Home » Erhverv » Skærmmøder kræver sund fornuft
Skærmmøder kræver sund fornuft

Skærmmøder kræver sund fornuft

Share

Anvendelsen af videokommunikation er eksploderet, og fordelene er mange. Men det kan også være en åben ladeport ind til virksomhedens fortrolige information. Det mener i hvert fald en sikkerhedsekspert fra Cisco

Coronakrisen har givet et boost i anvendelsen af videokommunikation. Udbuddet af løsninger til møder på computerskærmen favner bredt og er varieret, og eksempelvis Cisco, der er ganske store med deres WebEx-platform, afviklede alene de første 11 forretningsdage i marts 5,5 milliarder minutter videomøder, hvilket var en eksplosiv vækst sammenlignet med måneden før.

På det tidspunkt var corona-virussen for alvor begyndt at vise sit grimme ansigt, og siden er anvendelsen af videokommunikation blot eksploderet. Men ikke alt er godt og trygt – sikkerheden er blevet udfordret, mener nogle.

Både blandt almindelige forbrugere og blandt virksomheder er emnet datasikkerhed for alvor kommet på nethinden, og især blandt virksomhederne er det blevet et kritisk spørgsmål – ganske enkelt fordi der udveksles flere og flere data i flere og flere forskellige sammenhænge end nogensinde før.

Nu udveksler vi ikke blot vigtig information i form af dokumenter, der af sikkerhedsmæssige årsager kan krypteres, men også via video i seancer, hvor vi gladelig deler vores skærm og fortrolige Powerpoint-præsentationer uden egentlig at spekulere over, hvem der måtte lure sig til at kigge med.

Se også:  Guide: Videokonference på den nemme og billige måde
Kritisk over for opkaldet

”Under og efter coronakrisen er det at arbejde hjemmefra blevet det nye normale, og det er der så i virkeligheden ikke noget unormalt i, for vi er allerede vant til at samarbejde online. Men nu skal virksomhederne understøtte deres medarbejdere på en række nye teknologier, hvor der udveksles nye former for fortrolige data, og derfor er det ekstremt vigtigt at vægte sikkerheden højt. Ud over at man naturligvis altid skal bruge sin sunde fornuft, er det også vigtigt at være kritisk i forhold til, hvem det egentlig er, der kalder op og beder dig om at være med på et videokald.”

Det siger Lorena Marciano, der er sikkerhedsekspert hos Cisco, og hun føjer til, at også i den sammenhæng vil hun kraftigt anbefale, at man logger sig på med multifaktorgodkendelse, password og alle de sikkerhedsprocedurer, vi i øvrigt anvender. Man skal altså ikke falde for fristelsen til at klikke på det første det bedste link, mener Lorena Marciano.

Risikoen for at falde i vandet og glemme sikkerheden er dog stor i en tid, hvor mange i vidt omfang tager et nyt kommunikationsmiddel i brug, og ikke uden grund for coronakrisen har vist sig at være arnested for de it-kriminelles kreativitet. Hvorfor skulle det ikke også gælde videokommunikation?

Se også:  Jabra PanaCast [TEST]: Videokonference på den billige og enkle måde

Som i alle andre digitale sammenhænge råder Ciscos Lorena Marciano til, at man foruden sund fornuft tyr til multifaktorgodkendelse ved
videokommunikation.

Sikkerhed som god forretning

Det gælder altså om at være på vagt, men ifølge Lorena Marciano er fordelene ved videokommunikation imidlertid så mange, at vi ikke bare kan ignorere metoden.

En undersøgelse foretaget af Cisco i foråret blandt 2800 it-sikkerhedschefer i 13 lande viser, at blandt andet den fælleseuropæiske GDPR-lovgivning har været med til at øge fokus på området. Virksomhederne er godt klar over, at hvis man går på kompromis med datasikkerheden, får det en negativ afsmittende effekt i omverdenen.

”Vi spurgte også helt konkret ind til, hvorledes virksomhederne i dag håndterer de datasikkerhedsmæssige aspekter, og det viser sig, at 70 procent af disse er bekymret for deres virksomheds omdømme, mens 82 procent vurderer, at sikker kommunikation er afgørende for samarbejdet med partnere, leverandører og kunder. Det gælder naturligvis også i det virtuelle møderum, lige som det bør gælde overalt i organisationen,” siger Lorena Marciano.

Hun føjer til, at undersøgelsen også dokumenterer, at mange virksomheder oplever nedgang i deres omsætning, hvis omverdenen finder ud af, at de sløser med sikkerheden, så det at råde over de rigtige sikkerhedsværktøjer er altså en rigtig god investering.


TAGS
It-sikkerhed
Sikkerhedszonen
videokommunikation
videokonference

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S