Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Der er tale om JP/Politikens hus, der med hjælp fra Westergaard CSM har fået et it-service-managementsystem, der viser vej i it-processerne. Lidt som en gps i en bil.
Systemet blev taget op til overvejelse, da JP/Politikens Hus oplevede store problemer med sit system til håndtering af it-processer.
Procesunderstøttelsen var for løs, og processerne havde ikke den ønskede effekt. Derfor har bladhuset nu indført Service Navigator – et system, der styrer processerne og hjælper it-afdelingen med at opnå det ønskede kvalitetsløft.
»Med det oprindelige setup var det svært at få styr på vores it-processer i den grad, vi ønskede. Der skulle tastes meget, og vi skulle gennem mange museklik. Vi har nu implementeret Westergaard CSM’s Service Navigator, som har været i drift i knap en uge. Målet er at skabe større kvalitet i opgavehåndteringen, og navigatoren sætter vores arbejde ind i nogle rammer, som gør det nemmere at prioritere rigtigt og finde de rigtige løsninger,« siger Per Palmkvist Knudsen, it-direktør, JP/Politikens Hus, også kendt som IT-Bossen fra Jyllands-Postens digitale blog.
I støbeskeen i fem år
JP/Politikens Hus har siden 2007 arbejdet på at skabe et standardiseret system til proceshåndtering, og alle it-medarbejdere er blevet grundigt trænet i håndtering af processer og værktøjer.
Men trods effektiviseringer kunne den tidligere it-servicemanagements-løsning ikke levere resultater i det omfang, som it-afdelingen ønskede. Derfor valgte JP/Politikens Hus at udbygge løsningen med Service Navigator. Systemet automatiserer processerne for håndtering af problemer, ændringer, bestillinger og viden, og den skulle give it-afdelingen overskud til at koncentrere sig om sin kerneopgave – at levere driftssikker og gnidningsløs it-service til et af landets største bladhuse.
»Vi har en målsætning om at sætte strøm til så mange processer som muligt, og med Service Navigator skyder vi genvej. Det ville tage for lang tid at løfte kvaliteten, i den grad vi ønsker, uden Navigatoren, som derfor fremover vil udgøre en central del af driften i vores it-afdeling. Samarbejdet med Westergaard CSM har været en stor succes. Deres specialister er utroligt dygtige med en høj ekspertise inden for både it-servicemanagements-systemer og den bagvedliggende procesteori. De repræsenterer en sjælden kombination af stærke operationelle kompetencer og en stor teoretisk viden,« siger Per Palmkvist Knudsen.