Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Løsningen er sat i brug i USA, men kunne også godt komme til at passe ind i Danmark, hvor 5% af 16 til 89 årige har været udsat for kreditkortbedrageri indenfor det seneste år. Og det er kun et område af identitetssvindel. I USA har Identity Theft Resource Center oplevet rekordhøje niveauer af svindel og identitetstyveri i kølvandet på corona-pandemien. Sidste år betjente de mere end 11.000 mennesker alene gennem deres kontaktcenter, og deres hjemmeside havde 1,1 millioner unikke besøgende. Derfor er der et behov for hjælp fra den nye chatbot.
Robotten kommer til redning
”Med fremskridtene inden for samtale-AI er chatbots og digitale assistenter blevet mainstream og anvendes i mange brancher som finansielle tjenester, detail og sundhedspleje,” forklarer Pernille Hertel, Director Customer Advisory, Nordics hos SAS Institute. "Chatbots drevet af SAS teknologi tilbyder en anden måde at interagere med hele SAS Viya-økosystemet ved at samle rapportering og visualisering, analyse og AI gennem et no-code, samtaleinterface. ViViAN er en forkortelse for Virtual Victim Assistance Network og robotten er seneste eksempel på hvordan AI-teknologien kan hjælpe mennesker i seriøse problemer og afhjælpe scenarier der ellers kan udvikle sig meget uheldigt.