Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Rækkevidden er den store udfordring ved elbilerne og den faktor, der holder mange tilbage fra at skifte over til en eldreven bil. Derfor arbejdes der benhårdt på at udvikle teknologi, der kan få elbilsbatterierne op på niveau med benzinbilerne, når der rækkevidde og "optankning".
Samsung mener nu at have præsteret lidt af et gennembrud. Forskere fra Samsung Advanced Institute of Technology har fremvist en prototype på et batteri, der giver elbilen rækkevidde på op til 800 kilometer. Og det endda uden batteriet bliver større. Den nye type fylder kun det halve af et almindeligt batteri af tilsvarende kapacitet. Det vil kunne klare 1.000 genopladningscyklusser, hvilket er ret pænt for et elbilsbatteri.
Fast stof
Det er solid-state-teknologi, der gør det muligt at skabe et batteri med disse egenskaber. Mange producenter eksperimenterer med faststofbatterier i øjeblikket, da fordelene er åbenlyse, dog er der udfordringer, der skal overvindes før teknologien er helt flyvefærdig. Blandt andet en høj dendritdannelse, men den mener Samsung af have overvundet ved hjælp af et sølv-carbon-kompositlag til lithium-anoderne.
Batteriet, som Samsung anser som banebrydende, er endnu ikke klar til produktion. Der skal yderligere udvikling og test til, før Samsung vil tilbyde det til elbilsproducenter. Det viser dog en lovende fremtid for elbilerne.