Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Samsung Gear VR: Gennemført mobil-løsning

Samsungs headsets er ikke særligt dyrt, men for at kunne bruge det, skal du til gengæld have købt en af de dyrere smartphones i producentens sortiment. Den skal nemlig puttes ind i brillen, for det er mobilens skærm, der leverer billedet.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Med det i betragtning er det ret imponerende, så flot billedet står. Du slipper dog ikke for at skulle rette på brillen tit, for hvis ikke den sidder præcist, bliver billedet sløret.

Der er ikke tale om ægte virtual reality i den forstand, at du kan bevæge dig frit rundt i den virtuelle verden, du befinder dig i. Der er ingen sensorer til at registrere dine bevægelser med kroppen. En vis form for bevægelighed får du dog alligevel. I mange spil og apps bevæger du dig i den retning, du vender blikket, og kan således gå rundt, dog i et prædefineret tempo.

Med den den nyeste version af headsettet får du også en controller med, og den løfter oplevelsen betragteligt. Den gør nemlig, at du også kan bruge hænderne, ikke blot til at navigere i styresystemet, men ligeledes i spil, hvor den kan være alt fra en pistol til et sværd og meget andet.

Brillen er skabt i samarbejde med pionererne fra Oculus, og man mærker der ligger gode kræfter og stor erfaring bag. Det er nemt at komme i gang, og styresystemet fungerer eksemplarisk.

Samsungs app-butik byder efterhånden også på et rigtigt godt udvalg af indhold, både spil, video og alt mulig andet. En del af det har karakter af demo-indhold, men slipper du lidt penge for betalings-appene, kan du få ganske veludviklede film og spil.