Home » Mobiltelefon » Sluk mobilen – ellers falder flyet ned!
Sluk mobilen – ellers falder flyet ned!

Sluk mobilen – ellers falder flyet ned!

Share

Er det fup eller fakta, at fly kan falde ned, hvis passagererne ikke holder mobiltelefonen slukket? Fakta! Det viser en ny, uafhængig undersøgelse. Men det er ikke kun mobiltelefonerne, der kan gøre flyrejser usikre

Mens de fleste af os accepterer at spænde selen og undgå rygning på fly, kniber det med at efterkomme besætningens ønske om at holde mobilen slukket under hele turen. For kan det virkelig passe, at det lille apparat kan udgøre nogen som helst trussel mod flyets instrumenter og elektronik?

Svaret er efter al sandsynlighed ja. Nye, uafhængige undersøgelser fra flere sider tyder på, at der er sikkerhedsmæssige problemer forbundet med brug af mobiltelefoner og anden trådløs kommunikation om bord på et fly.

En rapport fra den internationale luftfartsorganisation IATA (International Air Transport Association) beskriver eksempelvis mere end 75 individuelle hændelser, hvor flypassagerers medbragte elektronik ifølge flybesætningen har forstyrret flyets funktion. Rapporten dækker årene 2003 til 2009 og omfatter 125 luftfartsselskaber, hvilket svarer til en fjerdedel af verdens totale lufttrafik.

Hele 26 af disse hændelser drejede sig om forstyrrende indvirkning på flyets instrumenter inklusive autopiloten og betjeningen til landingsstellet. Andre 15 angik flyets navigation, mens 15 tilfælde drejede sig om kommunikationssystemerne.

Yderligere 13 forstyrrelser var årsag til fejlmeldinger på motor og andre af flyets vitale dele. I fire ud af 10 tilfælde var mobiltelefoner den hovedmistænkte. Rapporten konkluderer dog, at det ikke absolut kan godtgøres, at forstyrrelserne blev forårsaget af passagerernes elektronik.

Tablet overgik mobiler

En typisk hændelse beskriver rapporten på denne måde:
”Pludselig i 4.500 fods højde blev autopiloten slået fra, samtidig med at de tilhørende advarselslamper mv. blev tændt. Kabinepersonalet blev øjeblikkeligt bedt om at holde udkig efter passagerer med tændt elektronik og meldte tilbage, at der var netop fire passagerer i færd med at betjene deres mobiltelefon eller iPod.

Kaptajnen anmodede derpå over højttaleren alle om at slukke for deres eventuelle udstyr for både flyets og for deres egen sikkerheds skyld. Resten af flyvningen forløb planmæssigt.”

Andre forstyrrelser, der omtales i rapporten, er et flyinstrument, der begyndte at gå baglæns. I et tilfælde fremkom fejlagtige positionsangivelser, da to bærbare computere var i brug i nærheden, ligesom en luftkaptajn oplevede, at hans højdemålere konstant ændrede visning. Kabinepersonalet bad derpå alle passagerer om at slukke for eventuelle elektroniske produkter.

Derpå var alt normalt igen. Dette gentog sig, hvorpå besætningen nok engang måtte anmode passagererne om at holde deres udstyr slukket. Derefter forløb resten af flyveturen uden vanskeligheder.

En ledende flytekniker, Dave Carson fra Boeing, har også undersøgt problemet. Han mener, at nogle apparater under visse omstændigheder kan udsende signaler, der kan slå ind i følsomme sensorer i et flys passagerkabine, eksempelvis de sensorer, der er del af flyets system til automatisk landing i dårligt vejr.

Se også:  Guide: 7 tips til et sikkert hjemmekontor

Og han har efter sigende dokumenteret sin påstand i Boeings elektroniske prøverum i Seattle, hvor han målte signalenergier fra forbrugerelektronik, der lå over, hvad Boeing anser for at være tilrådeligt, hvis flyets instrumenter ikke skal kunne påvirkes. Både en Blackberry og en iPhone lå over grænsen, men værst var tabletcomputeren iPad.

Det er dog én ting, hvad diverse undersøgelsesorganisationer og flyfabrikker siger. De, der måske bedst kan udtale sig, de professionelle piloter, er ikke helt enige og oplever generelt ingen problemer, der beviseligt kan henføres til brug af et stykke forbrugerelektronik.

Den amerikanske testpilot Frank Chapman konstaterer, at der er masser af anekdoter og forskellige eksperimenter, men at det trods alt skal vurderes på baggrund af, at der foretages 32.000 flyvninger dagligt alene inden for USA. Han mener, at der kan være mange andre alternative forklaringer på de nogle gange meget presseomtalte forstyrrelser.

Og det kan alt sammen koges ned til et spørgsmål om korrekt elektronisk afskærmning af flyets følsomme dele. Hvis afskærmningen er udført hensigtsmæssigt og teknisk i orden, er der ingen risiko for, at et moderne flys elektronik kan blive påvirket på afstand af simpelt forbrugerudstyr.

Boeings teknikere har da også været ude med det forbehold, at nutidens forbrugerelektronik under uheldige betingelser kunne påvirke navigationsinstrumenterne og radiokommunikationen i ældre fly, der måske ikke altid er så velafskærmede som de seneste flytyper.

Problemet er, at mange af de fly, der anvendes af de forskellige selskaber, slet ikke er nye. Ifølge Airliners.net er levealderen for et fly 20 år, og det er derfor langtfra sikkert, at et fly bygget i 1990’erne er 100 procent skærmet mod stråling fra teknologier, der først er taget i brug i 2000’erne.

Man må heller ikke glemme, at alt, hvad der afleder en pilot under flyvning, i sig selv udgør en risiko og kan blive til fare for luftsikkerheden, og det indbefatter naturligvis også, hvis en stewardesse pludselig meddeler kaptajnen ude i cockpittet, at en passager på 56. række sidder med en tændt iPad.

Piloterne glemmer at flyve

Faktisk tyder meget ifølge en undersøgelse foretaget af de amerikanske flymyndigheder FAA (Federal Aviation Administration) på, at den megen elektronik, der er proppet ind i moderne fly, ligefrem får piloterne til at glemme at flyve. Flyelektronik er udviklet og installeret for at være til hjælp for den, der styrer flyet i kritiske situationer. Det er ikke en automatik, som piloten blot kan overlade ansvaret til – i blind tillid til systemer og instrumenter.

Se også:  Din bil er rent guf for hackere og cyberkriminelle

Det kan sammenlignes med den ofte falske sikkerhed, mange føler ved at følge bilnavigatorens anvisninger slavisk under bilturen. De fleste gange er ruteanvisningerne helt i orden, men man kan risikere at lande på en pløjemark, hvis man ikke også tænker og styrer lidt selv.

FAA undersøgte 46 ulykker og farlige luftsituationer, 734 frivillige indberetninger fra piloter samt 9.000 flyvninger, hvor kontrollanter fra organisationen fløj med i cockpittet for at observere piloterne, mens de fløj. Undersøgelsen viste, at i over 60 procent af ulykkerne og 30 procent af de farlige situationer havde piloterne svært ved at håndtere flyet og fejlbetjente flyets instrumenter.

Undersøgelsen dokumenterede derudover, at piloter ofte glemmer at kontrollere, om autopiloten er slået til, eller om den automatiske hastighedskontrol er sat ud af funktion.

Ifølge undersøgelsen forekommer det også i stigende omfang, at piloter bruger værdifuld tid på at genstarte autopiloten eller andre elektroniske systemer, hvor de i virkeligheden nok hellere blot skulle have grebet rorpinden og styret flyet selv.

En anden form for flyproblemer forårsaget af forbrugerelektronik beskrives i en rapport fra ASRS (Aviation Safety Reporting System). Her fortælles om adskillige episoder, hvor ladeapparater, batterier eller computere er blevet overophedede og har afgivet røg i flyet.

Et af disse tilfælde førte til, at piloterne måtte gennemsøge alle flyets systemer efter mulige kortslutninger. Det viste sig oven i købet, at den famøse lader var blevet solgt til passageren i flyets egen toldfrie butik.

I fremtiden bliver det formentlig helt almindeligt at anvende mobil i flyveren. Blandt flere selskaber har De Forenede Emiraters luftfartsselskab Emirates Airline siden 2008 haft installeret AeroMobile-service i over 30 af deres fly.

Tjenesten gør det muligt både at sende og modtage sms-beskeder og føre mobilsamtaler under en flyvetur og til nogenlunde samme priser, som gælder for roaming på landjorden. Fremover vil systemet også omfatte GPRS, der tillader passagererne at sende og modtage e-mails via deres smartphones eller bærbare, som er indrettet på GPRS-datatransmission.

Også den internationale leverandør af telekommunikation, ”OnAir” har udviklet såkaldte in flight-systemer, og her var Air France først på banen til at benytte sig af det. Andre aktører følger i hælene.

Men fælles for alle systemer er, at de først tillader mobilsamtaler mv., når flyet er nået op i normal flyvehøjde. Det vil som oftest sige omkring 10.000 fod, for her vil der så at sige være taget tilstrækkelig afstand til jorden til at håndtere situationer, hvor stråler trods alt skulle virke ind på flyets mere følsomme systemer.

[pt id=’2019017′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Den internationale leverandør af udstyr til telekommunikation OnAir har udviklet et system til farefri anvendelse af mobiler og tabletcomputere i fly. Her er vi inde i en Airbus A318.”‘]

Den internationale leverandør af udstyr til telekommunikation OnAir har udviklet et system til farefri anvendelse af mobiler og tabletcomputere i fly. Her er vi inde i en Airbus A318.


TAGS
fly
sikkerhed

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S