Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Seat Mii Electric: Sådan er Danmarks billigste elbil

Al overflødig luksus er sparet væk på denne lille elbil, der til gengæld er den billigste, du kan få.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Mii Electric er den billigste elbil, du kan købe i Danmark lige nu. Den repræsenterer et efterhånden ret udbredt koncept: Man tager en velkendt bilmodel og skifter benzinmotoren ud med en elmotor.

[irp posts="3136522"]

Her har vi at gøre med en populær minibil, som vi også kender i form af Volkswagen UP og Skoda Citigo, som anvender samme platform. Så det er et gennemprøvet og velfungerende design.

Et velkendt og gennemprøvet design, som man ser på hvert gadehjørne i byen. Et velkendt og gennemprøvet design, som man ser på hvert gadehjørne i byen.

Den er nem at komme rundt i byen med og har plads til familien, hvis man kan undvære bagage. Der er knap nok plads til en kuffert bagi.

Er man kun en eller to personer, kan man lægge bagsæderne ned. Så er der god plads til bagage.

Bagagerummet er småt, men sæderne kan lægges ned for at give mere plads. Bagagerummet er småt, men sæderne kan lægges ned for at give mere plads.

Som i gamle dage

At sætte sig ind i Mii Electric er som et flashback til 90’erme. Glem alt om moderne touchskærme og højteknologisk udstyr. Her er manuel håndbremse, analoge fart- og batteri-indikatorer samt et simpelt mediesystem med trykknapper. Du må endda sætte nøglen i tændingen, for at starte bilen, helt som i gamle dage.

Der er ingen nymodens touchskærm og avancerede features. Der er ingen nymodens touchskærm og avancerede features.

Bluetooth er der dog, så du kan tilslutte mobilen, og der findes faktisk også en app til Mii Electric. Den er ligeså primitiv som resten af køretøjet. I et simpelt layout får du mulighed for at vælge basale funktioner, som kontakter, musik m.m.

Der er faktisk også en kortfunktion, men her må du downloade kort til de ønskede områder, før du kan navigere. Så kan bilen give dig stemmebaseret rutevejledning. Det er nemmere bare at bruge Google Maps. Der er en holder til mobiltelefon, så man kan følge med på skærmen. Den var dog for lille til vores 6,5”-mobil.
I appen vil der snart komme mulighed for at se bilens placering samt ladestatus på afstand.

Fine køreegenskaber

Trods en beskeden motor er der godt skub i den lille bil. Du får endda moderne køreegenskaber som bremsefunktion i speederen samt fart- og vejbaneassistent. Sidstnævnte er ret effektiv. Du skal rive godt i rattet, hvis du vil tvinge et vejbaneskift igennem, når den er slået til.

En rækkevidde på 260 kilometer gør bilen uegnet til lange ture, men fin til bykørsel. Der kan lades ved maks. 40 kW, så du er kørende igen efter en times tid i opladeren.

https://www.altomdata.dk/her-er-8-af-de-billigste-elbiler/