Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Slip dine drømme løs

G920 giver den gas for alle pengene og gør ræset mere levende, men Logitechs læderrat er ikke for alle Formel 1-drømmere.

Af Natasja Broström, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Selv sekunder gør en forskel på vejbanen, og med Logitechs G920 indhenter du nemt den tid, som sender dig først over målstregen. Rattet med læderbeklædning, indlagte stållejer i ratstammen og de tilhørende, solide pedaler i metal befinder sig i luksusklassen, og sættet gør sit for at fornøje spilleren. Man tør næsten drømme om, at man virkelig er klar til at sidde bag rattet på en ægte Formel 1-racer, selvom den eneste motor i rummet er en Xbox One-konsol.

Vi tog en tur i spillet Forza 6, og der var mærkbar forskel på en controller-styret oplevelse og den, som Logitechs Xbox One-rat gav os. Med rattets force feedback-system følte vi nærmest vejgrus, græs, rabat og asfaltering lige op i hænderne på rattet, og det seje træk i rat og pedaler var med til at give den rigtige Formel 1-fornemmelse helt ind i kroppen.

For eksempel kan du ikke bare banke pedalerne i bund med et lille tryk. Der skal arbejdes for sagen. Omvendt er rattet, som kan drejes 900 grader, altså 2,5 omgang til hver side, realistisk og utrolig smidigt at arbejde med. Modsat billigere rat, oplevede vi samme seje, men racer-realistiske modstand som i pedalerne, men på den fede, brugbare måde. Modstanden gør det nemlig nemt og fornøjeligt at styre gennem sving uden at ryge helt af banen bare ved den mindste antydning af udskridning. Rattet er derfor genialt til de mere krævende racerspil, hvor bilerne reagerer realistisk, og hvor få sekunder afgør sejren.

Rattet er tungt og lækkert.
Pedalerne har vægt og udseendet med sig, men pladen, som pedalerne sidder på, kan begynde at skride under brug. Sker det, skal du slå undersidens to lister med pigge ned. Mere irriterende er spændvidden i rattets spændeskruer. Den er ikke særlig stor. Skal du montere rattet på et sofabord, må bordet ikke være tykkere end tre centimeter. Men sidder rattet først fast, bliver det på sin plads.

Samlet set er Logitech G920 et rat, som ved, hvad det skal præstere. Det er logisk skruet sammen med alle knapper nemt tilgænge-lige og lige ved hænderne. Det passer fint til en kvindehånd eller mindre hænder, men kan måske genere spillere med større håndflader og længere fingre.

Logitechs læderrat er både til Xbox One og pc. Prisen ligger også i den øvre ende. Logitechs læderrat er både til Xbox One og pc. Prisen ligger også i den øvre ende.



Suppler med gearstang
Vi testede rattet på en almindelig bordplade, men vil man have det optimale ud af G920, bør det monteres i en racersimulator. Ejer du sådan en, kan rat og pedaler nemt justeres og monteres i en simulatorstol. Vil du gå ”all in”, kan du supplere med det tunge og solide gearskifte, Driving Force Shifter til omkring 500 kroner, som giver endnu bedre kontrol over, hvad der sker på banen.

At Logitech G920 også kan bruges til pc, gør det til et lækkert og alsidigt sæt, som enhver motor-entusiast bør se nærmere på. Men forbered dig på, at prisen ligger nær de 3000 kroner.

 

Understøttende spil i 2015:

// Forza 6
// Project Cars
// F1 2015
// Dirt Rally
// Grid 2

DT12_logitechG920_02