Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Valeos løsning er den første i verden, der integrerer både en elektrisk motor og en adaptiv automatisk transmission i pedalenheden, som straks tilpasser sig den enkeltes kørestil.
Det avancerede elektriske hjælpesystem gør elektriske cykler mere effektive og eliminerer en række problemer forbundet med kæder, gear og vedligeholdelse. Takket være Valeos integrerede system er der ikke længere behov for gear, tandhjul eller kabler. Den traditionelle cykelkæde kan også udskiftes med et mere fleksibelt bæltesystem.
Smart gearkasse
Den nye teknologi fra Valeo består af en 48V elmotor og en syv-trins automatgearkasse ved pedalerne. Med et drejningsmoment på 130 Newton meter kan det doble cyklistens indsats otte gange, mens den nærmeste konkurrent kun femdobler den.
Den tilpasningsdygtige automatiske transmission, som er verdens første til elektriske cykler, bruger en algoritme til at bestemme hver persons kørestil og tilpasser sig direkte til cyklistens behov under hele turen.
Løsningen tilbyder også en skubfunktion, der gør det lettere, når du har tunge belastninger, og en boostfunktion, der gør det lettere at overhale andre cyklister og komme op ad skråninger. En tyverisikringsfunktion giver mulighed for at blokere brugen af det elektriske hjælpesystem og dermed gøre det vanskeligere, hvis nogen forsøger at stjæle cyklen.
Passer til alle elcykler
I stedet for at bygge cykler planlægger Valeo kun at udstyre dem med sin elektriske løsning. Med dette i tankerne er der udviklet tre prototyper, der viser, hvordan løsningen kan tilpasses alle typer modeller og behov: en bycykel, en touring-cykel og en lastcykel til transport af tunge laster med unikke bak- og bremsenergifunktioner.