Home » Styresystem » Slemme problemer i Windows 10 – og løsningerne
Slemme problemer i Windows 10 – og løsningerne

Slemme problemer i Windows 10 – og løsningerne

Share
4 Startmenu og kontekstmenuer vil ikke åbne

Problem: Forskellige menuer og genveje er holdt op med at virke efter diverse Windows 10-opdateringer. Det kan være Startmenuen, eller at du ikke har adgang til kontekstmenuer og Handlingscenteret.

Løsning: Åbn indstillingerne ved at klikke på tasterne Windows + i. Klik på ”Opdatering og sikkerhed”. Bliv ved med at søge efter opdateringer, og genstart, når du bliver bedt om det. På nettet har brugere med succes fundet fejlens rod ved hjælp af Windows PowerShell, som styrer adskillige funktioner i Windows. En læser har gjort opmærksom på programmet ShellExView fra NirSoft, som giver et godt overblik over, hvad der foregår.

Du finder det på: nirsoft.net/utils/shexview.html. Kør det som administrator, vælg ”Options > Filter by Extension Type > Context Menu”. Vælg programmerne, som er markeret med lyserød og klik på den røde kugle for at slå dem fra. Klik igen på ”Options” og vælg ”Restart Explorer”. Fortsæt indtil Start- og kontekstmenuerne fungerer, som de skal.

problemer

5 Ikoner mangler eller indlæses ikke korrekt

Problem: Problemet opstår ofte mellem flere opdateringer og får fliserne og ikonerne i Startmenuen til at se underlige ud. Nogle gange mangler de helt.

Løsning: Når hverken opdateringer eller fejlfindingsværktøjer hjælper, åbner du Jobliste. For eksempel ved at trykke på tasterne ctrl + alt + del. Vælg fanen ”Processer”, og find posten ”Windows Stifinder”. Højreklik, og vælg ”Genstart”. Du kan også lave en systemgendannelse ved at vælge Filer > Opret ny opgave og skrive ”rstrui” i søgefeltet. Brug den dato, hvor systemet fungerede. Du mister ingen data ved denne metode. En anden metode er at højreklikke på Skrivebordet og vælge ”Personlige indstillinger” fra kontekstmenuen. Slå alle skydere fra under punktet ”Start”, genstart og slå til igen.

Se også:  Guide: Få mere ud af Word

problemer

6 Fejlmeddelelse: Bad_pool_header

Problem: Brugere har oplevet den såkaldte ”Blue Screen of Death”, hvor Windows stopper og genstarter. Ofte med beskrivelsen ”Bad Pool Header”, hvilket antyder, at der er problemer med allokering af hukommelsen.

Løsning: Slå eventuelle tredjeparts-antivirusprogrammer fra. Kobl alle enheder fra, sæt dem til én ad gangen, og genstart hver gang, indtil den blå skærm dukker op. Opdater den problematiske enhed. Du kan også køre pc’en en tur igennem med det gratis program Driver Easy og opdatere drivere, som programmet angiver, at du mangler.

En anden fejlmulighed er strømforbruget. Åbn Kontrolpanel > Hardware og lyd > Strømstyring. Vælg punktet ”Vælg, hvad tænd/sluk-knapperne gør”, derefter ”Rediger indstillinger, der ikke er tilgængelige i øjeblikket”. Du får nu adgang til at fjerne markeringen ved hurtig start. Sidste mulighed er en genoprettelse, som du finder under Indstillinger > Opdatering og sikkerhed > Genoprettelse.

Se også:  Guide: Få den nye printer på nettet

problemer

7 Bluetooth slås fra og vil ikke forbinde

Problem: Efter installation af Windows 10 og efterfølgende opdateringer har brugere oplevet, at trådløse enheder bliver slået fra, og at de ikke har adgang til skyderen, som slår Bluetooth til.

Løsning: Åbn Indstillinger > Opdatering og sikkerhed > Fejlfinding. Følg vejledningen, og genstart. Forbliver enheden uvirksom, så tjek i Enhedshåndtering, at den er opdateret. Klik på posten ”Bluetooth”, vælg enheder, højreklik og opdater. Er skyderen, som slår Bluetooth til, forsvundet fra vinduet ”Bluetooth og andre enheder”, så tjek for opdateringer via producentens hjemmeside eller slå enheden fra og til i Enhedshåndtering. Højreklik, og vælg ”Deaktiver enhed” – derefter ”Aktivér enhed”.

Virker det stadig ikke, så tryk på tasterne Windows + R, og skriv ”services.msc” i søgefeltet. Find enheden i vinduet ”Tjenester”. Højreklik, og vælg ”Start”, derefter ”Egenskaber”, og sæt start-indstillingen under fanen ”Generelt” til ”Automatisk”. Er der intet, som virker, har enkelte brugere haft held med at trække alle ledninger, inklusive strømkablet, ud af computeren, vente 10 minutter, koble alt til og genstarte.

problemer

 

TAGS
problemløsninger
Windows

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 33 74 71 16
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S