Home » Transport » Selvkørende bil: Kig på kortet og kør!
Selvkørende bil: Kig på kortet og kør!

Selvkørende bil: Kig på kortet og kør!

Share

MIT arbejder lige nu på at lære selvkørende biler at finde vej ved hjælp af tre kameraer og et simpelt vejkort

Hemmeligheden bag denne nytænkende teknologi er at gøre selvkørende biler i stand til at sammenholde et almindeligt simpelt digitalt vejkort med en visuel gengivelse af omgivelserne. Og på den måde give dem en mere menneskelignende og intuitiv fornemmelse for, hvor de er i forhold til, hvor de skal hen.

Baggrunden er naturligvis en stille erkendelse af den enorme forskel, der er mellem, hvordan mennesker og computere tackler og løser problemer. Mens vi mennesker ikke har synderligt besvær med at tage et kort ud af handskerummet og se, hvor vi skal hen, og hvordan vi nemmest kommer det, er selvkørende biler normalt afhængige af snesevis af sensorer, kameraer og radarer og lidarer foruden nøjagtige GPS-målinger for at præstere det samme.

Det resulterer alt sammen i voldsomme datamængder, og ved kørsel i en større by kan det let snige sig op over fire TB (terabytes). Og det betyder et behov for tilsvarende enorm computerkraft for at sammenholde disse inputdata med bilens aktuelle position, omgivelser, kørehastighed og manøvrering.

Se også:  Derfor får vi mere kunstig intelligens i fremtiden

Alt dette gør computernavigation i selvkørende biler kompliceret samt ofte langsom og fejlbehæftet i forhold til, hvor let du selv kan orientere dig alene ved at bruge din erfaring, intuition og sunde fornuft. Du kan eksempel-vis ud fra byggetæthed og hustyper nemt slutte, om du er inde midt i byen eller mere ude i yderkanten, eller du kan såmænd bare følge en jernbane, en hovedvej eller anden tydelig færdselsåre på vej ind i eller ud ad en by.

Den stakkels selvkørende bil skal (i hvert fald til den bliver 100 % autonom) derimod før hver ny tur generere komplicerede 3D-kort, og alligevel skal du sidde konstant årvågen og klar, hvis bilen kommer i en vanskelig, uventet eller risikofyldt situation.

Tre videokameraer og et GPS-kort

Det nye MIT-system bygger derimod på et forholdsvis enkelt end-to-end navigationssystem, der ud fra et simpelt digitalt GPS-kort og data fra tre videokameraer samt en IMU-enhed (Inertial Measurement Unit) kan dirigere bilen hensigtsmæssigt og korrekt hele vejen frem til målet. Systemet kaldes ”Variational End-to-End Navigation and Localization” og arbejder på mange måder som en menneskelig bilist.

Se også:  Er dit hjem blevet smart?

De tre kameraer affotograferer konstant vejen foran bilen og dens omgivelser til begge sider, mens data fra IMU-enheden, der er en sammenbygning af accellerometre, gyroskoper og undertiden også magnetometre, giver besked om bilens retning og orientering.

Hjernen i systemet er en speciel maskinlæringsalgoritme, et såkaldt ”convolutional neural network” (CNN) af den type, der normalt bruges til billedgenkendelse og derfor er særligt egnet til at analysere visuelle indtryk og sammenholde dem med andre data (i dette tilfælde et simpelt digitalt vejkort).

Sådanne enkle GPS-kort fylder ikke alverden og kan derfor let hentes ind og analyseres på farten. Faktisk vil et GPS-kort, der dækker alle lande i verden, ifølge MIT kun fylde omkring 40 gigabyte og kan derfor sagtens ligge permanent i en database i bilcomputeren.

TAGS
det smarte hjem
intelligent bil
selvkørende biler

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S