Sådan laver man overbevisende sammensatte billeder

Sådan laver man overbevisende sammensatte billeder

Share

Hvem siger, at kameraet aldrig lyver? Med GIMP kan man lave sammensatte billeder

De teknikker, der bliver brugt af reklamefolk og professionelle grafikere til at lave forbløffende og umulige fotos, kan beherskes af enhver med en pc og et kamera. Det kræver blot nogle få, enkle teknikker. Ved at kombinere elementer fra ét fotografi med elementer fra et andet kan man lave et hvilket som helst billede. Kun fantasien sætter grænser.

I denne guide skal vi lave tre sammensatte billeder ved hjælp af GIMP, der er vores foretrukne gratis pakke til billedmanipulation. Først skal vi lave et enkelt projekt – et falsk feriebillede, der inddrager to fotos. Så går vi til noget lidt mere udfordrende – vi begynder på en ufo-iagttagelse, der er kornet, uskarpt og det hele, som vi så gør færdig i næste afsnit, hvor vi også bruger nogle gratis billeder til at lave et komplekst billede, der er fuldstændig fiktivt.

Et enkelt sammensat billede: falske feriebilleder

Sæt fotoene sammen

1 Nøglen til et godt sammensat billede består ofte i at give sig tid til at vælge gode originalbilleder. Man skal så vidt muligt sikre sig, at baggrundsbilledet og forgrundsbilledet har samme belysning og perspektiv. Når du har valgt de to billeder, du vil bruge, indlæser du baggrundsbilledet i GIMP, hvorefter du anbringer forgrundsbilledet i et lag over det. Du kan eventuelt ændre dets størrelse.

1

Masker billedet

2 Klip rundt om forgrundsmotivet (i vores tilfælde de to figurer) ved hjælp af det GIMP-værktøj, du foretrækker. På vores billede er der ret stor forskel på baggrund og forgrund, og derfor bruger vi Intelligent Scissors. Med dette værktøj kan man klikke sig rundt om et motiv uden at skulle bekymre sig ret meget om det; GIMP finjusterer det valgte motiv, og man kan siden afpudse det i næste trin.

2

Afpuds masken

3 Når du har lavet en maske med Intelligent Scissors, kan du afpudse den ved at klikke og trække og derved flytte nogle af punkterne. Så skal du gøre den til et udvalgt område ved at klikke inden i det maskerede område. Hvis det stadig ikke er helt godt, kan du prøve at skifte til Quick Mask (tryk [Shift]+[Q] for at skifte hurtigt). I denne tilstand kan man bruge malerværktøjer til at afpudse det valgte områdes kanter. Det er også en god ide at tilføje lidt fjereffekt for at bløde maskens kanter op (Featherværktøjet finder du i Selectmenuen). Det gør, at det udklippede områdes kant bliver mindre tydelig.

3

Juster farverne

4 Selv om billedet ser udmærket ud, er det ikke helt overbevisende. Det skyldes, at lyset og farvebalancen i baggrundsbilledet er en anelse anderledes end i forgrundsbilledet. Det kan man ordne ved at vælge forgrundslaget og bruge menuen Colours til at lave små ændringer i billedets farvebalance og mætning. Her gælder der ingen håndfaste regler, og resultaterne er ofte subjektive. I dette tilfælde har vi øget kontrasten en smule for at efterligne de skrappe skygger i baggrunden. Husk, at du skal afstemme lys og farvebalance i de to billeder med hinanden, ikke blot forbedre dem.

4

En mere krævende opgave: en ufo-iagttagelse

Lav et sammensat billede

Se også:  GIMP [TEST]: Det bedste gratis-alternativ

5 Meningen med dette sammensatte billede er at få optagelsen til at ligne noget, der er taget i en fart. Prøv at sikre dig, at baggrundsbilledet ikke bliver rigtigt belyst. Forgrunden – rumskibet – er ikke engang et rigtigt foto. Det er en hurtig 3D-model, som vi har lavet i det gratis program Blender. Den behøver ikke at være særlig god, for vi har tænkt os at formørke og sløre den til uigenkendelighed. En tegning kunne også have gjort fyldest. Vi har renderet den som tiff-fil, så den får en gennemsigtig baggrund. Det gør det nemmere at lave det sammensatte billede. Begynd med at kopierer ufoen ind på baggrunden og tilpas dens størrelse.

5

Tilføj slørefiltre

6 Vi skal ændre farverne og justere ufoens lysstyrke og kontrast, så den stemmer så godt som muligt med baggrunden. Brug værktøjerne på menuen Colours til det formål. Tilføj så et par slørefiltre. En retningsbestemt sløring gør, at den flyvende tallerken ser ud, som om den bevæger sig, og en Gauss-sløring virker blødgørende på billedet, som om kameraet ikke har været stillet helt skarpt.

6

Mere farvekorrektion

7 Bland lagene sammen ved at højreklikke på det øverste og vælge ”Merge visible layers”. Dernæst skal du farvekorrigere hele billedet ved hjælp af værktøjerne Levels, Hue og Saturation and Colour Correction. De specifikke effekter, du bruger, er mindre vigtige end den omstændighed, at de kommer til at gælde for hele billedet, således at du blander de to elementer sammen og får resultatet til at ligne ét fotografi.

7

Gør billedet kornet

8 Til sidst tilføjer vi et støjfilter. Alle kameraer gør billedet en smule kornet, og i ringe belysning kommer der flere korn. Ved hjælp af et HSV-støjfilter over hele billedet gør vi det meget vanskeligt at skelne de oprindelige dele af fotoet fra dem, der er tilføjet senere. Medmindre man ikke tror på ufoer, naturligvis. I så fald er det nemt.

8

Et komplekst sammensat billede: Flere elementer

Planlæg billedet

9 Gør dig en forestilling om det billede, du vil lave (det kan være nødvendigt at tegne en skitse), og find så de elementer, du skal bruge. Se på billige lagerbilleder fra sites som www.istockphoto.com og www.dreamstime.com. De er glimrende, når man leder efter alle mulige billeder, som man kan bruge i sine sammensatte billeder. Man kan få professionelle fotografier i høj opløsning for et par dollar. Husk at se efter billeder, der er nemme at isolere fra deres baggrunde.

9

Lav et rough

10 Begynd med at sammensætte en grov udgave af dit billede. Lad være med at bruge lang tid på at gøre det hele perfekt. Hold blot øje med eventuelle problemer med perspektiv, lys og farver. Nu er tiden inde til at finjustere din komposition. Når du er tilfreds med den, kan du begynde at arbejde uden at skulle bekymre dig om at spilde tid på unødvendige ændringer.

10

Afpuds dit arbejde

11 Jo bedre du kan lave de originale udsnit, desto mindre behøver du at opbløde udsnittets kanter. Funktionen feathering er udmærket til at blande de to billeder sammen, men ulempen er, at der går detaljer tabt ved kanterne. Prøv at lave kanterne skarpe, men ikke hakkede. Dernæst skal du ligesom med de andre sammensatte billeder justere farverne, så billedet fremstår så sammenhængende som muligt.

11

Tilføj nogle skygger

12 Så snart alle billederne er på plads og farvekorrigeret, er tiden inde til at arbejde på at gøre dine nye objekter til dele af den oprindelige scene. Tilføj bløde skygger med en pensel med lav uigennemsigtighed og indsæt refleksioner (dem laver man ved at duplikere objektlaget, forvrænge det og give det lav uigennemsigtighed), der er med til at give billedet dybde.

12

Sådan, så skulle du gerne nu være i stand til at trylle lidt med de billeder, som du synes enten er for kedelige eller mangler noget. Der er i hvert fald masser af muligheder nu for at skabe nogle sjove situationer eller på anden måde lege lidt med virkeligheden. Det siger man jo ikke nej til.

Se også:  Gratis og betalt: De bedste fotoprogrammer

Klip forskellige genstande ud

I første del lærte du at klippe ud om elementer. Hvis det er særlig vanskeligt at klippe dine genstande ud, kan du prøve at bruge et viskelæder. Brug en stor pensel til hurtigt at fjerne store områder med uønsket baggrund og gå så til en mindre pensel med bløde kanter. Med den kan du arbejde på de finere detaljer tæt på genstandene.

Før du begynder, skal du huske at kopiere dit forgrundsobjektlag og gemme kopien. Hvis du begår en fejl og kommer til at fjerne noget af forgrundsobjektet, kan du senere tilføje det fra det skjulte lag. Brug enten klonværktøjet eller klip blot det pågældende område en gang til.

Nogle objekter kan være vanskelige at klippe ud. Derfor gør vi det bagvendt ved at bruge viskelædere af forskellig størrelse til at fjerne baggrunden.

Hvis du gør forgrundslaget svagt gennemsigtigt, kan du line det rigtigt op på baggrunden og justere størrelsen, så du opnår den komposition, du ønsker, før du begynder at klippe billedet ud. På den måde kan du lige fra begyndelsen nøjagtig se, hvad det er, du er i gang med at lave

Iagttag dine billeder, før du går i gang. Hvor kommer lyset fra, og hvilken slags lys er det? Kan du få lyset til at stemme i alle billederne? Prøv at udvælge billeder, der alle er belyst på samme måde.

Hvis lys og skygger er meget stærke, skal du sikre dig, at skyggerne falder i samme retning på alle billederne (hvis det ikke er tilfældet, kan du altid spejlvende et af billederne).

Lysets art er også vigtig: Hvis du prøver at kombinere et billede, der er taget indendørs, med et udendørsbillede, går det med stor sandsynlighed galt.

Hvis billedet ikke ser godt ud, uanset hvad du gør ved dets farver, kan du prøve at reducere mætningsgraden. Når farverne er mere dæmpede, fremstår eventuelle forskelle mindre tydeligt. I nogle tilfælde kan det give et flot og overbevisende resultat at gøre billedet helt ensfarvet.

Fakta

Det skal du bruge…

Del denne