Home » Programmering » Sjovt og kreativt: Få børnene til at lege med kodning
Sjovt og kreativt: Få børnene til at lege med kodning

Sjovt og kreativt: Få børnene til at lege med kodning

Share

Det er sjovt og kreativt at kode. Mange børn elsker det, når de først får det lært. Her får du basale tips til, hvordan du sætter børnene i din familie i gang med skæg programmering

Vi begynder med en historisk gennemgang. De første højniveausprog – der kom frem i 1950’erne og omfattede for eksempel Fortran, Algol og Cobol – var udviklet som jordnære redskaber uden megen tanke på uddannelse. Det ændrede sig i 1964 med lanceringen af Basic. Bag det sidste navn gemmer sig en forkortelse, Beginner’s All-Purpose Symbolic Instruction Code, hvilket understreger sprogets pædagogiske ambitioner.

Basic var beregnet til at blive brugt af studerende med et beskedent kendskab til computere. Det overlevede andre sprog fra denne periode og blev brugt i hjemmecomputere i 1970’erne og 1980’erne, og det hjalp endnu en generation med at lære at kode.

Basic var stort set uden konkurrenter i flere årtier. Men hvis man i dag vil hjælpe sine børn med at lære at kode, er det ikke nær så enkelt at vælge et sprog. Der findes i dag adskillige andre sprog, som er udviklet med tanke på uddannelse. Der findes også sprog til begyndere, der bliver betragtet som egnede til uddannelse, selvom det ikke oprindelig var hensigten med dem.

Se også:  Historien om Linux: Et ægte kode-eventyr

I denne artikel vil vi forsøge at hjælpe dig med at navigere gennem junglen af programmeringssprog, så du kan beslutte dig for, hvad der er det bedste for dine børns uddannelse. Vi har talt med Carrie Anne Philbin, der er chef for uddannelsessupport i Raspberry Pi Foundation, og som også arbejder med undervisningspensummet i det britiske computeruddannelsesprogram.

Hun har givet os nogle nyttige oplysninger om de forskellige sprog, vi beskæftiger os med her. Hendes indledningsreplik er værd at bide mærke i:

“Jeg tror, at den vigtigste oplysning, som jeg kan give jer, er, at i uddannelse – både formel og uformel – begynder vi ikke med et programmeringssprog. Vi begynder altid med begreber, gerne offline, før vi bruger redskaber, som hjælper eleverne med at gøre disse begreber mere konkrete i deres bevidsthed.”

Sprog 1: scratch

Hvis man ikke tidligere har beskæftiget sig med uddannelsessprog, er det tænkeligt, at man ikke er stødt på blokbaserede sprog. Udtrykket adskiller sig markant fra “blokstruktureret”, altså det begreb, som er centralt for struktureret programmering og indbygget i de fleste af nutidens programmeringssprog.

I modsætning hertil trækker man i et blokbaseret sprog blokke – som man kan betragte som udsagn – fra en palet over på scriptingområdet, hvorefter man redigerer ved at flytte rundt på blokkene i dette område. Det betyder med andre ord, at der kræves meget lidt egentlig skrivning.

Se også:  Ny app gør det nemmere at putte ungerne

Det er stort set begrænset til at redigere ting såsom tiden i en venteblok eller afstanden i en bevægelsesblok. Brugervenligheden skyldes ikke mindst, at blokkene omtrent ligner brikker i et puslespil, og det princip mindsker risikoen for, at man kommer til at bruge en blok i en meningsløs sammenhæng.

Scratchs blokbaserede tilgang er måske fremmed for erfarne programmører, men det bliver varmt anbefalet som det første sprog.

Scratch er vores første blokbaserede sprog – det er gratis, multiplatform og open source, og det blev udviklet af MIT’s Media Lab – MIT er nærmest svaret på Danmarks DTU. Scratch er det blokbaserede sprog, som Carrie Anne Philbin primært anbefaler.

Efter hendes mening er det egnet for børn fra 11 til 13 år før overgangen til tekstbaserede sprog. Til børn fra fem til syv år anbefaler hun det nært beslægtede Scratch Jr. Scratch bliver brugt i formel undervisning og i uformel undervisning i hjemmene.

Man kan installere Scratch lokalt eller køre det online på https://scratch.mit.edu. Scratch Jr. er dog kun tilgængelig som app. Det er beregnet til at blive brugt på tablets, og man kan få det til iPads og Android-enheder.

1 2 3 4Næste

TAGS
børn
kodning
leg og lær
undervisning

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S