Home » AOD Pro » Smart teknologi giver bedre nattesøvn
Smart teknologi giver bedre nattesøvn

Smart teknologi giver bedre nattesøvn

Share

Den relativt nystartede sengeproducent Bedre Nætter bruger avancerede søvngadgets til at udvikle madrasser, der er fintunet til den ideelle komfort

Da tre jyske knægte i 2013 startede Bedre Nætter var der meget at bevise på et marked, der var præget af gamle vaner og en lettere ensporet måde at tænke på.

”Man kommer ikke bare og siger, at man har den bedste madras. Mange kiggede skævt til os i starten, og derfor var det vigtigt for os at basere udviklingen af vores madrasser på klar evidens,” siger Jonas Byskov, som blandt de tre stiftere af Bedre Nætter.

Søvnkvalitet sat på algoritme

For at opnå denne evidens, allierede bedre Nætter sig med den nyeste teknologi til søvntracking.

“Ved at anvende avancerede søvnmålere, kunne vi helt konkret se, hvordan søvnen blev bedre eller værre, med når vi tunede på vores madrasser, og den vej kunne vi arbejde os frem til den bedste madras med stor sikkerhed og stærk evidens til at bakke udviklingen op,” fortæller Jonas go fortsætter:

“Vi brugte en trykmåler fra XSensor, som lægges under topmadrassen. Her kan man se, hvordan trykket lægges og dermed spore sig frem til hvilke produkter, der aflaster kroppen bedst. Vi prøvede forskellige kombinationer og udviklede efterhånden en algoritme, som spyttede tal ud fra 0 -10, baseret på hvordan man lå bedst i sengen.

Efter en længere testfase med forskellige kombinationer af senge og personer kunne vi helt tydeligt se, at 7 komfortzoner i sengen var det bedste for langt de fleste personer. Alle data pegede på dette.

Det betyder, at vi med stor sikkerhed kan sige, at du sover bedre i vores senge.”

Teknologien skal bruges med et formål

“Vi har prøvet kræfter med meget af det der er på markedet, også mere comsumer-rettede produkter som headbands og armbånd. Alt kan være værdifuldt i. Vi har eksempelvis brugt produkter fra Withings og Oura på medarbejdere i begrænsede periode, for at eksperimentere med om man kunne flytte søvnscoren nogle få point. Trykmåleren og algoritmen er dog rygraden i vores setup. Den vender vi konstant tilbage til for at se om nye produkter reelt er bedre end gamle,” siger Jonas og forklarer:

“For os er søvnmålerne værktøjer, som skal bruges konstruktivt. For private har vi svært ved at se den helt store gevinst. Enten sover du godt eller også gør du ikke. Hvis ikke du gør, kan du gå og slå dig selv i hovedet med det, eller gøre noget aktivt for at ændre det. Eksempelvis købe en ny seng eller indrette dit soveværelse bedre. God søvn er mere et spørgsmål om gode vaner end om at tracke sig selv og holde øje med tal.

Digital forretningsmodel kommer kunderne til gode

Som relativt unge mennesker er vi interesserede i teknologi, og det gennemsyrer hele forretningen. Via effektiv business intelligens følger vi hvilke produkter der performer godt og hvorfor. Det kommer kunderne til gode, for så kan vi give skarpere anbefalinger. Jo flere data vi har, jo bedre anbefalinger. Når vi kender performance på en lang række forskellige kropstyper kan vi mere præcist anbefale madras i forhold til vægt, højde og andre faktorer.

Adgang til al den nyeste teknologi gør forretningen mere agil. Ved at basere vores forretning på digitale platforme, kan vi gå uden om den traditionelle værdikæde, som kan være ret tung og langsom til at omstille sig. Vi kan gå længere tilbage i kæden, direkte hvor produktionen sker. Det giver bedre og nyere materialer og ikke mindst skarpere priser, da det skærer mellemleddene,” slutter Jonas.


TAGS
bedre nætter
søvn

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S