Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Skoda klar med sin hidtil stærkeste elbil - i Danmark til foråret

I slutningen af marts bliver det muligt at forudbestille Škodas nye elbil i Danmark. Enyaq Coupé iV har et sportsligt design, og topmodellen er den hidtil stærkeste og hurtigste elbil fra Škoda.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Škoda har afsløret den helt nye Enyaq Coupé iV i Prag. Det sportslige design er med til at give bilen klassens laveste luftmodstand, med en luftmodstandskoefficient på 0,234 Cw, hvilket bliver vekslet til den dyrebareste valuta blandt elbiler: lang rækkevidde.

Ligesom Enyaq iV er Enyaq Coupé iV bygget på MEB-platformen, som er udviklet udelukkende til elbiler. Bilen er 4.653 mm lang, 1.879 mm bred og 1.622 mm høj og er dermed 4 mm længere og 1 mm højere end Enyaq iV. Akselafstanden er den samme – 2.765 mm – og bagagerummet rummer hele 570 liter liter, hvilket kun er 15 liter mindre end Enyaq iV trods det kompakte coupédesign.

Panoramaglastag er standard. Det strækker sig i hele tagets længde og er integreret med bagruden. Det er det største i ŠKODAs modelprogram og med til at forstærke oplevelsen af en lys og rummelig kabine.

Enyaq Coupé iV fås med fuld LED Matrix-forlygter, hvor 24 LED-pærer i hver forlygte konstant tilpasser lyset til kørselsforholdene, så føreren kan køre med fjernlys hele tiden uden at blænde andre i trafikken.

Både fuld LED Matrix-forlygter og Crystal Face, hvor 131 LED-pærer får de ŠKODA-karakteriske lodrette ribber på fronten til at lyse, er standardudstyr på Enyaq Coupé iV RS, som ydermere har sorte 20” Taurus-alufælge og sorte designdetaljer.

Bæredygtigt interiør

Enyaq Coupé iV fås med to Design Selections, som er ekslusive for bilen. Som standard har den Design Selection RS Lounge med paneler i kulfiber-look og sæder og instrumentbord beklædt med sort Suedia-mikrofiber med lime-grønne kontrastsyninger. Dertil kommer limegrønne kanter på sæderne. Tilvælger man Design Selection RS Suite, er sæderne i stedet beklædt med sort, perforeret læder med grå kontrastsyninger og kanter, ligesom instrumentbordet har et matchende læder-look.

Til de øvrige Enyaq Coupé iV-modeller kan man vælge mellem fem Design Selections, hvor flere har fokus på naturlige materialer og genbrug. Således har Design Selection Lodge sæder og instrumentbord beklædt med stof, som består af 40 procent ren uld og 60 procent polyester, hvor sidstnævnte er produceret af genbrugte PET-flasker. Og vælger man ecoSuite, er sæder og instrumentbord iklædt cognacfarvet læder, som er garvet med ekstrakt fra olivenblade i stedet for kemikalier.

Mere end 500 km rækkevidde

Enyaq Coupé iV RS er den hidtil stærkeste og hurtigste elbil fra Škoda. To elmotorer yder samlet 299 hk (220 kW) og 460 Nm og får den til at accellerere 0-100 km/t. på 6,5 sekunder. Topfarten er 180 km/t. Bilen har et batteri på 82 kWh (netto 77 kWh) og firehjulstræk.

Enyaq Coupé iV 80x har ligeledes to elmotorer/firehjulstræk og et batteri på 82 kWh, men her er den samlede ydelse 265 hk/425 Nm.

Begge modeller er godkendt til at trække 1.200 kilo.

Vil man have længst mulig rækkevidde, skal man vælge Enyaq Coupé iV 80, som også har batteri på 82 kWh, men kun én elmotor med 204 hk (150 kW)/310 Nm. Den kan køre over 500 km (WLTP) på en opladning.

Sidst, men ikke mindst er der også en Enyaq Coupé iV 60 med batteri på 62 kWh (netto 58 kWh) og en elmotor på 179 hk (132 kW)/310 Nm.

Enyaq Coupé iV 60 og 80 må trække 1.000 kg.

Alle Enyaq Coupé iV kan lade ved 11 kW AC med en ladeboks, Enyaq Coupé iV 60 kan lynlade med op til 120 kW DC, mens modellerne med batteriet på 82 kWh kan lynlade med op til 135 kW. Så tager en opladning fra 10 til 80 procent cirka 29 minutter.

Automatisk parkering

Euro NCAP har for nylig kåret Enyaq iV som den mest sikre bil i sin klasse i 2021. Samme sikkerhedsegenskaber finder man i Enyaq Coupé iV, som desuden fås med nye assistentsystemer. Bilen kan blandt andet udstyres med head-up-display med augmented reality, hvor informationer bliver projekteret til to forskellige områder i forruden. Informationer som hastighed og genkendelse af trafikskilte bliver vist lige over instrumentbordet, mens navigationssystemets pilevisning projekteres et niveau højere, så man får en oplevelse af at se pilene på vejen foran sig.

Enyaq Coupé iV kan også udstyres med Collision Avoidance Assist, som opdager, hvis man er ved at kollidere med en fodgænger, cyklist eller en anden bil og øger ratudslaget, så man skal dreje mindre på rattet for at foretage undvigemanøvren. Et andet system er Turn Assist, som advarer og ultimativt bremser Enyaq Coupé iV, hvis der kommer trafik forfra eller bagfra ved venstresving. Det handler ligeledes om bagfrakommende trafik, når Exit Warning advarer, hvis man er ved at åbne sidedøren, så en cyklist eller en bil kører ind i den.

Travel Assist består af Adaptive Lane Assist, Traffic Jam Assist, Emergency Assist og Predictive Cruise Control, hvor sidstnævnte bruger billeder fra kameraet i forruden og data fra navigationsanlægget til at holde øje med sving og fartgrænser og tilpasser farten på forhånd. Ultimativt kan Travel Assist overtage styringen og hjælpe føreren trygt igennem smalle passager – også i byen.

Stor skærm og online-opdateringer

Skærmen i kabinen fås op til 13 tommer og er omdrejningspunkt for al kommunikation og interaktion i Enyaq Coupé iV. Den kan betjenes via tryk på skærmen, en touchslider, håndbevægelser foran skærmen eller ved at tale til den digitale assistent, Laura, som forstår 15 sprog inkl. dansk. Desuden kan mange funktioner –og det digitale cockpit – betjenes via multifunktionsrattet.

Škodas nye elbil er altid online via indbygget eSIM, så man bl.a. kan styre opladning og temperatur i kabinen via sin smartphone, ligesom bilen kan modtage opdateringer af vejkort og systemsoftware, selvom den står hjemme i carporten.

En praktisk kabelrenser gør det nemt og hurtigt at gøre ladekablet rent, inden man lægger det pænt på plads i et særligt rum under bagagerumsgulvet – iklædt en særlig hætte til at beskytte stikket.

Enyaq Coupé iV har også en paraply i førerdøren samt en isskraber med indbygget forstørrelsesglas og dækmønstermåler i bagklappen.

I slutningen af marts bliver det muligt at forudbestille Škodas nye elbil i Danmark. Priserne er ikke annonceret endnu.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere