Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Danskernes efterspørgsel på nye fladskærme vil tilsyneladende ingen ende tage. En ny undersøgelse fra YouGov viser, at lige knap hver femte dansker, som ser tv-serier og film regelmæssigt, vil skifte deres fjernsyn ud inden for det næste år. Det er især de nye Smart TV, der giver adgang til at internetbaserede services på fjernsynet, som frister.
Undersøgelsen viser også, at hver anden danske tv- serie - og film-seer overvejer at skifte deres nuværende tv ud med et Smart TV, næste gang de skal ud og købe nyt fjernsyn. Hver fjerde af disse regner med, at udskiftningen kommer til at ske indenfor et år.
”Rigtig mange danskere vil gerne have adgang til at streame tv-serier og film hurtigt og lovligt uden at skulle sidde med en bærbar i hånden. Og her giver Smart TV hurtig og nem adgang til internetbaserede services, såsom Video on Demand, sociale netværk, online spil samtidig med at tv-komforten opretholdes. Det er en unik kombination, som lyder tillokkende for mange danskere”, siger Andreas Ishøy, Research Consultant hos YouGov.
Til trods for efterspørgslen på Smart TV, så har danskerne generelt et begrænset kendskab til Smart TV. Kun godt 10 procent siger, at de kender Smart TV virkelig godt, mens 34 procent kender det af navn og 28 procent aldrig har hørt om det. Ikke overraskende viser undersøgelsen også, at det særligt er mænd, som både kender og køber Smart TV.
Du kan læse mere om Smart TV her: Smart, smartere, Smart TV
Læs en test af de nyeste Smart TV her: Luksus-tv til sommerens sport
Danskerne bruger ikke tv-apps
Selvom danskerne i stigende grad efterspørger Smart TV, så holder vi fortsat igen med at bruge tv-apps. Kun godt 12 procent af danskerne har således prøvet at downloade en tv-app. 35 procent af danskerne har aldrig hørt om det, mens 48 procent kender lidt til det, men har dog aldrig prøvet det. Andreas Ishøy mener dog, at det er spørgsmål om tid.
”I takt med, at flere og flere danskere får et Smart TV, og at udbuddet af TV-apps stiger, så forventer vi en markant stigning – både i danskernes kendskab og brug af TV-apps. Men det handler dog i høj grad også om, at danskerne bliver gjort opmærksom på mulighederne og ikke mindst oplever dem som brugervenlige”, siger Andreas Ishøy.
Om undersøgelsen
YouGov har i perioden 3. - 7. maj 2012 spurgt 2.006 danskere om deres film- og TV-serieforbrug, og holdninger og forventninger til området. Det er anden gang YouGov gennemfører undersøgelsen i Danmark.