Home » Grafikkort » Selv gamle grafikkort kan køre de nyeste spil – hér gør du det bedste køb
Selv gamle grafikkort kan køre de nyeste spil – hér gør du det bedste køb

Selv gamle grafikkort kan køre de nyeste spil – hér gør du det bedste køb

Share

Du behøver ikke tage lån i huset for at få et grafikkort, der kan håndtere de nyeste spil. Vores test af grafikkort fra de seneste seks år viser, at selv de ældre modeller, der nu kan købes billigt, klarer sagerne ganske fint

Det seneste par års pandemi-forårsaget mangel på it-udstyr har sammen med kryptovaluta-manien knust manges håb om et nyt grafikkort.

Næsten 18 måneder efter lanceringen af gpu’erne i AMD’s Radeon RX 6000-serie og Nvidias GeForce RTX 30-serie viser data fra Steam, at kun 15 procent af gamerne bruger Ampere-kort, og under en procent bruger AMD’s RDNA 2-chips.

Men masser af grafikkort er stadig kvikke nok til at spille nutidens krævende spil. For at sætte det hele lidt i perspektiv har vi samlet alle de større gpu’er fra de seneste seks år (plus nogle få, der er endnu ældre) og har testet dem.

Hvilke kort har stadig kraft nok, og hvilke er faldet i grøften undervejs? Vores krav har været, at hvert af kortene skal kunne fungere med Windows 11. Kom med os, når vi dykker ned i gårsdagens gpu’er.

Velkommen til den Moderne æra

Midtvejs gennem 2022 nærmer Windows 11 sig sin første fødselsdag, og det lader til, at pandemien omsider er ved at klinge ud.

Det er samtidig den anden fødselsdag for de aktuelle grafikarkitekturer fra AMD og Nvidia, RDNA 2 og Ampere, og det er derfor et godt tidspunkt at tage et vue ud over situationen i gpu-branchen.

Vi er imidlertid ikke kun interesserede i de seneste udgaver; vi vil vide, hvordan tidligere generationers gpu’er klarer sig. Og derfor har vi skaffet os en enorm samling af grafikkort og afprøvet hvert af dem i en computer, der er stort set så moderne, som det kan blive.

Vi bruger en Core i9-12900K-cpu, der bliver kølet af en Corsair H150i Elite Capellix-køler. Vores bundkort er et MSI Z690-A Pro WiFi DDR4, hvilket er en lille indrømmelse til fornuften, eftersom DDR5-priserne er høje, og en udskiftning af hukommelse forbedrer ikke nødvendigvis ydelsen.

Gpu’er er ikke kun til spil; de bliver brugt af supercomputere til vejrsimulationer, AI-rutiner og andet.

Vi har 2 x 16 GB Corsair DDR4-3600 16-18-18-hukommelse, og det har virket upåklageligt med XMP-profilen aktiveret, plus en stor og rummelig 2 TB M.2 PCIe 4.0-ssd i form af et Crucial P5 Plus. Alt dette bliver drevet af en Cooler Master 80 Plus Gold-psu på 1200 W, hvilket kunne ligne overkill, indtil Nvidia lancerede RTX 3090 Ti.

Brugen af en reference-cpu og et ditto bundkort sammen med mange af de grafikkort, vi her har samlet, betyder ikke meget for ydelsen, men vi ønskede at vise hver gpu i det bedst mulige lys.

Se også:  Lækker teknik: Noblechairs Epic Copper Limited Edition

Core i9-12900K er den hurtigste cpu til gaming takket være dens høje enkelt-threadede ydelse og dens clockhastigheder. Vi oplever alligevel flaskehalse i nogle spil, for eksempel Microsoft Flight Simulator, når vi kører ved 1080p, men vi har prøvet at fjerne dem.

Vi kunne have testet ved højere opløsninger for at sikre os, at cpu’en ikke er den begrænsende faktor, men det udløser et helt andet katalog af problemer.

Moderne gpu’er med mere end 6 MB vram er muligvis i stand til at køre i maksimale indstillinger og opløsninger op til 4K, men ældre og langsommere gpu’er er en helt anden historie.

Selv når vi begrænsede vores testarbejde til 1080p, kunne vi ikke bruge ultrahøje indstillinger i i hvert fald ét spil, Red Dead Redemption 2, medmindre kortet havde mindst 5 GB. Det er vilkårene for testen, men lad os først tale om de spil, vi har testet.

Vi afprøvede otte spil i vores standard-testrække: Borderlands 3, Far Cry 6, Flight Simulator, Forza Horizon 5, Horizon Zero Dawn, Red Dead Redemption 2, Total War: Warhammer 3 og Watch Dogs Legion.

GPU’ernes historie ydelse ved 1080p ultra (FPS)

Over 50 gpu’er, der spænder over de seneste fem generationer af gpu-arkitekturer, er blevet testet.

I tilgift til disse spil testede vi yderligere seks spil på kort, der understøtter hardware-ray tracing: Bright Memory Infinite, Control Ultimate Edition, Cyberpunk 2077, Fortnite, Metro Exodus Enhanced Edition og Minecraft.

Alle seks spil bruger flere ray tracing-effekter, som efter vores mening er vigtige, når det gælder om at fremhæve billedtroværdigheden og udnytte ydelseskravene i RT-hardware.

Hver gpu blev testet flere gange i hver indstilling, og scorerne blev udvalgt, efter at vi havde elimineret eventuelle ekstreme afvigelser for at opnå den bedste række sammenlignelige resultater.

Vi testede også i højere opløsninger i de tilfælde, hvor det gav mening. Den samlede mængde indsamlede data omfatter tusinder af benchmark-kørsler, som fandt sted i løbet af adskillige måneder, hvor vi brugte de mest opdaterede drivere, der var til rådighed på det pågældende tidspunkt.

Vores valg af hardware var ikke uproblematisk, navnlig når det gjaldt nogle af de ældre grafikkort.

Et forsøg på at bruge BAR-support i bundkortets BIOS medførte for eksempel, at Radeon VII nægtede at praktisere funktionen POST (Power On Self-Test).

Efter at vi havde slået indstillingerne fra (med en anden gpu installeret), forsvandt det problem, og det er sandsynligvis en konfiguration, som kun ganske få mennesker nogensinde kommer ud for.

I det store og hele glædede det os dog, at vi kom ud for relativt få forhindringer undervejs.

Intel Arc forbereder sig på en syndflod

Intel kommer til at have to Arc-chips, ACM-G10 og den mindre ACM-G11.

De to store gpu-navne står til at få stærkt tiltrængt konkurrence fra Intels Arc, i hvert fald i teorien. Arc, der før hed DG2, også kaldet Xe-HPG, har været ude for en del forsinkelser.

Se også:  Superchip bliver 18 procent hurtigere – nu kan du få den i nye MacBooks

Vi troede oprindelig, at det ville komme sidst i 2021, men nu ligner det snarere en lancering her i midten af 2022 på desktop-enhederne. Det kan blive for lidt og for sent for spilfolket, skønt medieaspekterne ved disse chips stadig er lovende.

Intel afslørede for nylig den indledende række af Arc A-serie-modeller til laptops, som uundgåeligt vil blive parret med Intel-cpu’er. I betragtning af Intels dominans i laptop-landskabet er det sikkert en klog forretningsbeslutning, men den giver os ikke meget håb om høj ydelse.

Intel sammenlignede sin beskedne A370M-enhed med sin egen integrerede Iris Xe Graphics fra en Core i7-1280P. Det er en mobilchip på 28 W med 96 eksekveringsenheder (nu kaldet XVE, “Xe Vector Engine”), der står over for en A370M på 35-50 W med 96 af de nye XVE’er.

Ydelsen var over 50 procent hurtigere, men vores tidligere test antyder, at den vil være en smule langsommere end selv en GTX 1050. Den stærkeste Arc-chip, A770M, vil få 512 XVE’er og hurtigere hukommelse. Det vil sige 4096 shaderkerner og en potentiel regnekraft på 13,5 TFLOPS FP32.

Teoretisk ydelse er ikke det samme som ydelse i den virkelige verden, men selv i det bedst tænkelige scenarie placerer det A770M på linje med Nvidias mobile RTX 3070. Intel taler dog ikke kun om grafikydelse.

Arc omfatter også XMX-enheder (Xe Matrix eXtensions), der er Intels svar på Nvidias Tensor-kerner. Hver XMX kan udføre 128 FP16-operationer pr. clockenhed, og derfor har A770M et maksimalt gennemløb på 108 TFLOPS til deep learning og AI-acceleration.

Intel vil bruge XMX-enhederne til sin XeSS-opskaleringsalgoritme (Xe Super Sampling), og det lyder meget som DLSS. XeSS vil også kunne køre på DP4a-hardware (INT4) til ikke-Arc-cpu’er, herunder AMD RDNA og nyere plus Nvidia Pascal og nyere arkitekturer.

Endelig vil Intel inddrage op til 32 ray tracing-units (RTU) i sin stærkeste Arc-gpu. Medmindre Intels RTU’er er langt kraftigere end dem fra Nvidia eller sågar AMD, forventer vi ikke meget fra firmaet, når det gælder den første generation af ray tracing-hardware.

Den ydmygeste enhed, Arc A350M, har for eksempel blot seks TRU’er med en frekvens på 1150 MHz og med 4 GB vram på et 64-bit-interface. Ud fra disse specifikationer kan det endda få et RX 6500 XT til at virke hurtigt.

Vi finder ud af, hvordan Arc klarer sig i den virkelige verden i løbet af de kommende måneder, men vi sidder med en utryg fornemmelse.

1 2 3 4 5 6Næste

TAGS
cpu
Gaming-tilbehør
Grafikkort
hardware

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S