Home » Stationær computer » Sådan hacker du din bil
Sådan hacker du din bil

Sådan hacker du din bil

Share

Stadig flere af bilens funktioner bliver styret af computere. Se her, hvordan de gør det sjovere at køre bil

Teknologien, der gør det muligt for bilerne at køre sig selv, skrider hastigt fremad. DARPAs årlige Grand Challenge har med stor succes sendt autonome biler rundt i Californiens gader. Vi kan endnu ikke springe ind og indtaste destinationen, men bilen er i dag i høj grad en computerdrevet enhed, hvor dtadig flere funktioner kommer under digital kontrol. Det betyder, at der er mulighed for nogle af de samme tilpasninger, som vi tager for givet i pc’er.

Det var ikke før 1980’erne, at digital elektronik begyndte at stille sine betydelige evner til rådighed for dagligdags kørsel. I slutningen af 1960’erne og i 1970’erne begyndte Boschs brændstofindsprøjtning at overtage den traditionelle karburators arbejde med at sende den rette blanding af brændstof og luft ind i motorerne. Den fandt vej til biler lige fra VW’er til Jaguarer.

Den første digitale brændstofindsprøjtning kom frem, da Bosch lancerede sit LH-Jetronic-system i 1982. Det blev brugt i Volvo 240, der ligesom så mange andre digitale teknologier var på vej til Californien.

Både Intel og Siemens

Chippen blev lavet af Intel eller Siemens (under licens fra Intel). LH-Jetronic 2.2 brugte en 4,47MHz P80A39L-processor fra Intel plus en 4KB-eprom til at rumme kontrolkoden. Den bruger en luftmassesensor til at måle luftstrømmen og justerer brændstoftilførslen ud fra dens program. Den var det første eksempel på en elektronisk kontrolenhed (ecu), der foretager computerstyret kontrol af motorens ydelse.

Se også:  Guide: Få det fulde udbytte af OneDrive

En parallel udvikling var Boschs Motronic-system, der integrerede alle motorkontrolsystemerne i en enkelt ecu. I stedet for blot at styre brændstoftilførslen kontrollerede Motronic også andre parametre for at opnå en mere effektiv motorstyring.

Oprindelig gjaldt det kun timingen af tændrørets gnist, men motorhas­­tighed, kølertemperatur, krumtapakselens vinkel, luftstrøm og gasspjæld blev siden føjet til, efterfulgt af stødregistrering. Den nyeste styring bruger en oscillationssensor, der opfanger de frekvenser, der skyldes fejltænding i cylindrene, så brændstoftilførslen kan reduceres med henblik på at undgå motorskade.

De første Bosch Motronic-ecu’er sad i BMW 7-serien i 1979, men blev snart også brugt af Volvo og Porsche. Ved hjælp af omhyggelig test og programmering kan en ecu optimeres til at køre motoren forskelligt ved forskellige temperaturer, så man opnår den bedste brændstoføkonomi og den største kraft i forhold til omdrejningstallet.

Men i de tidlige ecu’er var mikroprocessorerne ikke hurtige nok til at behandle motorparametre i realtid. Derfor sammenhold disse tidlige ecu’er informationen fra analoge sensorer med en tabel over forudberegnede værdier, der lå i rom. Men i slutningen af 1980’erne var processorteknologien så udviklet, at den kunne levere løbende motorstyring.

Diagnosticeringssystemer

De fleste moderne biler har i dag motorstyring af denne type, enten en videreudvikling af Boschs Motronic-ecu’er eller deres egne versioner såsom Saabs Trionic (der også bliver brugt i andre biler fra General Motors). Når alle disse parametre bliver samlet hos en enkelt ecu, bliver det at tune en motor til forskellige former for brug eller til maksimal kraft et spørgsmål om programmering snarere end om ren mekanik.

Se også:  Under ferien: Beskyt dit udstyr i ferielandet

Det gælder især i forbindelse med motorer, der bruger forceret indsprøjtning – superlader eller turbolader. Hos disse motorer kan optimering frigive betydelige mængder ekstra kraft, uden at man behøver at indfører kostbare ændringer på motormekanikken i fremtiden. Eftersom motorstyringsprogrammet ligger på en eprom eller flash, kan det nemt skiftes ud.

Der er i dag et blomstrende marked for ecu-chip-opgraderinger, der enten sker ved udskiftning af hele ecu-eprom’en eller ved omprogrammering af den eksisterende eprom. Man kan endda klare visse udskiftninger selv: Flashbaseret lager har gjort processen enklere, og det er ikke nødvendigt at fjerne chippen fra bilen. I stedet skal ecu’en simpelthen have et nyt program.

Denne form for ecu-opgradering foregår ved hjælp af onboard-diagnosticering (obd). Obd gør, at de parametre, der styres af ecu’en, kan overvåges udefra, og sågar omprogrammeres ved, at man flash­er hukommelsen uden at fjerne nogen chips.

Selv om obd-links kunne fås til nogle af de første motorstyringssystemer, var der ingen standard før 1982, da General Motors introducerede Assembly Line Communications Link (ALCL). Det blev videreudviklet til Assembly Line Diagnostics Link (ALDL). På det tidspunkt var der imidlertid stadig mange forskellige forbindelser.


TAGS
Guide
hack
intel
obd
siemens

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S