Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Sæt gang i karrieren med LinkedIn

Sådan får du mest ud af de sociale mediers nålestribede forretningsnet, LinkedIn.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Facebook, Twitter og Google+ er internettets gildesale, men LinkedIn er kontoret. Det sobre, rene layout, der stort set er uændret gennem de seneste ti år, slår tonen an. LinkedIn er business. Med 120 millioner brugere fører dette sociale netværk suverænt.

Kan det virkelig hjælpe en til at få arbejde? Det afhænger af, hvordan man bruger det. LinkedIn har tre formål. Det første er at konsolidere kontakter. Det er hovedformålet. Hvor andre netværk har venner eller followers, har LinkedIn ”forbindelser”. Det drejer sig især om mennesker, man kender – folk, man har arbejdet sammen med, og som er nyttige kontakter.

Mange stillinger bliver besat via mund til mund-metoden, og det er derfor nyttigt at bevare kontakten med nuværende og tidligere kolleger. LinkedIn er også god til at knytte nye kontakter – det er tjenestens andet formål. Ligesom i det virkelige liv skal man dog respektere forretningsetiketten. Nye brugere begår ofte den fejl blindt at henvende sig til LinkedIn-forbindelser, der ser nyttige ud.

Systemet er faktisk indrettet til at modvirke den praksis, men nogle brugere misbruger de filtre, der skal forhindre fremmede mennesker i at kontakte en. Hvis man vil have det bedste ud af dette site, skal man ikke opføre sig sådan.

En anden fejl består i at behandle LinkedIn som en mailingliste, hvor man spammer folk med alle sine aktiviteter. Det får man ingen venner af, og det giver ingen nyttige resultater. Brug i stedet de netværksværktøjer, som LinkedIn stiller til rådighed. LinkedIns grupper er glimrende til at opbygge forhold og demonstrere ens ekspertise. Deltag naturligt og aktivt i diskussionerne. Før Quora og Formspring var det her, man offentliggjorde sin viden over for et miljø af potentielle arbejdsgivere.

Det tredje formål med LinkedIn er at være en erstatning for det gammeldags cv. Tjenes-ten har alle de samme komponenter med plads til at tale om erhvervserfaring, akademiske meritter og færdigheder. Recommendations er en form for anbefaling. Uden dem er ens LinkedIn-profil intet værd, og man bør derfor bede om at få nogle.

Når din profil ser færdig ud – og LinkedIn beder dig udfylde hver eneste lille bid – kan du begynde at bruge den som en del af din personlige markedsføring. Hent den korte udgave af din LinkedIn-url, og læg den på din e-mail-signatur, på dine visitkort og på din blog.

Hvis LinkedIn skal fungere, må den kunne tale med dine andre netværkstjenester

1. WordPress

Hvis man forbinder en WordPress-drevet blog til LinkedIn, kan man føre trafik til sit eksterne site og forhåbentlig få potentielle arbejdsgivere til at skaffe flere detaljer, end LinkedIn kan levere. Vælg ’Add application’ til højre. Det er nemt at filtrere det, der bliver postet.

2. Twitter

Nu beder LinkedIn om din Twitter-adresse i din hovedprofil og giver dig mulighed for at tweete direkte fra sitet. Er det klogt? Det afhænger af, hvordan man styrer sin tilstedeværelse online. Hvis ens Twitter-konto er optimeret til konkollegers brug, er det klogt.

3. Cv på nettet

Når man har udfyldt sin LinkedIn-profil, kan man printe den ud eller konvertere den til pdf. LinkedIn fjerner al overflødig information og navigation og efterlader kun de vigtige dele af profilen. Resultatet er et klart og pænt formateret cv.


[themepacific_accordion]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Andre guider i dette tema:

[/themepacific_accordion_section]
[/themepacific_accordion]