd med enorm kapacitet

Ligesom med forgængeren, Kepler, ved vi, at GM 204-gpu’en inden i GTX 980 ikke er firmaets teknologiske højdepunkt. Der kommer en GM 200-udgave, som er beregnet på de næste professionelle kort, og den vil finde vej ind i et GTX Titan-kort og måske også i et GTX 980 Ti. Der er allerede forlydender om GM 200-gpu’en, og det nyeste er en GPU-Z-vurdering, der omfatter et Quadro M6000-kort.

Mægtige Maxwell

K6000 var topmodellen blandt Nvidia Quadro, og det kørte på den GK 110-gpu, der siden figurerede i GTX Titan. Derfor giver det mening at lave et professionelt kort med den bedste Maxwell-gpu. Specifikationerne omfatter, ifølge forlydender, at Quadro kører med 3.072 CUDA-kerner over 24 SMM’er med hele 96 ROP’er. En tidligere SiSoft Sandra-databasetekst angav et 3.072-kerners kort med 12 GB vram, og det synes at underbygge denne historie.

Den kommende Titan-lancering (muligvis et Titan X) får formentlig den samme gpu-konfiguration, men sandsynligvis med en mindre framebuffer, måske de samme 6 GB, som findes i det eksisterende Titan. Men hvornår den nye ultra-avancerede SKU i Nvidias Maxwell-arkitektur ser dagens lys, afhænger i realiteten af, hvornår AMD lancerer sit bedste Caribbean Islands, R9 390X-kortet.

Vi ser frem til et ssd-slagsmål om NVMe

vi kan sikkert forvente et drabeligt slag i ssd-verdenen. Der er vendt op og ned på sagerne af de krav, som bliver stillet af den nye NVMe-standard, der skal erstatte de eksisterende SATA- og M.2-baserede ssd’er. Det betyder, at vi i 2015 vil se et væld af nye ssd-controllere, og alle de velkendte deltagere vil være med – det bliver fascinerende at iagttage, hvordan det forløber.

[pt id=’2035084′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Der sker store ændringer i ssd-land i år.”‘]

Der sker store ændringer i ssd-land i år.

Samsung har allerede sine NVMe-ssd– controllere kørende i erhvervslivet. Vi kan derfor forvente at se dem blive leveret til forbrugerdrev senere i år. SM951 er den M.2-NVMe, der skal afløse XP941, og den er for nylig gået i masseproduktion. Den er også pci-e 3.0-kompatibel og kører over fire lanes. Det forlyder, at der er tale om sekventielle læse- og skrivehastigheder på henholdsvis 2.150 MB/sek. og 1.550 MB/sek. Det lyder seriøst hurtigt.

OCZ lægger også op til en ny NVMe-controller, der får navnet JetExpress. Også den er pci-e 3.0-kompatibel over fire lanes med potentielt 10 NAND-kanaler pr. controllerchip. I erhvervslivet, hvor JetExpress først gør sin entre, kan man skrue op for controllerchips og dermed opnå bedre ydelse. Vi ved endnu ikke, om det også kommer til at gælde for forbrugerversionerne.

OCZ’ ejer, Toshiba, har ikke demonstreret frugterne af dette samarbejde og har i stedet brugt en ny Marvell NVMe-controller til den single package-ssd, som man fremviste ved årets begyndelse. Den enhed, Toshiba har demonstreret, rummer 128 GB Toshiba-NAND i en enkelt pakke med controlleren. Resultatet er et ssd med en enkelt chip, og det er mindre end et SD-kort.

Der er sikkert tale om den nye 88NV1140-controller fra Marvell, der er beregnet til små, mobile enheder, men man er også begyndt at demonstrere en 88SS1093-controller til pci-e 3.0 M.2-drev, der kører på NVMe-protokoller. Også her er der tale om en fire-lane-konstruktion, og den er bagudkompatibel med pci-e 2.0. Den bliver sandsynligvis den fremherskende controller i en række ssd’er, og Crucial/Micron vil formentlig igen basere sine NVMe-drev på Marvell.

SandForce er dog hverken død eller begravet. Den vender tilbage med SF3700, som skal figurere i det kommende Adata SR1020 M.2-drev. Det er endnu en NVMe-controller, men topmodellen, SF3759, rækker kun op til fire-lane pci-e 2.0-forbindelser. Men selv med dette forbehold nåede Adata-drevet op på 1.800 MB/sek. ved både læsning og skrivning. SandForce siger, at man har løst problemerne med ukomprimerbare data ved at slå sin egen komprimeringsalgoritme fra, når det gælder komplicerede datasæt.

Et eksplosivt år for pc-køling?

der venter os en spændende udvikling inden for pc-køling, og noget af det mest interessante omfatter plastisk sprængstof. Men frygt ikke: CapTherm beder dig ikke om at spænde C-4 på din cpu. Der er tale om en proces, der kaldes explosion bonding, og som legerer forskellige metaller, så de kan udgøre en køleenhed af kobber, aluminium og rustfrit stål til en tågekammer-køler. Der indgår også en kølevæske med et meget lavere kogepunkt end vand. Den er med til at bortlede vand fra cpu’en hurtigere end en almindelig luft- eller vandkøler.

[pt id=’2035085′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Chip-kølere tegner til at blive det store nummer. “‘]

Chip-kølere tegner til at blive det store nummer.

Ved hjælp af faseskiftet fra væske til damp kan MP-1240-køleren absorbere en enorm mængde energi, helt op til 325 W. Det er en relativt ny måde at konstruere cpu-kølere på, og eftersom CapTherm blot er et lille Canadisk iværksætterforetagende, bliver de første produkter sandsynligvis ekstremt dyre. Sandsynligheden taler dog for, at man vælger at licensere teknologien snarere end selv at blive producent.

Cooler Master har også ny sager på tapetet. Firmaet har haft travlt med at fremvise nye cpu-blok-konstruktioner med indbyggede 3D-tågekamre. Traditionelle cpu-blokke begrænser tågekammeret til den plade, der er i kontakt med chippen, men i den nye konstruktion er varmerørene indbygget i selve blokken. Det giver blot en enkelt varmeoverførsel fra chip til kammer i stedet for fra chip til kammer til varmerør, sådan som det normalt foregår. Med lidt held vil vi se disse nye konstruktioner på markedet i år.

Cooler Master har også dannet par med CoolChip Technologies om at lave forbrugerudgaver af sin licenserede kinetiske køleteknologi. Det drejer sig om en roterende køler, der sidder på cpu’ens basisplade, adskilt af en luftpude på få mikrometers tykkelse. CoolChip siger, at køleren leverer 50 procent bedre køling med mindre omfang og mindre støj. Det lyder som en fremragende løsning til notebooks.

Det ser ud til, at disse enheder fra Cooler Master kommer i løbet af 2015. Corsairs nye serie burde til gengæld være på gaden nu. Det nye H110i GT-system bruger en køler på 240 mm. Den er mindre end 3 mm tyk og er forsynet med to store ventilatorer på 140 mm. Corsair lancerer også Nvidia-versionen af køleren HG10 GPU, der knytter sig til AIO-serien af vandkølere.

Desktop-gpu-kraft til tablets og ægte desktop-cpu’er og gpu’er til laptoppen

Set fra et mobilt standpunkt er Nvidias nyeste SoC sandsynligvis det mest spændende. Tegra X1 er den Maxwell-drevne efterfølger til den Kepler-baserede Tegra K-chip, og den omfatter et par af de samme SMM-moduler, man finder i GTX 980, i en 20 nm-SoC. Det vil sige 256 CUDA-kerner og 16 ROP’er i en mobil chip, som kan levere temmelig seriøs grafikkraft.

Chippen har en maksimal clockhastighed på 1 GHz, og den kan levere 1 tflop grafikbearbejdelse. I tablets vil den dog næppe kunne fastholde denne hastighed ret længe.

[pt id=’2035086′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Hils på din nye desktopmaskine.”‘]

Hils på din nye desktopmaskine.

Eftersom Nvidia altid har fokuseret på den mobile sektor under udviklingen af Maxwell, kan den nye TX1 håndtere al den ekstra ydelse med mindre strømforbrug. Den næste Shield-tablet kan vise sig at blive helt forrygende.

AMD fokuserer på sine egne laptop-chips i form af Carrizo. Som tidligere nævnt er den efterfølgeren til Kaveri og bringer de nye Excavator-kerner og den nye Tonga-cpu ind på det mobile APU-marked. Det er dog diskutabelt, om den vinder mange design-priser, og det er en skam, når man tænker på, at den sandsynligvis bliver meget stærk. Den vil næsten kunne fordoble den gpu-ydelse, man ser hos Iris Pro.

Dockstation til spil

Vi kommer også til at se mobile Broad-well- og Skylake-chips i år, men der bliver nok kun tale om quad cores på Broadwell inden sommer. Men de vil kunne bruges til opgradering, og vi ser desuden en interesant ny tendens inden for laptops: begrebet gaming-dock.

MSI lancerer sin GS30 med Gaming Dock i år. Man får en slank i7/Iris Pro-laptop med en x16 pci-e-forbindelse til en basisstation. Med ekstra lager, audio og understøttelse af desktop-psu’er og -gpu’er vil denne dockingstation forvandle laptoppen til en desktopmaskine, når man er hjemme.

Man kan imidlertid også få desktop-lækkerier i laptopform. MSI’s GT80 Titan har et helt mekanisk tastatur, mens Clevo har udviklet en løsning, der rummer komplette desktop-processorer i en notebook, som vejer fire kilo. Scan og XMG er blandt dem, der allerede har tænkt sig at producere mere speciel tilpasning, end de BGA-begrænsede cpu-løsninger kan tilbyde.

Vi kan glæde os til en kabelrevolution

Kabler? Nej, hvor lyder det bare spændende. Men oprigtig talt: Det er fascinerende. Vi kommer i år til at opleve lidt af en kabelrenæssance. De stigende mængder af kraft og data, som skal transporteres mellem systemer og enheder, bevæger sig i et tempo, som de eksisterende forbindelser simpelthen ikke kan følge med i.

[pt id=’2035087′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Nu må kablerne snart følge med.”‘]

Nu må kablerne snart følge med.

Vi får en opdatering af USB i 2015. Når vi går til USB 3.1, får vi forøget de teoretiske overførselshastigheder op til 10 Gbps, hvilket bringer os på linje med den første generation af Thunderbolt. Ved CES i januar demonstrerede MSI et X99-bundkort med et par USB 3.1-porte. Det havde et par Intel-ssd’er i raid 0, der hævede båndbreddeloftet, så det nåede skrivning på 695 MB/sek.

Vi så også demonstrationer af Samsungs ssd’er i raid, der nåede op på 800 MB/sek. Den omstændighed, at folk er nødt til at raide ssd’er for at vise, hvad forbindelsen kan klare, er helt forbløffende.

Se også:  Samsung 870 EVO [TEST]: Bundsolid ssd til fornuftig pris

Den næste opdatering af USB er endnu mere spændende, for den giver os det nye Type-C-stik. Vi har døjet med asymmetriske stik i mange, mange år, men nu gør Type-C en ende på den mest irriterende omstændighed ved USB-stik – man vender det altid med den forkerte side opad.

Hertil kommer, at Type-C kan håndtere større kraftoverførsel, fra 5 W til 10 W og op til 100 W. Snart vil man kunne oplade sin laptop og telefon fra det samme kabel. I skrivende stund kan Type-C-stik kun fås i Apples nye MacBook samt Googles Chromebook Pixel.

En sej port

Type-C kan mere endnu. Det kan afskaffe behovet for displayporte. Funktionen “Alternate Modes” betyder, at video, data og strøm kan gå gennem kablet. VESA har lavet en ny tilstand, der i forening med displayport 1.3 betyder, at et enkelt kabel kan levere 10 Gbps data i begge retninger, en 4 K-videostream og 100 W strøm. Skal vi til at se Type-C-porte på grafikkort? Det kan sagtens komme ved årets udgang, og de kommer også snart til bundkort.

Men hvad så, hvis man vil have mere end 4K? Med det formål at nå op på 8 K har konsortiet Mobile High-definition Link (MHL) fundet på et superMHL-kabel. I seks-lane-udgaven vil det kunne nå 8 K ved 120 Hz og op til 40 W strøm, men det kræver et specielt kabel. Ligesom Like Type-C bliver det reversibelt (hurra), og vi kommer sikkert til at se udgaver med både superMHL i den ene ende og USB Type-C i den anden.

Skal vi snart til at bruge penge på en gamingskærm?

Bliver 2015 det år, den perfekte gaming-skærm kommer? Når man tænker på de fremskridt, der er sket i de seneste 12 måneder, håber vi, at 2015 giver os den længe ventede skærm.

Det hele vil komme til at dreje sig om refresh-rates. Det mest spændende er, at vi ikke er langt fra at få 120 Hz/144 Hz IPS-skærme på vores desktopmaskiner. Asus’ kommende MG279Q er ikke en RoG-skærm, men den har seriøse gaming-kræfter med sin 27”-IPS-skærm, der både har en opløsning på 1440p og en refreshrate op til 120 Hz. Asus siger selv, at man regner med, at MG279Q kan nå op på 144 Hz, hvis ingeniørerne kan få strømmen og skærmen til at lege godt sammen.

[pt id=’2035088′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Har du lyst til refreshrates op til 144 Hz? “‘]

Har du lyst til refreshrates op til 144 Hz?

Hvad så med gpu-synkronisering? Her er der ikke tale om en G-Sync-skærm, men den vil understøtte displayport 1.2a, og den kan derfor understøtte Adaptive-Sync, og det kompatible Radeon-kort vil så kunne levere FreeSync-kvalitet. Det lyder godt. Og for AMD-folk bliver 2015 året for FreeSync. Asus’ nye gamingskærm bærer ganske vist ikke navnet FreeSync, men BenQ, Viewsonic, LG og Samsung vil alle lancere skærme med denne betegnelse. Skærmene rækker fra 27”, 1080p og 144 Hz paneler til 31,5”, 4 K og 60 Hz.

Skærmdræbere

Men hvad med G-Sync? Acer satser stort på sin G-Sync-skærm på 27” og 144 Hz. Det skyldes navnlig, at den er en IPS-skærm. Det er muligt, at der faktisk er tale om en AU Optronics AHVA-skærm, men de er næsten ikke til at skelne fra IPS-skærme. Asus udvider også sin G-Sync-serie med en 4 K IPS-skærm, der er udstyret med Nvidias sync-hardware, RoG Swift PG27AQ.

Og hvis du allerede keder dig over 4 K-opløsninger, har LG introduceret sin Z27q, en 27”-skærm med en opløsning på 5120 x 1880. Så hvis du syntes, at Windows-skalering ved 4 K var ringe …

Membran eller mekanisk? I år kan du blive nødt til at vælge

Tastaturer bliver formentlig scenen for de største ændringer i det kommende år, idet de mekaniske tastaturer ser ud til at dominere. Hvis man ikke er tilfreds med det skøre MSI GT80 Titan, kan man overveje et alt andet end ydmygt mekanisk tastatur.

SteelSeries producerer et tastatur ved navn Apex M800 med en række QS1-switches. Disse nye switches vil kombinere ydelsen fra en lineær meka-nisk switch med følelsen af en membranswitch. Selvom du ikke bryder dig om den klikkende fornemmelse og de høje taster ved de mekaniske switche, kan du alligevel få den nøjagtighed og driftssikkerhed, du er vant til. M800 kommer snart på gaden, men det bliver sikkert ikke billigt.

[pt id=’2035089′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Tillykke RAT-fans. Glæd jer til den “fremtidssikrede” ProX.”‘]

Tillykke, RAT-fans. Glæd jer til den “fremtidssikrede” ProX.

Cherry, der er den største producent af mekaniske tastaturer, arbejder også på en ny switch. Cherry RK eller RealKey bruger en analog controller, der er udviklet til at levere en responstid på 1 ms på selve tastaturet.

Eksisterende switche bruger en digital controller til at konstatere, at en tast er blevet trykket ned en enkelt gang, mens Cherry har målt ved en responstid på 20 ms. En anden følge af dette er, at ghosting ikke er mulig, fordi hver tast producerer sit eget analoge signal. Ifølge Cherry kan ghosting “simpelthen ikke forekomme”. Teknikken kan kun fås på Cherry MX Board 6.0, idet man endnu ikke vil licensere teknikken ud.

Vi kommer sikkert også til at se udvikling inden for optiske sensorer, efterhånden som de begynder at hale ind på laseroptik, når det gælder hastig-hed. Elskere af gamingmus behøver altså ikke at føle sig holdt udenfor. Og eftersom Mad Catz lover at lancere sin RAT ProX, kan de være ganske rolige. ProX bliver karakteriseret som den mest fremtidssikrede mus nogensinde, og brugeren kan opgradere den med forskellige moduler.

Vi er vant til, at man kan skræddersy RAT-mus, men muligheden for at udskifte sensoren er ikke set tidligere. Ved lanceringen vil man kunne få tre forskellige sensorer: Philips 2037, Avago 9800 og Pixart 332WM10. Man kan selv vælge, når man køber den, eller man kan købe en opgradering i Mad Catz-butikken.

På med hjelmen, og meld dig ud af resten af verden

En af de største ændringer i teknologien er, at virtual reality er blevet til en egentlig produktkategori og ikke kun et enkeltstående tilfælde. Naturligvis står Oculus Rift stadig stærkt i spidsen af den seneste VR-revolution, men nu melder en række andre fabrikanter sig også på banen.

En række firmaer har oprettet økosystemet Open Source Virtual Reality (OSVR), blandt andre Sixense, Razer og Leap Motion. Razer lancerer sit OSVR Hacker Dev Kit i juni. For 200 dollar får du alt, hvad du skal bruge til at komme i gang, herunder headtracker, display og optik. Men eftersom der er tale om open source, kan man allerede nu downloade oplysninger om prototypen, hvis man selv vil lave sin egen enhed fra grunden.

[pt id=’2035090′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Oculus er ikke længere end om at stå i spidsen for VR.”‘]

Oculus er ikke længere end om at stå i spidsen for VR.

Det drejer sig dog ikke om at lave næste generations Oculus-dræber, men snarere om at få billig VR i hænderne på udviklerne, så de kan komme i gang med at give os flere fascinerende verdener, som vi kan blive virtuelt besat af.

Med på vognen

Der går også rygter om, at den længe ventede forbrugerudgave af Oculus Rift (CV1) kommer på markedet til vinter. Oplysningerne er stadig sparsomme, og intet er blevet bekræftet. I et interview i den britiske avis The Telegraph har man måttet ændre et afsnit, der citerede topchefen, Palmer Luckey, for, at CV1 kommer i vinteren 2015. Oculus tier også stille, når det gælder opløsning, og vi ender måske med, at enheden arbejder ved 1080p, men bruger downsampling (for eksempel Nvidias Dynamic Super Resolution) til at danne et skarpere billede.

Inputtypen kommer til at betyde kolossalt meget for denne anden bølge af VR, og det ser ud til, at Sixense er i spidsen. Dets STEM-system er resultatet af foretagendets samarbejde med Razer om at udvikle Hydra-controlleren. Den er trådløs og bruger magnetfelter til at spore bevægelser.
Konstruktionen ser utrolig ud, og det er netop sådan noget, der kommer til at bestemme VR’s skæbne. Den koster dog mere end en DK2 Oculus Rift, og den skulle komme på markedet i maj eller juni.

Microsoft tager springet til et helt nyt styresystem

Senere på året bør vi se den endelige lancering af Microsofts næste operativsystem. For at få det til at glide lettere ned vil Microsoft distribuere Windows 10 gratis i de første 12 måneder til brugere af både Windows 8.1 Windows 7. Sidstnævnte er vigtigt, for det viser, at Microsoft er opsat på at trække Win8-nægterne ud af deres Win7-huller.

[pt id=’2035091′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Man vil kunne spille Xbox One-spil på enhver Windows 10-enhed.”‘]

Man vil kunne spille Xbox One-spil på enhver Windows 10-enhed.

Microsoft vil også lave en enhed mellem Windows 10 på pc, telefon og tablet. Og også på Xbox. Ja, du læste rigtigt. Med en ny Xbox-app til Windows vil man kunne koble sig på en Xbox One og spille sine konsolspil på enhver Windows 10-enhed. Vi, der har stærke gaming-pc’er, er naturligvis mere interesserede i at gøre det omvendte, altså tage spillene ind i dagligstuen med Xbox-konsollen. Det bliver forhåbentlig også en mulighed.

Eftersom MS taler om at streame til enhver Windows 10-enhed, betyder det også svagere laptops, tablets og telefoner. Det er sådan en enhedsløsning, Microsoft har været på jagt efter i årevis. Det går videre endnu: Med lanceringen af DirectX 12 vil Xbox- og pc-spillere kunne spille sammen. Det næste Fable, Fable Legends vil gøre det muligt for brugere af Xbox pc at nyde spillet sammen. Det er stadig ikke klart, om det bliver begrænset til co-op-spil eller om det også vil være åbent for multiplayer-gaming. Det ældgamle problem med muse-nøjagtighed versus joypad-følsomhed vil altid være kritisk.

Som vi har nævnt i tidligere artikler, kommer der en Startmenu i det nye operativsystem – men med det nye “Continuum”-system (styresystemets måde at tilpasse sig den enhed, det kører på), kan man sætte det til at overtage hele skærmen, hvis man lider af Win 8-nostalgi. Microsoft inddrager også den personlige assistent Cortana på skrivebordet. Med Windows 10 kan man have et personligt forhold til sin pc, uden at folk synes, at det er klamt. Og vores kontorer bliver fyldt med folk, der ikke blot råber ad deres computere, men som oplever, at maskinerne også råber ad dem.

Det ser bestemt ud, som om Microsoft har lært noget af de problemer, man havde med at få folk til at gå over til Win8. Win10 kan blive det mest inddragende, smidige og stærke styresystem, vi nogensinde har set på pc’en. Arme Linux …


TAGS
Køling
processor
skærm
SSD
styresystem
teknologi
virtual reality

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S