Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Segway Ninebot KickScooter Max: Luksus-løbehjul med høj sikkerhed

Segways nye topmodel inden for el-løbehjul er bygget bundsolidt – med sikkerhed og komfort af højeste klasse. Tekniske finesser er der heldigvis heller ikke sparet på.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

El-løbehjulene har fået kritik for sikkerheden, og ærlig talt har vi da også befundet os i potentielt livstruende situationer med udlejningsløbehjul, der hverken var ordentligt vedligeholdt eller af en kvalitet, som burde være tilladt på offentlig cykelsti.

Det nye Ninebot KickScooter Max er dog et skoleeksempel på, hvor sikkert og velkørende et el-løbehjul kan være.

Gennemført kvalitet

Det er bundsolidt konstrueret, primært i stål. En stor ståplade, belagt med skudsikkert gummi, sørger for, du står urokkelig fast, mens en styrestang med gode gummibelagte håndtag giver sikker styring. I venstre side er en klassisk håndbremse, koblet til en tromle på forhjulet, og en elektronisk bremse på baghjulet, der fungerer, selv hvis tromlebremsen skulle svigte. I håndtaget er indbygget en ringeklokke, der ringer, når du drejer med hånden. Under højre håndtag findes en ”gasknap”, som aktiveres med tommelfingeren. Mellem håndtagene er et kontrolpanel, hvor du kan se fart, batteristatus, køretilstand m.m.

De 10” brede, slangeløse pneumatiske dæk sørger for god stødabsorbering og klippestabil kørsel, selv når der er vådt. Løbehjulet er i øvrigt IPX5-certificeret, så du skal ikke bekymre dig, når du tager det med ud i regnvejr.
Løbehjulet kan desuden klappes sammen, så du nemmere kan tage det med dig. Med en vægt på 19,9 kilo er det dog ikke noget, man tager med på en længere spadseretur, men foldefunktion­aliteten er især smart, hvis du vil have løbehjulet med i bagagerummet på en bil eller lignende.

Komfortabel kørsel

Det er en gedigen motor, der sidder i KickScooter Max. Men bare rolig, du bliver ikke flået af sted, når du trykker på gasknappen. Der skal et pænt skub med foden til, før motoren tager fat, og når den gør, er det med en blid og rolig acceleration, som enhver vil kunne føle sig tryg ved.

Det gælder i hvert fald, når du anvender Eco-tilstand, som vi lagde ud med. Her er acceleration­en ekstra langsom og tophastigheden kommer ikke over 13 km/t.

Vælger du Drive, rammer du de af EU-loven tilladte 20 km/t, men stadig med en blid og rolig acceleration. Du vil måske ikke være den, der kommer først fra start i lyskrydset, til gengæld får du en tryg og sikker køreoplevelse.

Skubber du løbehjulet op på Sport, kommer der betydeligt mere ryk i. Her skal man holde tungen lige i munden, når der gasses op, for der er smæk på. For uøvede er det ikke den rette tilstand at lægge ud med, men har man lidt erfaring, er der mere sjov at hente her.

Man kan dog være tryg ved, at hastigheden aldrig på noget tidspunkt overstiger de tilladte 20 km/t.

Op ad stejle bakker

Bakker tager løbehjulet også i stiv arm, selv når det transporterer en mand på over 90 kilo. Dog må man acceptere et vist hastighedstab. Løbehjulet gik fra 20 og ned til 14 km/t, da vi besteg en halvstejl bakke nær kontoret.

Det 551 Wh store batteri med smart energi-genvindings-teknologi og strømadministration sikrer rækkevidde på op til 65 kilometer, så det er et løbehjul, der egner sig fortrinligt til alt fra de små ture frem og tilbage fra togstationen til længere pendlerture.

Hvor lang rækkevidde man reelt får, afhænger selvsagt af, hvilken køretilstand man anvender, hvor bakket terrænet er m.m. Men komforten er heldigvis så høj, at at man rent faktisk gerne tager de lidt længere ture på løbehjulet.

Mobilen udvider oplevelsen

For at du kan komme i gang med at køre, skal du blot skrue styrepinden på og koble løbehjulet til din smartphone.

Når mobilen er koblet på, har du mulighed for at se nyttige informationer som resterende batteriprocent, tilgængelig rækkevidde og kørt distance. Der er også indbygget et pointsystem, som tildeler dig medaljer og mønter samt tilegner dig ”levels”, alt efter hvor meget du kører. Der er ligeledes mulighed for at foretage indstillinger af løbehjulet, eksempelvis aktivere ”walk mode” og hente firmwareopdateringer, optage dine ture, så du kan se din rute efterfølgende m.m.